dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

  1. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.653
    Locatie:
    hengelo
    Er is dus 1 heel groot nadeel aan fbl in mijn handen. Ik kan het niet heel houden. Beide helies lagen de volgende dag alweer aan barrels. Bij de gele was de oorzaak duidelijk. Ik had 2 schroeven vergeten aan te draaien waardoor de heckservo op de staartbuis verschoof. Dat gaf op een gegeven moment een pirouettende heli en een doorgebrande servomotor. Voor de rest chassis schade, rotorbladen enz en een deuk in mijn ego.
    De oranje heli is een ander probleem. 1 waarbij de oorzaak niet is aan te wijzen. Althans niet met de gegevens die me ter beschikking staan.
    De heli ging in eerste instantie weer fantastisch. Een paar hovers en ruime banen op hoogte verliepen mooi. Ook enkele loopings en dubbele stall turns. Echter tijdens een aanvliegbaan begon de heli licht naar rechts te rollen. Tot twee keer toe kon ik dat corrigeren de derde keer deed ie dat niet in mijn beleving. Romp weer beschadigd, hoofdas ,bladen, staartbuis, enz. en een tweede deuk in mijn ego.
    Wederopbouw kost zooo veel tijd...... nouja, eerst de tuimelschijfmeenemers.

    [​IMG]

    Een stukje zwart delrin en een hoop gepuzzel met de freesmachine, maar dan heb je ook wat. Beide helies hadden een nieuw nodig dus 4 armpjes gemaakt.

    [​IMG]

    lekker veel plaatjes vandaag..

    [​IMG]

    De landingsgestellen hebben een zwak punt. Ik noem het maar een breekpunt. Heb genoeg materiaal oom dit nog een paar keer te herhalen. De pootjes gefreesd uit hard pvc.

    [​IMG]

    1 van de tandwielen uit deze bak had ik ook nodig. Die had ik al eerder gemaakt uit een stuk Delrin.
    De oranje romp heb ik gisteren bijgewerkt. Verder staan de mechanieken weer testklaar. Dit keer nog beter controleren op losse schroeven en dergelijke......

    De rotorbladen waren van het eigenbouw type. Ze vlogen prima! En ze crashen ook prima. Zie voor jezelf. Het lood zit er in alle bladen nog in en van de bladen met de safety draad is zelfs niks afgesprongen.

    [​IMG]

    De boveste heeft de safetydraad.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Maar nu het onverklaarbare probleem. Wat hebben we aan gegevens? Mijn verhaal over wat er gebeurde en een logfile van de 3digi fbl unit en de zichtbare schade aan de heli.
    De logfile vertelt dat er een roll gemeten is en dat deze ondanks tegensturen van de fbl unit niet terugrolde. Eigenlijk moet je in de logging telkens zien dat een servo uitslag een rol , nick of heck beweging veroorzaakt. In de logfile volgen die curves elkaar op de voet. Gebeurt dat niet ,dan is er iets mis. Eerst verdenk je dan dus een servo. Die heb ik vervolgens uitgebreid getest. Dat is, beide roll servo's, want in de logging is er een afwijking op roll, dus 1 van de 2 of beide roll servo's kunnen een probleem hebben. Echter zijn de servo's splinter nieuw en volgens mijn test methodes vertonen ze geen enkele afwijking. Ja wat dan? Als de aansturing van een servo geen reactie tot gevolg heeft, wat is er dan mis? Nou blijkt ook dat er op nick een kleine afwijking is en zelfs ook op de staart. Dus gingen mijn gedachten uit naar de voeding. In dit geval een BEC met 4 cellige NiMH eneloop als backup. Nou zijn er issues geweest met de BEC van de Jive Pro regelaar en er zijn ,zo ontdek ik later , ook problemen ontstaan door het stroompulsgedrag van de servo's ,de Graupner HBS series. Enkele tests die destijds ook door de v-bar mannen is uitgevoerd heb ik herhaald en met minimaal resultaat. De servo's blijven in de testsituaties volledig functioneren en krachtig. Het enige wat ik waarneem is enorm pulsgedrag op de voedingsspanning bij de pitchpump test.

