daf 33 bestelwagen

Hoi. De bij de peterbilt genoemde dafjes gaan een vervolg krijgen.
Ook volgens het principe van de peterbilt. Karton met giethars. De duurzaamheid van het model is natuurlijk de vraag. Maar even lekker aan een nieuw projectje werken is erg fijn. Door het opknappen van mijn eigen 33, vind ik dit een leuk modelletje. De bouwplaat van het dafmuseum veverschalen. Werkt niet helemaal. Maar was goed genoeg als uitgangspunt. Morgen nog knippen en plakken. Maandag zal ik de foto's plaatsen
Groete peter
 
HOI. de foto's

het startpunt. de verschaalde bouwplaat van het dafmuseum.
samen met het aangepaste dak overgetekend van foto's
daf331.jpg


de eerste opzet. hier is duidelijk een fout in de bouwplaat te zien. de voorruit hoort niet recht te zijn.
en door de verschaling zijn er een aantal punten die niet meer helemaal lekker passen.
daf332.jpg


daf333.jpg

hier even snel de voorruit aangepast.

daf335.jpg

en de neus loopt omhoog. en de bak loopt af.
hier ook de in mijn voorraad beschikbare bandjes getest. de bandjes van robbe voor het aanhangertje van de heftruck zijn prima op maat.

daf336.jpg

de eerste opzet op het karton.
de knik in de vloer is bij het origineel de ruimte voor de variomatic. nu zal er erg waarschijnlijk een micromotor komen te zitten.

daf337.jpg

het laadvloertje met de wielkasten.

daf338.jpg


het achterwerk staat erop. en de voorspatborden, voor onder het vloertje is de ruimte voor een mircoservo. die mag gaan sturen.

daf339.jpg

onder de motorkap is zowaar ruimte voor 6 penlite's

daf3310.jpg

en de stand van zaken nu.

ik heb ik dit modelletje niet alleen ruimte gelaten voor de electronica. is er in dit model ruimtes, kieren en kokers gemaakt die volgegoten kunnen worden met giethars.

het echte uitzoekwerk aan dit modelletje is eigenlijk de standhoogte. bij mijn eigen daf 33. komt het dak ongeveer tot mijn schouder. dan zou met het dakje boven de zitplaats hier dus ook moeten zijn.
en ik heb het modelletje naast mijn 2800 nat gezet. en het komt net boven het spatbord uit.
en zelf vind ik de koplampen iets te groot. daar kan ik nu ook nog wat aan doen.

tot zover

groete Peter
 
Leuk project van oude daf 33,ben benieuwd naar het eind resultaat.
Succes met de bouw.
 
weer een stukje verder

daf3311.jpg
.

daf3312.jpg
.
het dak zit erop.
de koplampen zijn van 15mm naar 13mm gegaan en dat oogt naar mijn gevoel beter

en nu wordt het tijd voor de juiste dikte van het materiaal, details en verstevigingen op diverse plaatsen.
daarna de velgen maken. dat zal ook nog wat voeten in de aarde hebben.
en wordt het langzaam tijd om aan de rollende techniek te gaan denken.

ook het impregneren met hars zit er aan te komen. dat zal een spannend moment zijn

groete Peter
 
tja ik heb een beetje ervaring met een daf 33.
100_0457.JPG



inclusief alle plaatsen waar deze kunnen roesten.
eigenlijk wil ik deze gewoon netjes maken. alsof die net uit de restauratie komt. ik zit er aan te denken om nog een 33 sedan te maken. die onderweg is naar de restauratie. Wat dan eventueel op een aanhangertje achter deze zou kunnen.
dan heb ik samen met de vw bus met aanhanger en oude jaguar( die nog wat roest moet krijgen) een setje auto's bij een garage langs de baan. die eigenlijk ook als "O-scale" bouwplaatje is begonnen.

groete Peter
 
Hoi. Een kleine update helaas nog zonder foto's. De aandrijflijn die ik in gedachte had. Heb ik maar eens door gerekend. En een uiteindelijke topsnelheid van 0,17km/h is toch niet wat ik zoek. Tijdens een bezoekje aan de butget winkel met de A. Is een rastar op de kop getikt voor weinig. Die de aandrijving mag gaan doneren.
Over de hars. Ik heb als eerste de rugzak in de hars gezet met de 2componenten hars die ik normaal gebruik. Het karton wordt erg hard. Zelfs boven verwachting. Het koetsje is steviger dan gehoopt. Alleen de afwerking is niet helemaal perfect. Ik heb nog een tip gekregen voor 1component kunsthars. Daar is de afwerking mogelijk beter van. Maar fotos volgen spoedig.
Groete peter
 
een update met foto's

33261.jpg
.
de giethars is over het karton geblubberd de eerste paar seconde gaat het goed daarna wordt het stropering. wat voor die kieren weer goed is. maar het moet beter kunnen. voor deze 33 is deze weg gekozen. het werkt maar moet beter kunnen.

