cut voltage instelling

Hallo,

Nu wou ik voor het eerst men packs (7,2V) ontladen met men nieuwe lader MM cell Master. Maar nu ontlaad ik hem met volgende instelling:

*Discharge Amp*
9A 5,4V
*Cut Voltage*
9A 5,4V

Maar nu telkens als hij even een spanning meet van lager dan 5,4V, dan slaat hij direct af met ontladen, terwijl daarna men spanning terug begint te stijgen. Nu ligt dit volgens mij aan men *Cut Voltage*, maar op welke waarde moet ik deze dan het beste instellen?

Alvast Bedankt

Als je eens de stoom van 9A eens wat lager instelde, dan krijg je de acccu verder leeg zonder nare gevolgen van omgepoolde cellen.
Als waneer je het *Cut Voltage* lager gaat zetten.

Gewoon zo laten staan ! het is normaal dat de accu zich hesteld en dat het voltage dan weer wat oploopt.

Als hij hem er meteen opgooit, dus zonder een poosje ontladen, oet je hem wat minder sterk ontladen, dus met minder amps.

Wees blij dat je accuspanning weer zo snel oploopt na het ontladen! Dit betekent dat de cellen nog steeds in een goede conditie zijn. Hoe langer het duurt voordat de spanning weer 1,2V per cel is des te slechter is de conditie van die cellen. Als de spanning helemaal niet meer terug komt op 1,2V per cel zijn de cellen "op" en kan je beter een nieuwe accu kopen.
Wanneer je de accu wat minder snel ontlaad zal het langer duren voor de accu leeg is maar zo kan de ontlader er wel meer uit halen. Toch MOET de spanning binnen vrij korte tijd weer oplopen naar ongeveer 1,2V per cel als het ontladen gestopt is.
Maar waarom ontladen? Dit is een zinloos iets dat alleen maar ten koste van de levensduur van de accu gaat. Gewoon de accu gebruiken tot hij leeg is en daarna opladen. Is hij niet helemaal leeg gebruikt dan kan je hem voor gebruik ook gewoon weer laden. En dat &!@$* geheugeneffect waar je waarschijnlijk bang voor bent, dat bestaat niet (meer).
Lees bij de modelbouw FAQ de stukjes over de NiCad en de NiMH accu's eens door. Veel info, ook over het laden en het bewaren van de accu's.
Als je met de ZOEKFUNCTIE van dit forum gaat zoeken op geheugen effect en mijn naam dan kan je nog veel meer hierover lezen.
Succes.

Ik wilde even iets navragen over de voltage cut-off.
Ik heb vandaag een pyranha ingevlogen, met een lehner 1525-11 en een schuebeler fan.

Maar na het opstijgen, stopte de motor na 10 seconden. Eerst dacht ik dat het de temperatuur uitschakeling was. Maar bij controle, blijkt het de voltage cut-off te zijn.

De cellen zijn 3,95 tot 3,97V per cell (na het maken van 2 korte vluchten, totaal 1,5 minuut gevlogen) Ik gebruik 4S. Zijn met een balancer geladen.

Thuis gekomen, alles even opgebouwt, en de meter eraan gehangen. En de spanning van de cellen zakt in het totaal naar 11,5 tot 11,7V. Dus 2,8 tot 2,9V per cel.

Ik heb de regelaar nu zo geprogrammeert, dat deze bij 3V per cel stopt. Daarom stopte de motor dus. Maar ik kan hem ook omprogrammeren naar 2,7V per cel.

Is dit verstandig? het gaat wel om belast 2,7V per cell. Dus onbelast zal hij wel boven de 3V uitkomen.

Of wat raden jullie aan?

nielsVV zei:
Hallo,

Nu wou ik voor het eerst men packs (7,2V) ontladen met men nieuwe lader MM cell Master. Maar nu ontlaad ik hem met volgende instelling:

*Discharge Amp*
9A 5,4V
*Cut Voltage*
9A 5,4V

Maar nu telkens als hij even een spanning meet van lager dan 5,4V, dan slaat hij direct af met ontladen, terwijl daarna men spanning terug begint te stijgen. Nu ligt dit volgens mij aan men *Cut Voltage*, maar op welke waarde moet ik deze dan het beste instellen?

Alvast Bedankt

Zoals al aangegeven hoort die spanning ook te stijgen.
Om wat voor type accu gaat het?
Ontladen zou ik alleen doen voor NiCad, en zelfs dan nog maar incidenteel.
Je loopt het risico dat je je cellen meer schade toebrengt dan dat je probeert te voorkomen. Cowboyverhalen over iemand die één keer zijn cellen tot 99% ontlaadde in plaats van 100% en meteen al zijn accu's weg moest gooien zijn zwaar overdreven.

Back