Ola,
Zoals bekend was waren we al enige tijd bezig met het ombouwen van een D8 naar een D8E. Helaas heeft dit wat tegenslagen gehad doordat iemand aanbood hem om te bouwen voor me en er letterlijk en figuurlijk een zooitje van gemaakt heeft.
Het duurde erg lang voordat ik mijn spullen terug had en toen ik het terug kreeg bleken er 2 chassis platen verziekt te zijn en er was niets opgebouwd. Afijn lang verhaal waar nog wel een staartje aankomt 1 ding is zeker deze persoon kan je niets mee afspreken want hij komt het toch niet na
.
Maar goed afgelopen weekend het hoopje ellende opgehaald en toen maar eens kijken wat er nog te redden was. Snel werdt al duidelijk dat veel gaten verkeerd geboord waren (scheef) en dat het niet af te stellen was. Lang leve de dremel en ik heb de gaten op kunnen frezen zodat ze wel op de goede plek komen. Inmiddels is de wagen opgebouwd en heb er al wat rondes mee kunnen rijden.
Eerst even wat gegevens van het gebruikte materiaal:
Auto: Hotbodies D8
Motor(s): Medusa Afterburner 1600kv & 2000kv 60mm
Regelaar: Mamba Monster Max v3
Accu's: 19,8v 2300mah A123 Pack
Pinion(s): 14T, 15T, 16T 7 17T
Spur: 46T
Mount: Fioroni + koelinsert om van 36mm naar de Fioroni maat te gaan.
Eigenlijk is het ombouwen van een wagen erg simpel want er is niet idioot veel aan de wagen aangepast het is wel even zoeken hoe los je bepaalde dingen op maar ook dit is uiteindelijk gelukt. Zo moest de center diff omgedraaid worden om ruimte te maken voor de motor tevens is deze meer naar het midden geplaatst zodat de aandrijflijn meer recht stond. Een accu tray voor de A123 cellen gemaakt. Een nieuwe voor brace bedacht omdat deze niet meer paste en ga zo even door.
Al met al is het nu allemaal gelukt en offer ik nog 1 chassis plaat op om het geheel helemaal netjes te maken maar in ieder geval is er iets rijdbaars nu.
Ik heb nu eindelijk eens volle bak met de wagen op de baan kunnen rijden en kan eigenlijk maar 1 ding zeggen: WHOW
De eerste testen waren met de 2000kv motor en een 16 tands tandwiel. De wagen reed gelijk erg goed en mijn ronde tijden lagen 1 seconde lager als normaal. Top snelheid is niet zozeer hoger geworden maar de acceleratie van de wagen is gewoon enorm. Het is niet zo dat het een aan/uit schakelaar is geworden want dit vele vermogen is perfect beheersbaar. Het beste merk je in de bochten omdat het goed beheersbaar is kan je met gas (eyuhhmmmm stroom) door de bocht.
Rijtijden is nog wel iets wat aandacht nodig heeft aangezien ik volle bak rijden nu 8 1/2 minuten op een pack haal met de 2000kv motor. Met de 1600kv motor moet ik nog testen maar duidelijk is dat deze motor iets langzamer is en mogelijk kan ik dat opvangen met een 17T tandwiel. Ook het remmen op de motor (dus geen rem servo meer!) is heerlijk het is zeer goed te doseren en enorm krachtig. En als een electro geluid maakt dan is het wel op het moment van remmen
.
1 Ding is zeker dit rijdt heerlijk en is wel even wennen maar er gaat niets boven het geluid van een Nitro
Wil je ook aan electro ombouw beginnen hou wel rekening ermee dat het best een aardige kostenpost is zeker als je een beetje goede spullen wilt. De 1e aanschaf is zeker duur maar bekijk het eens over een jaar heen ......
Een jaar met Nitro rijden kost je meestal 2 motoren en 40 liter brandstof. Het voordeel van electro (brushless) is dat de motoren weinig slijten en met goede accu's heb je weinig verval van je capaciteit. Een kleine opsomming wat het mij gekost heeft:
Motor: 160,00
Regelaar: 190,00
Accu's: 180,00 (2 Packs 6S A123)
Mount: 30,00
Koelinsert: 30,00
Pinions: 20,00 per stuk
Accu tray: 25,00
Verder komen wat spareparts erbij om je wagen om te bouwen en wat connectoren om het zaakje aan te sluiten. En last but not least een berg geduld om het om te bouwen maar dan krijg je er wel iets voor terug!
Natuurlijk nog wat foto's waarop de ombouw en aanpassingen duidelijk zijn:
Zoals bekend was waren we al enige tijd bezig met het ombouwen van een D8 naar een D8E. Helaas heeft dit wat tegenslagen gehad doordat iemand aanbood hem om te bouwen voor me en er letterlijk en figuurlijk een zooitje van gemaakt heeft.
Het duurde erg lang voordat ik mijn spullen terug had en toen ik het terug kreeg bleken er 2 chassis platen verziekt te zijn en er was niets opgebouwd. Afijn lang verhaal waar nog wel een staartje aankomt 1 ding is zeker deze persoon kan je niets mee afspreken want hij komt het toch niet na