33262.jpg
.
een beetje geschuurd.

33263.jpg
.
de aandrijving van de 1:24 rastar.

33264.jpg
.
ik verwachte een starre aandrijfas. maar tot mijn verbazing is er zelfs een dif. aanwezig.

33265.jpg
.
de bijbehorende aanhanger is ook gestart. en inmiddels alweer 4cm ingekort ik vond het een te lang ding worden. op de gevonden foto's klopte de afmetingen wel. maar ik vond het niet kloppen.

33266.jpg
.
een deel is inmiddels geschuurd geplamuurd en geprimerd.

voor de voorwielophanging heb ik een plaatje 0.5mm aluminium mee geharst.
met een beetje geluk staat deze voor het einde van de week op de wielen. en ga ik aan de "lading" beginnen.

groete Peter
 
HOI.
een update over het gebruik van de harsen.
de daf 33 heb ik voorzien van een 2 componenten pu hars. deze is een paar seconden zo dun als water. en dat wordt langzaam harder. en met 2 a 5 minuten is het hard in deze dunne lagen. dit is voor zo'n modelletje nog te doen. maar voor groter is het niet geweldig.
na een tip heb ik PU-vernis dit is een 1 component hars. en is met een kwastje op te brengen. klein nadeel het duurt 2 uur voor het enigszins hard is. en 12 voor echt hard.
om het niet op hetzelfde modelletje te proberen. heb ik een ander model van de verlanglijst af gehaald. die met grotere oppervlakte's goed was om dit te proberen.

40041.jpg
.
uiteraard ook een daf.

40042.jpg
.
als de vernis in het karton trekt wordt het de natte donkere kleur.
om het goed in te laten trekken moet het karton wel zo kaal mogelijk zijn
er eerst een papiertje op plakken bevorderd het in trekken niet.

40043.jpg
.
schuren en plamuren gaan prima.
maar uiteindelijk mis in dit model met grotere vlakken een beetje structurele stijfheid.

40044.jpg
.
40045.jpg
.
40046.jpg
.
dat heb ik op deze wijze opgelost.
van karton een gootje geplakt en vol gegoten met de 2 componenten hars.
en na nog een nachtje uitharden. kan ik melden het ding is erg hard.

en om helemaal niet te melden over de 33.
ik heb een bumper gemaakt, eigenlijk is dit de 3e. de andere waren afzichtelijk.
3341.jpg
.

groete Peter
 
Ahhh, dat is dus geen èchte DAF maar een Leyland, uit de periode dat DAF daar nog zijn goede geld in stak :mad:
Om precies te zijn een DLV...
Zoiets dus
$_79.JPG
 
nee het leven begonnen als leyland sherpa 350. als Daf 400 toch nog wat internationale prijzen binnen gesleept. en als LDV convoy geeindigd. Maar LDV stond dan weer voor Leyland Daf Vans. en je keuze voor de foto is wel grappig. in zit nog te twijfelen tussen een berger/afsleepwagen met bril als op je foto of een oprijwagen.

groete Peter
 
het schuren en plamuren van de 33 gaat gewoon verder. maar ik ga niet van elke veeg plamuur een foototje maken.

voor de daf 400,
en het is u voorzien van het begin van de laatste versie grill van daf

40071.jpg


het PU vernis is nu een paar dagen langer uitgehard. en het spul in combinatie met het karton blijft verrassen. ik heb de cabine nu een beetje verzwakt door de ramen in de achterwand te snijden. die achterwand was nog niet behandeld. en kan ik het ding weer een beetje torderen, en dat nog zonder dak. er moet nog iets in van een interieur maken.
maar bijvoorbeeld de A-stijl. dat is 1,5mm karton met de vernis. veel stijver dan styreen.

omdat het best een grote bus is en het spul niet eeuwig houdbaar heb ik de beestenbus ook maar weer tevoorschijn getrokken. en die is nu inwendig ook behandeld met dit spul.
en ga ik kijken of ik die binnenkort over de eindstreep kan trekken.
 
en het dakje gaat eraf. er zat een klein deukje in en elke keer plamuren werd de deuk groter.
in dat geval is het ff opnieuw beginnen. maar dat is de aard van een experiment.

groete peter
 
Hoe zou dat komen Peter?
Mogelijk dat de plamuur iets krimpt, en daardoor oppervlakte spanningen ontstaan?
Dan zou een niet-krimpende plamuur de oplossing kunnen zijn, maar welke dat is, weet ik ook niet. :(
Cor
 
Back
Top