D' Halve Maen Hans Groenenberg

Nadat het spantenraam in elkaar gezet was konden de spanten worden afgeschuind.
Steeds controlerend met een lat om een vloeiende vorm van de huidplanken te gaan krijgen.
20250327_113015.jpg

Er ontstaat een vrij stompe boeg dus ook hier zal straks de plankenbuiger haar nut weer gaan bewijzen.
20250327_113025.jpg

Ook de kieldelen zijn aangebracht. In het kieldeel aan de achterzijde ook de sponning aangebracht waar straks de onderste huidgangen in zullen passen.
20250327_113119.jpg

Ook in de kiel is een sponning gemaakt.
Het gedeelte aan de achterzijde is beplankt. Evenals het holle gedeelte (verwulf) waar de latten gebogen zijn. Over de onderste gebogen lat komt straks nog een gebogen lat. Het gat voor de helmstok is nog even dicht en moet ik nog open maken.
Nu alle spanten zijn afgeschuind en ik tevreden ben kan ik beginnen met het beplanken:)

Laatst bewerkt:
Oorspronkelijk waren dit complete kanonnen met rolpaarden, maar ik had er een daarvan niet goed vastgezet, en die verdween in het ruim. Dat kostte me een hoop sloopwerk, en daarom heb ik besloten dit te vervangen door insteekexemplaren.
Theoretisch moet het allemaal gaan passen straks, maar de praktijk is nog niet getest. Dat gaat Hans hier dus doen…

Nu volgen er naar boven 2 latten van 1.6x6mm. In deze beide latten worden straks de openingen gezaagd voor de kanonnen.
Mijn buiger houd het nog steeds vol. Het snoer is meerdere malen tegen de warme kop gekomen en het snoer is ietsie gesmolten:rolleyes:
20250404_114227.jpg

De bovenste lat was de eerste lat. Deze had ik vast gezet met punaises dwars door het latje heen.
Op deze lat komt straks het berghout en zie je de gaatjes niet meer.
Mijn manier om de latten er op te krijgen is deze te klemmen onder de kop van de punaise. Ook kleine klemmers zorgen er voor dat de planken gelijk blijven. Bij de boeg zit het ietsie ongelijk maar daar is het een beetje kiezen tussen tobben en tevreden zijn. Zoiets is nog wel gelijk te schuren;) Eigenlijk ontkom je er niet aan dat de lat daar een beetje wil gaan tegenstribbelen.
Overigens boor ik voor de punaise de gaatjes voor. Dan gaan ze er ietsie gemakkelijker in het het spantje splijt niet in tweeën.
20250404_114854.jpg

Laatst bewerkt:
Ik ben tot nu toe op de beoogde hoogte aanbeland. Ik kan nu eerst verder met de dekken en verdere inrichting alvorens verder te gaan beplanken. Maar eerst ga ik de poorten verder uitzagen en die "doosjes" plaatsen.
Het voordeel was dat ik nu makkelijk naar boven kan zagen. Zie mijn eerder schrijven.
20250404_162735.jpg
20250404_162545.jpg

De openingen zijn er nu verder ingezaaid. Met een sleutelvijltje exact 11x11 mm gemaakt.
Bij het bouwen van de Zeven Provinciën had ik hiervoor een tool gemaakt door rondom schuurpapier te plakken in de maat van de opening. Maar dat schip had vele openingen.
20180914_211327.jpg

Bij dit schip slechts 4 poorten aanwezig.
20250405_120941.jpg

Aan de binnenzijde tegen de openingen kwamen de in elkaar gelijmde doosjes. Deze hadden ook inwendig de bedoelde 11mm en de zijkanten vielen hier dus tegen de huid aan.
Zelf heb ik hier nog een kozijn van noten ingetimmerd.
20250405_172858.jpg

En zo ziet dit er dan uit en wacht ik tot de kanonnen verder zijn gegoten.

20250406_093529.jpg

Back