Dachs (EPP-Fun.de) Maiden Voyage Ketelbrug 30 okt 2011

eric_laermans

Vriend van modelbouwforum.nl
PH-SAM
Twee jaar geleden tijdens een middagje vliegen op IJsseloord II sneuvelde mijn RC Dandy aan de helling. Er was nog een RChellingzwever met een Tayra (EPP model) dat ik ook even mocht besturen. Dat vloog toch wel ontzettend lekker! Dus was de beslissing snel genomen zelf ook maar 'ns op de website van EPP-fun rond te neuzen op zoek naar een leuk model. Dit werd de Dachs...

full

Laatst bewerkt door een moderator:
De Dachs heeft een spanwijdte van 120cm en een vlieggewicht van rond de 570g. Het model is met name geschikt voor helling en combat. Ik heb ervoor gekozen de Dachs uit te rusten met twee HiTec HS-82MG servo's, een ontvanger-accu 4N-1600 NiMH Graupner (gew. 101 gr.) en SRX 6ch ontvanger (9 gr.).

Ik heb ervoor gekozen de vleugelhelften deelbaar te houden en in het midden van de romp een houten rib te plaatsen...

full

Het pas maken van de rib in de romp is erg eenvoudig (mits scherp mesje voorhanden).

full

@Ferdy: Middenrib is uit massief mahonie gezaagd met decoupeerzaag. De uitsparingen zijn met de figuurzaag aangebracht.

@Eric:
Ziet er goed uit. Ik heb hem op het oog voor een eventueel volgende project. Ik blijf je volgen en benieuwd naar het eind resultaat.

@youdontwannaknow:
Het deelbare karakter van de vleugels heeft geen invloed op stevigheid. Over de gehele breedte komt 10mm carbon holstaf. In de carbon holstaf komt in het midden waarschijnlijk massief hout of ook weer carbon holstaf (met kleinere diameter). Foto's volgen...

Laatst bewerkt:
Al doende leert men... Achteraf vond ik de middenrib-constructie toch niet erg handig. Oftewel, de voordelen wegen niet op tegen de nadelen. Vandaar dat de vleugelhelften toch aan elkaar gelijmd zijn en de carbon-liggers (diameter: 10mm) ingelijmd. De balsa-lijsten zijn op maat gezaagd, zoals te zien op de foto.

full

Vervolgens zijn de balsa-lijsten gecovered met Oracover en is alvast gekeken waar de servo's in te bouwen.

full

Het uitlijnen van de servo's moet erg zorgvuldig gebeuren. De uitsparing voor de servo's is aan de krappe kant, zodat ze zonder lijm goed blijven zitten. Daarna was het zaak de vleugels met glasvezel-tape te coveren. EPP lichtjes opschuren (korrel 150), 3M 77 spuitlijm opbrengen. Voor- en achterlijst eerst tapen met glasvezeltape (3M scotch) en daarna boven- en onderzijde.

full

Op de foto is het relief vertekend. In werkelijkheid is de tape zo dun dat de overlappingen die er zijn nauwelijks merkbaar zijn. De volgende stap zal zijn het coveren met Oracover...

waarom zet je de servo's zover naar voren?? ik denk dat je door die lange benodigde stuurstangen, je speling krijgt. ik zou ze redelijk dicht bij de achterlijst zetten;)

@vinnygogo: Heb de bouwinstructies gevolgd en voor dit model wordt aanbevolen 'zover mogelijk naar voren, maar nog wel enige afstand van de voorlijst'. Dit is m'n eerste model van dit type (lees: experiment :-) ) en ik ben dan ook erg benieuwd naar de uitkomst.

ok, apart;) ik zou dan iig kijken of je de stuurstang kunt ondersteunen, of door zo'n buisje kunt laten lopen, om te zorgen dat ie over die grote overspanning niet gaat doorbuigen, maar het roer aanstuurd;)

Erg goed idee! Dan kan ik de stuurstangetjes ook mooi dun houden... Wss maak ik dan een drietal oogjes per stuurstangetje waar ik ze doorheen laat lopen.

Gisteren gefolied en de servo's uitgetest. Dit uittesten had ik beter voor het inbouwen kunnen doen, want de nulpositie is erg onvoordelig. Hopelijk laat zich dit oplossen met de computerzender die onderweg is....

full

Het kleurenschema is afschuwelijk, maar dit waren de kleuren die ik nog over had van vorige projecten ;-)

@Ferdy Ab-so-luut! Je zult 'm ook niet snel verwisselen met een andere hellingzwever en dat kan soms verdraaide handig zijn :-)

By the way, ik weet niet of het goed zichtbaar is, maar de rode vakjes vormen samen de footprint van een das! ;-)

Laatst bewerkt:
Back