In het " El-Niño draadje" wordt gesproken over (minimum) daalsnelheden en over het vergelijken daarvan om te bepalen welk model de laagste daalsnelheid heeft.
Dat nu is uitsluitend mogelijk door twee modellen op exact hetzelfde tijdstip in exact dezelfde lucht naast elkaar te vliegen.
Doe je dat niet dan is een, juiste, vergelijking niet mogelijk.
In mijn jongere jaren ben ik vaak al om 04.00u al op het veld geweest om twee verschillende vrije vlucht modellen te vergelijken; dit in het kader om te bepalen of een nieuwere versie van een F1A of F1B een betere of een slechtere daalsnelheid heeft dan de vorige.
Daar kwamen verrassende resultaten uit. Bijvoorbeeld als de naast elkaar ontkoppelde modellen in licht verschillende richtingen vlogen. Of tussen de eerste en de tweede testvlucht.
In mijn F3K tijd correspondeerde ik met Toby Herrera ("TobyGorilla") omdat hij op RCG had gepost dat hij het zwaartepunt van zijn F3K-modellen aanpaste aan de hoogte (elevation) waarop een wedstrijd plaatsvond. Die hoogte kan in de USA variëren van zeeniveau (0 meter) tot 1100 meter.
Hij gebruikte daarbij de Density Altitude en de Airdensity.
De (verschillen in) luchtsamenstelling en luchtdruk beïnvloeden dus de prestaties van een (zweef)vliegtuig.
Bij de schaatswedstrijden die momenteel in Thialf plaatsvinden heeft men het ook over de luchtdruk, die is nu lekker laag, waardoor snellere, eigenlijk kortere, tijden mogelijk zijn. Schaatsrecords worden niet voor niets heel vaak in Salt Lake City en in Calgary gevestigd.
Toby bracht mij ertoe die Density Altitude en Air Density te bepalen voor (het merendeel van) mijn vliegsessies.
Dat kan heel eenvoudig met de App "Autodense".
Deze app maakt contact met het dichtstbijzijnde weerstation, in mijn geval vliegbasis Leeuwarden. Die is 40,1 km verwijderd vanaf "mijn" vliegveld.
Bijgaand twee schermprints van Autodense.
De eerste is van 29 oktober 2019: de Density Altitude is - (minus) 322m en de Air density is 1,263 kg.m3.
De tweede is 2 november 2019: de Density Altitude is + 257 m en de Air Density is 1,195 kg/m3.
Me dunkt flinke verschillen: 29 oktober dikke soeplucht dus langere vliegtijden, 2 november veel dunnere lucht en dus kortere vliegtijden.
Bijgaand een
link naar een filmpje waarin e.e.a wordt uitgelegd.
De video begint met 6 min 30 sec van een landing gezien vanuit de cockpit, daarna volgt de uitleg.
Mij leek het nuttig/interessant/leerzaam om dit onder de aandacht te brengen.
Groeten,
Jan Somers
Dat nu is uitsluitend mogelijk door twee modellen op exact hetzelfde tijdstip in exact dezelfde lucht naast elkaar te vliegen.
Doe je dat niet dan is een, juiste, vergelijking niet mogelijk.
In mijn jongere jaren ben ik vaak al om 04.00u al op het veld geweest om twee verschillende vrije vlucht modellen te vergelijken; dit in het kader om te bepalen of een nieuwere versie van een F1A of F1B een betere of een slechtere daalsnelheid heeft dan de vorige.
Daar kwamen verrassende resultaten uit. Bijvoorbeeld als de naast elkaar ontkoppelde modellen in licht verschillende richtingen vlogen. Of tussen de eerste en de tweede testvlucht.
In mijn F3K tijd correspondeerde ik met Toby Herrera ("TobyGorilla") omdat hij op RCG had gepost dat hij het zwaartepunt van zijn F3K-modellen aanpaste aan de hoogte (elevation) waarop een wedstrijd plaatsvond. Die hoogte kan in de USA variëren van zeeniveau (0 meter) tot 1100 meter.
Hij gebruikte daarbij de Density Altitude en de Airdensity.
De (verschillen in) luchtsamenstelling en luchtdruk beïnvloeden dus de prestaties van een (zweef)vliegtuig.
Bij de schaatswedstrijden die momenteel in Thialf plaatsvinden heeft men het ook over de luchtdruk, die is nu lekker laag, waardoor snellere, eigenlijk kortere, tijden mogelijk zijn. Schaatsrecords worden niet voor niets heel vaak in Salt Lake City en in Calgary gevestigd.
Toby bracht mij ertoe die Density Altitude en Air Density te bepalen voor (het merendeel van) mijn vliegsessies.
Dat kan heel eenvoudig met de App "Autodense".
Deze app maakt contact met het dichtstbijzijnde weerstation, in mijn geval vliegbasis Leeuwarden. Die is 40,1 km verwijderd vanaf "mijn" vliegveld.
Bijgaand twee schermprints van Autodense.
De eerste is van 29 oktober 2019: de Density Altitude is - (minus) 322m en de Air density is 1,263 kg.m3.
De tweede is 2 november 2019: de Density Altitude is + 257 m en de Air Density is 1,195 kg/m3.
Me dunkt flinke verschillen: 29 oktober dikke soeplucht dus langere vliegtijden, 2 november veel dunnere lucht en dus kortere vliegtijden.
Bijgaand een
De video begint met 6 min 30 sec van een landing gezien vanuit de cockpit, daarna volgt de uitleg.
Mij leek het nuttig/interessant/leerzaam om dit onder de aandacht te brengen.
Groeten,
Jan Somers