Maar goed afgelopen weekend het hoopje ellende opgehaald en toen maar eens kijken wat er nog te redden was. Snel werdt al duidelijk dat veel gaten verkeerd geboord waren (scheef) en dat het niet af te stellen was. Lang leve de dremel en ik heb de gaten op kunnen frezen zodat ze wel op de goede plek komen. Inmiddels is de wagen opgebouwd en heb er al wat rondes mee kunnen rijden.
Eerst even wat gegevens van het gebruikte materiaal:
Auto: Hotbodies D8
Motor(s): Medusa Afterburner 1600kv & 2000kv 60mm
Regelaar: Mamba Monster Max v3
Accu's: 19,8v 2300mah A123 Pack
Pinion(s): 14T, 15T, 16T 7 17T
Spur: 46T
Mount: Fioroni + koelinsert om van 36mm naar de Fioroni maat te gaan.
Eigenlijk is het ombouwen van een wagen erg simpel want er is niet idioot veel aan de wagen aangepast het is wel even zoeken hoe los je bepaalde dingen op maar ook dit is uiteindelijk gelukt. Zo moest de center diff omgedraaid worden om ruimte te maken voor de motor tevens is deze meer naar het midden geplaatst zodat de aandrijflijn meer recht stond. Een accu tray voor de A123 cellen gemaakt. Een nieuwe voor brace bedacht omdat deze niet meer paste en ga zo even door.
Al met al is het nu allemaal gelukt en offer ik nog 1 chassis plaat op om het geheel helemaal netjes te maken maar in ieder geval is er iets rijdbaars nu.
Ik heb nu eindelijk eens volle bak met de wagen op de baan kunnen rijden en kan eigenlijk maar 1 ding zeggen: WHOW
De eerste testen waren met de 2000kv motor en een 16 tands tandwiel. De wagen reed gelijk erg goed en mijn ronde tijden lagen 1 seconde lager als normaal. Top snelheid is niet zozeer hoger geworden maar de acceleratie van de wagen is gewoon enorm. Het is niet zo dat het een aan/uit schakelaar is geworden want dit vele vermogen is perfect beheersbaar. Het beste merk je in de bochten omdat het goed beheersbaar is kan je met gas (eyuhhmmmm stroom) door de bocht.
Rijtijden is nog wel iets wat aandacht nodig heeft aangezien ik volle bak rijden nu 8 1/2 minuten op een pack haal met de 2000kv motor. Met de 1600kv motor moet ik nog testen maar duidelijk is dat deze motor iets langzamer is en mogelijk kan ik dat opvangen met een 17T tandwiel. Ook het remmen op de motor (dus geen rem servo meer!) is heerlijk het is zeer goed te doseren en enorm krachtig. En als een electro geluid maakt dan is het wel op het moment van remmen

1 Ding is zeker dit rijdt heerlijk en is wel even wennen maar er gaat niets boven het geluid van een Nitro

Een jaar met Nitro rijden kost je meestal 2 motoren en 40 liter brandstof. Het voordeel van electro (brushless) is dat de motoren weinig slijten en met goede accu's heb je weinig verval van je capaciteit. Een kleine opsomming wat het mij gekost heeft:
Motor: 160,00
Regelaar: 190,00
Accu's: 180,00 (2 Packs 6S A123)
Mount: 30,00
Koelinsert: 30,00
Pinions: 20,00 per stuk
Accu tray: 25,00
Verder komen wat spareparts erbij om je wagen om te bouwen en wat connectoren om het zaakje aan te sluiten. En last but not least een berg geduld om het om te bouwen maar dan krijg je er wel iets voor terug!
Natuurlijk nog wat foto's waarop de ombouw en aanpassingen duidelijk zijn: