Cw of ccw

Ik ben al een tijdje aan het oefenen met rc heli's en drones, maar mijn zoontje heeft het meer voor vliegtuigen. Daarmee heb ik heb zo'n trainstar gekocht en hij vliegt er aardig mee. Alleen is er nu een stukje van onze prop afgebroken en moet ik een nieuwe bestellen. Vraagje, bepaal je of je een clockwise of counter clockwise prop nodig heb als je voor het vliegtuig staat of bekijk je het van de kant als je in de cockpit zou zitten? Van in de cockpit bekeken draait hij met de wijzers van de klok mee...
 
Cw of ccw wordt bepaald als je voor het vliegtuig staat. De meest gangbare vliegtuigpropellors zijn ccw omdat in de tijd dat er voornamelijk methanol motoren gebruikt werden verreweg de meeste motoren ccw liepen. Propellors werden toen ook voornamelijk benoemd als "trekschroef" (ccw) of "duwschroef" (cw), de laatste in gebruik wanneer de motor achterop gemonteerd werd. De borstelloze electromotoren die vandaag de dag in gebruik zijn lopen even goed linksom als rechtsom, en zijn eenvoudig om te keren door twee van de drie motor-aansluitdraden te verwisselen. En sommige regelaars hebben de mogelijkheid om de draairichting softwarematig om te keren.
Bij multicopters is de draairichting wel belangrijk, omdat het koppel dat de propellor genereert gebalanceerd moet worden door een in tegengestelde richting draaiende propellor, en tevens wordt de besturing om de verticale as hiermee gerealiseerd. Overigens speelt dit bij conventionele vliegtuigen ook wel mee, omdat de motor vaak enigszins scheef gemonteerd wordt om de effecten van het koppel te compenseren. Dus in geval van twijfel de draairichting niet omkeren.
 
Laatst bewerkt:
Overigens speelt dit bij conventionele vliegtuigen ook wel mee, omdat de motor vaak enigszins scheef gemonteerd wordt om de effecten van het koppel te compenseren.
Technisch gezien is de scheefstelling niet om het koppel te compenseren.
Je hebt gelijk Dries, ik dacht even niet ver genoeg door. De propellor veroorzaakt een schroefvormige luchtstroom langs de romp van het vliegtuig, die het staartvlak onder een hoek aanstroomt en daardoor het toestel laat gieren (om de verticale as draaien). Dit wordt gecompenseerd door de motor scheef te plaatsen waardoor deze gierneiging zo goed mogelijk tegengegaan wordt. Dus nee, niet het koppel, maar wel afhankelijk van de draairichting van de prop.
 
:)Ik had me kunnen beperken tot één zinnetje om de vraag van de ts te beantwoorden, maar ik geef er graag wat achtergrond-informatie bij. Maar Dries heeft gelijk, als je iets uitlegt moet je het wel goed doen.
 
De meest gangbare vliegtuigpropellors zijn ccw omdat in de tijd dat er voornamelijk methanol motoren gebruikt werden verreweg de meeste motoren ccw liepen.

Nou.... Dat "de meeste motoren liepen CCW" had op zich ook wel weer een goede reden: met een rechtsdraaiende motor (draairichting van de motor gezien vanuit de motor zelf) trekt het aandrijfkoppel de propellermoer vaster....
Met de paar motoren die om te bouwen waren naar linksdraaiend, was het altijd aan te raden een dubbele propmoer te gebruiken....
 
Back
Top