Cutty sark - Billing boats 1:75

Via Marktplaats kocht ik (heel goedkoop) een gedeeltelijk afgebouwde Billing boats Cutty sark. Zijn vader was er ooit aan begonnen maar had haar door ziekte niet af kunnen maken, en de verkoper zag het niet zitten het zelf af te bouwen.
Het grote model was netjes gebouwd, en het leek er op dat er, op een paar dingen na, begonnen kon worden met de masten en tuigage. Maar bij nadere inspectie was ik toch verre van tevreden met de uitvoering van Billing boats. De op hout gedrukte lijnen van de dekken en vooral de dekhuizen vond ik gewoon lelijk. En er waren nog een aantal dingen die ik wilde verbeteren en detailleren. Dus ben ik begonnen met alles van het hoofddek te slopen, en met het maken van een tekening van hoe de dekhuizen er nu uitzien.
20240222_071845.jpg
20240302_090840.jpg
20240229_160148.jpg

Van 0,6 mm dik mahonie heb ik de nieuwe panelen van het voorste dekhuis gemaakt. Ik heb de tekening er opgelegd en uitgesneden. Dit op een eerste laag van mahonie gelijmd en tenslotte dunne strips als derde laag er op gelijmd. De bijgeleverde patrijspoorten vond ik te groot dus heb ze er omgekeerd in gelijmd zodat ze meer lijken op het origineel.
20240227_144843.jpg
20240229_123137.jpg
20240304_130248.jpg
20240301_145955.jpg

Een ander item dat ik wilde aanpakken waren de dekken. Net als bij de dekhuizen waren de dekplanken er op gedrukt en ik wilde het meer een echte uitstraling geven van een teakhouten dek. Op de drukkerij waar ik werk staat een grote Polar snijmachine waarmee ik 3 mm brede latjes uit 0,6 mm dun berkentriplex heb gesneden. Vanwege de enorme nauwkeurigheid van deze snijmachine waren de tientallen latjes exact even breed. Met rubberbased bookbinders lijm heb ik deze op het achterste dekhuis gelijmd als proef, met een mahonie rand eromheen.
20240307_190425.jpg
20240307_190342.jpg
20240310_202606.jpg
Cutty-Sark-7312_1.jpg
nucleusimagery.blob.core.windows (6).jpeg

Laatst bewerkt:
Dat ziet er inderdaad beter uit! Ik denk dat de opdruk op de dekken alleen bedoeld is als handleiding voor het plaatsen van miniatuur planken. Ik heb op zolder nog een heel oude kit van de Billing Boats Danmark liggen waar in de handleiding inderdaad werd gesuggereerd om zelf miniatuur dekplanken te plaatsen (niet bijgeleverd). Om precies te zijn zou je de beplanking verspringend moeten aanbrengen, zoek voor de Cutty Sark op Internet eens naar de beschrijving van een "four step deck".

Toch zie je maar weinig modellen van de Cutty Sark van BB die ze voorzien hebben van dekplanken. De 3mm breedte die ik heb gebruikt is eigenlijk net te breed, maar na speuren bij andere fora kwamen diverse bouwers tot de conclusie dat deze breedte er heel goed uitziet zonder afbreuk te doen aan de schaal van het 1:75 model.
Bedankt nog voor de tip.

Volgens het oorspronkelijke bestek van het schip zijn de dekplanken 5' oftewel 12,7 cm breed. Bij een schaal van 1:75 kom je dan op 1,7 mm. Jouw dekplanken van 3 mm komen overeen met 22,5 cm in werkelijkheid, eigenlijk veel te breed. Maar ook in modelbouw geldt: Als het er mooi uitziet, wie wil dan nog klagen?

Klopt. Ik had getest op het snijden naar 2 mm, maar dan brokkelde de lagen van uiteinden al snel uit elkaar. En je hebt helemaal gelijk, als het er goed en acceptabel uitziet... Ik bouw voor mijn plezier en voor het mooi.

Back