Custom Turbine ECU: sECUre

Programma is weer wat uitgebreid.
Voor mensen die vast zin hebben wat te spelen/bekijken:
klik hier!
Ik heb eindelijk uitgevogeld hoe je een drop down menu invoegt (voor de COM poort te selecteren)
(dit bestandje zal ik om de zoveel tijd updaten als ik nieuwe dingen heb toegevoegd)

Je kunt de klokken testen door het balkje in het midden te verschuiven.
Ik vind de naalden van de klokken achteraf gezien niet zo mooi als ze bewegen (je ziet een wit vierkant). Ik heb een nieuw plaatje gemaakt van een naald. Nu moet ik in Borland nog uitzoeken hoe ik een plaatje laat draaien :S.

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
Hoi,

Mij leek dit ook nog wel een handige toevoeging aan het geheel. Als je weet wat je tank inhoud is weet wanneer hij leeg is. Ook kun je als je de thrust van je turbine kunt uitrekenen (a.d.h.v het toerental ofso) wellicht enige vorm van efficiency uitrekenen :). Of bestaat dit al bij ECU systemen?

Om de thrust te meten zou je de turbine eerst op een testbank moeten zetten, en de hoeveelheid thrust meten bij het volledige toerenbereik. Voor de freepowers wordt het lastiger, dan zou je het koppel moeten meten van de 2nd stage turbine.

ideeen iemand?

150392_RB_00_FB.EPS.jpg

Gr. Rik

Hey Rik,
Je gaat weer mooi man !!! Alles ook goed met de studie? Ben benieuwd wat je er van gaat maken. Leuk dat clean room bedenken.

Bedankt Heren :)

Jaques, alles gaat zo zijn gangetje he :D Ik ben ook benieuwd wat ik kan realiseren eruit. praatjes zijn mooi natuurlijk, maar er moet wel iets bruikbaars uitkomen ;)

Herman wees me er op dat een automatische cooldown functie ook handig is. dwz als de ontvanger al uit is, dat de ECU dan nog even doorgaat om de motor af te laten koelen.
Ik heb dus een knop toegevoegd waarmee je deze functie uit en aan kan zetten, en wordt meegeprogrammeerd in de ECU :)

Wat betreft die flowmeter;
ik heb een Thrust/RPM tabblad ingevoegd. Als je op een testbank de hoeveelheid kracht meet met een sensor kun je een grafiek maken.Het programma lineariseerd (o.i.d) de grafiek en rekent vervolgens tijdens de vlucht de hoeveelheid thrust uit. Door bijvoorbeeld de (thrust)/(invoer brandstof) krijg je denk ik een redelijke inschatting van een vorm van efficientie. Met name voor de zelfbouwers is dit denk ik interessant, omdat je dan kan zien of je turbine efficienter is geworden na het vervangen van een bepaald onderdeel.

Bij freepower turbines kan de hoeveelheid torque gemeten worden, alleen heb ik nog geen indicatie wat zoiets kost. Ik heb ook geen idee waar je zoiets kunt krijgen.

goed idee, of denken jullie er anders over?

Groeten Rik

Laatst bewerkt:
Heb even snel de draad doorgelezen, maar begrijp ik nu dat je een pc/laptop mee naar het veld moet nemen?

En als je een waarde wilt veranderen bijv. pompspanning bij opstarten omdat de pomp beter gaat lopen na een aantal runs?

Verder ziet het er goed uit! complimenten van mij!

om te vliegen heb je niet per se een pc nodig, maar als je parameters wilt wijzigen/loggen, dan wel. Je kunt hier precies vertellen wat je wel en niet handig vind Casper, dan kan ik daar rekening mee houden.

Gr. Rik

Niet iedereen heeft een lap top en soms kan aanpassingen op het veld wel eens handig zijn.

wat moet er dan aan te passen zijn op het veld?
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is welke parameters er instelbaar zijn allemaal, en wat die waardes doen. Sommige zoals max egt, of max rpm spreken voor zich natuurlijk.

kan iemand dat toelichten?

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
wat moet er dan aan te passen zijn op het veld?
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is welke parameters er instelbaar zijn allemaal, en wat die waardes doen. Sommige zoals max egt, of max rpm sreken voor zich natuurlijk.

kan iemand dat toelichten?

Gr. Rik

min en maximaal toerental
acc en deacceleratie
pompspanning voor sneller of langzamer opstarten
evt snelheidsmeting met pitobuis
grt mendelt

een pitotbuis lijkt me een beetje overbodig..
tegenwoordig zijn er accelerometers, die de versnelling in een bepaalde richting meten. Als je die waardes over de tijd integreert heb je nauwkeuriger de snelheid lijkt me..
Ik wil eerst een ECU ontwikkelen die uberhaupt een motor draaiende weet te krijgen, en houden. Daarna kan ik extra functies toevoegen.

Gr. rik

een pitotbuis lijkt me een beetje overbodig..
tegenwoordig zijn er accelerometers, die de versnelling in een bepaalde richting meten. Als je die waardes over de tijd integreert heb je nauwkeuriger de snelheid lijkt me..
Ik wil eerst een ECU ontwikkelen die uberhaupt een motor draaiende weet te krijgen, en houden. Daarna kan ik extra functies toevoegen.

Gr. rik

Airspeed is wat telt, niet grondsnelheid ;)

Maar ik zou me in eerste instantie inderdaad eerst met de regeling (PI / PID) parameters bezig houden. 't lijkt me meer dan een simpele lineaire P regeling..

Grtz,
Hans

Volgens mij is een accelerometer een G-meter of versnellingsmeter en geen snelheidsmeter :roll:

ja, maar aangezien de acceleratie de tijdsafgeleide is van de snelheid ;). Als je dat dus integreerd krijg je de snelheid :D

Laatst bewerkt:
ja, maar aangezien de acceleratie de tijdsafgeleide is van de snelheid ;). Als je dat dus integreerd krijg je de snelheid :D.

voor de mensen die geen moeite met engels hebben, LEESVOER!.

hij bedoelt is dat als je wind van voor hebt (50) km per uur.
is je snelheid tegen wind in minder als wind mee

Airspeed en Ground speed.

en als je deze twee met elkaar verekend heb je true airspeed.. dacht ik
therorie is al wat oud en nooit toegepast.
maar goed boiet ook allemaal niet.

ok, wikipedia er even bij gepakt.
Ik wist niet dat met Airspeed de snelheid van het toestel relatief aan de lucht bedoeld werd. Ik zal dat later eens kijken of dat een optie is. T moet natuurlijk wel een ECU blijven :p. Voorlopig ben ik nog wel zoet met de PID bepalen.

edit:

ik zie nu dat deze man ook erg actief is op turbine gebied. Hij heeft ook een micro turbine gebouwd zo te zien (Martin ;) ?)

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
op welk toerental draait de motor als je op de zender full throttle geeft? Dit bedoel ik als referentie van de MAX RPM die de gebruiker ingesteld heeft.

Dit gaat nog leuk worden. De ECU krijgt een throttle signaal binnen, moet er een pompspanning van maken, en krijgt een RPM terug. Het throttle niveau correspondeerd dus met het aantal RPM. Om die PID te ontwerpen heb ik een model van de turbine nodig :???: . Een PID regelaar ontwerpen is het probleem niet... Een model krijgen vooralsnog wel :roll:

Ter verduidelijking:

4.png

Het is dus de P (van Plant) die ik moet hebben. als ik me niet vergis is dat waar Herman ook naar op zoek is.

Laatst bewerkt:
Back