Dacron doek Kopen

Beste zeilers ; ik heb nieuwe zeilen nodig en aangezien ik geen standaard bootje heb moet ik ze zelf snijden Ooit kocht ik dit bij een winkel in surfplanken en accessoires maar die is hier niet meer in het Apeldoornse

Vraag ; waar bestellen jullie het zeildoek los ; dus per strekkende meter

Groet Kasper

Kasper,

probeer de lokale vliegerwinkel eens, die verkopen waarschijnlijk niet alleen Dacron maar ook andere soorten doek (chikara en icarex bv). Succes.

Gr/Coen

Ik zou het bij een van deze winkels proberen:

zeilmakerij apeldoorn - Google zoeken=

Gewoon binnenlopen, uitleggen wat je doet, en als je mazzel hebt ga je met een vuilniszak vol met zeildoek naar buiten, en een hoop tips.

Koop ook een rolletje dubbelzijdig tape van ze, wat ze voor dacron gebruiken. Dan kan je het zeil eerst helemaal plakken, en als het je bevalt, dan kan je de boel doorstikken.

afhankelijk van de oppervlak en met een goede tape is het stikken niet eens nodig. Sommige zeilmakerijen gebruiken tapes die na een beetje warmte vrijwel de zelfde sterkte hebben heb ik me laten vertellen.

De laatste keer dat ik een zeil maakte -15 jaar geleden- was dat helaas nog niet zo. Was trouwens een 1:1 zeil...

Ga wel naar een echte zeilmaker, die zeilen voor boten maken. Dus niet één die alleen tenten en hoezen maakt. Want voor tenten gebruiken ze zwaar, voor zeilen onbruikbaar doek.

Gr, Daan

Vliegerbedrijf ' de Paddestoel'
zeildoek voor een 1:1 boot is veeeel te zwaar. de krachten die een model zeiltje te verduren krijgt zijn klein: anders ga je wel plat namelijk.
Kijk ook eens of je een zeiltje van mylar inpakfolie kan maken: gewoon met schoon plakband plakken. De top kan je zijn vorm laten houden door een 1mm carbon staafje nog een paar keer te spijten en dat aan het gebogen achterlijk vast te maken.
Of heel geavanceerd: een mal maken met vleugelprofiel, daar krimpfolie met de lijmkant naar boven op te spannen, heet stoken totdat de lijm plakt, daar lussen kevlar garen in leggen die naar de hoekpunten lopen. Daaroverheen weer een laag krimpfolie zodat je twee lagen folie hebt met kevlar vezels er tussen. Of gewoon je dacron met hitte vormen, das iets simpeler.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heren dank voor jullie hulp ; heb nu meerdere adressen en zelfs in Apeldoorn
Hier ga ik wel uitkomen en zoals ik steeds eindig ; zeilt er nu niemand in de Apeldoorn omgeving ??

Groet Kasper

Als je zeilen wil maken voor een radio zeilboot gaat dan eens kijken bij een kantoor boek handel daar verkopen ze poly teken papier van 0.70 mm zeer goed te gebruiken
Maar kijk eens op RC zeilen deze mensen hebben zeer veel spullen voor de MM klasse

Groet tom

Hallo Tom ; nee die webshop heb ik bezocht en ze hebben veel zeil in alle kleuren maar te klein van formaat
Ik ben er al uit en in contact met een bedrijf die zeil voor de echte schepen maakt ; lichtweer dacron voor spinnaker zou goed zijn en ze zullen kijken of er een lap ergens overblijft voor een schappelijke prijs
Mijn boot is een Draak en op de Marbleheadschaal gebouwd ; romplengte is 130 cm ; totaalgewicht bijna 7 Kilo
Vandaar dat ik problemen heb met zeil uit een modelbouwshop met de giekbreedte van maximaal 35 cm en dat is bij mij 45 en 175 hoog Een lastige maat als je niet stiknaden erdoorheen wil Hieronder een pict-link

Yfrog Image : yfrog.com/0zdraak5j

Gr Kasper

Laatst bewerkt:
Nou ik kan het er niet vinden evenals masten die lang genoeg zijn
Vraag me dus af waar de M-klasse mensen hun spullen vergaren binnen Nederland Groet Kasper

Bij mijn M zijn de masten uit 1 meter CFK buis opgebouwd.
dan kom je vanzelf wel eens op de juiste lengte uit.

Mijn zeilen zijn uit banen opgebouwd, dan kun je ook met kortere stukjes uit de voeten.
Bij rczeilen is e.e.a. voorgesneden voor de MM, dan kun je een te korte lengte krijgen.
echter eens een mailtje cq telefoontje met de vraag voor een breder cq groter stuk wilt wel eens helpen. Ook daar wordt het van een grotere rol gesneden.......

Verders wanneer het in NED niet te krijgen is, haal je het uit het buitenland.
Met internet en nog steeds onze aloude post kun je vanuit je stoel het tot aan de deur geleverd krijgen.
En anders even bij de bouwmarkt een buisje Aluminium halen, kun je ook mee zeilen en zijn daar in lengten van 2 meter te verkrijgen en zonodig nog te verlengen ook.

groet Arjan

Bedankt Arjan ; niet te moeilijk doen dus en de creativieit gebruiken Ik ga dan qua mast in alu En zeil en een naaimachine was ik al aan gewend Gr Kasper

Hallo Rene ; dank voor je reply maar betreffend het dacron ; wat en waar is Baillien ; Groet Kasper

Laatst bewerkt:
Back