Cw of ccw wordt bepaald als je voor het vliegtuig staat. De meest gangbare vliegtuigpropellors zijn ccw omdat in de tijd dat er voornamelijk methanol motoren gebruikt werden verreweg de meeste motoren ccw liepen. Propellors werden toen ook voornamelijk benoemd als "trekschroef" (ccw) of "duwschroef" (cw), de laatste in gebruik wanneer de motor achterop gemonteerd werd. De borstelloze electromotoren die vandaag de dag in gebruik zijn lopen even goed linksom als rechtsom, en zijn eenvoudig om te keren door twee van de drie motor-aansluitdraden te verwisselen. En sommige regelaars hebben de mogelijkheid om de draairichting softwarematig om te keren.
Bij multicopters is de draairichting wel belangrijk, omdat het koppel dat de propellor genereert gebalanceerd moet worden door een in tegengestelde richting draaiende propellor, en tevens wordt de besturing om de verticale as hiermee gerealiseerd. Overigens speelt dit bij conventionele vliegtuigen ook wel mee, omdat de motor vaak enigszins scheef gemonteerd wordt om de effecten van het koppel te compenseren. Dus in geval van twijfel de draairichting niet omkeren.