    [​IMG]

    Deze grafiek laat toch wat dingen zien. Ten eerste is de Bec op 5,6v ingesteld en hij start op met 6volt. Een eerste set Pitchpumps laat enorme pulsen zien met enkele minima van 4 volt. Alles blijft netjes werken echter. De meeste elektronica draait namelijk op 3,3 volt en de spanningsstabilisatoren daarvoor werken nog wel met 4 volt. Een eindje verderop zie je een dip die de spanning tot 2 volt laat zakken. Dat is het moment dat ik een low ESR elco van 4700uF aansluit. De pitchpump daarna laat hele andere beelden zien. Het pulsgedrag is met de helft verkleind. De laatste pitchpump in de foto is weer zonder elco maar met de eneloop accu. Ook dat geeft een beeld wat niet verontrustend is.
    De vraag naar de oorzaak blijft zo onbeantwoord. Het plan ligt er nu om de nieuwe 3digi te gaan plaatsen. De voedingsspanning heb ik naar 8 volt gebracht met 2 lithium 18650 cellen als backup accu. Zelfs zonder BEC kan je daarmee wel een vlucht maken. De upgrade naar 8 volt kon nu doordat ik de staartservo naar de gele heli heb verplaatst en voor de oranje heli een HBS 770 heb gekocht. De oude 3digi wil ik dan nog maar eens gaan testen in een 400 size elekro heli.....

    groeten
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2020
  2. harkalt

    harkalt

    Lid geworden:
    17 apr 2009
    Berichten:
    19
    toch maar weer flybar?
     
  3. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.653
    Locatie:
    hengelo
    Tempting......
     
  4. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.800
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er kleven nog steeds hardnekkige voordelen aan zo'n Flybar... :D
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.832
    Locatie:
    Nootdorp
    Het vliegen ermee is wel veel leuker vind ik. Met zo`n unit is het net of je met een drone staat te vliegen.
     
  6. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.653
    Locatie:
    hengelo
    Ja, bijvoorbeeld dat je met 5kg servo's al goed terecht kan en daarvoor weer voldoende hebt aan een relatief kleine BEC of accu.
    Overschakelen naar fbl heeft me het afgelopen jaar nog geen enkele punt meer opgeleverd met de werstrijden, enkel een boel schade en werk.
    Je leest inderdaad enige frustratie door de regels heen....

    S.
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2018
  7. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.653
    Locatie:
    hengelo
    Om de 3digi te testen in een kleine Electro heli moet ik mijn oude 6 kanaals Graupner XN12 nano ontvanger van een ppm uitgang voorzien. Dat heb ik jaren terug al eens eerder geprobeerd. Dat is toen niet gelukt. Geen idee waarom , maar na die poging deed de ontvanger het niet meer. Ik heb het nu maar eens onderzocht en het bleek dat het schuifregister het niet meer deed. Zo'n ic kost 30cent dus dat mag dan.

    [​IMG]

    eerst moet dat kapotte ic eruit, daarvoor moeost een condensator ff eraf om er goed met de soldeerbout bij te kunnen. Nieuw ic erin en hoppa.
    Op internet zoek ik vervolgens eens naar of er ooit iemand iets van deze ontvanger gepubliceerd heeft. In de zoektocht kom ik terecht bij een GWS 4 kanaals ontvangertje. Het blijkt dat Graupner inderdaad deze ontvangers met hun eigen label in hun programma had opgenomen. Het gepubliceerde schema was een reverse engineerd product en het is grotendeels gelijk aan de 6 kanaals ontvanger. Het verhaal vertelt ook waar je het ppm signaal van kan aftappen. dus.... niet verder zoeken meer...

    [​IMG]

    Steven.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2020
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.800
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sorry dat ik het zeg.... maar ik zie alweer schade aankomen, ook al is het maar aan die "kleine electro heli"....

    Volgens mij doe jij jezelf een groot plezier met terug te gaan naar een Flybar.... Iedere vlucht met schade kost een hoop geld en werk, en iedere wedstrijdvlucht die je met schade afbreekt kost je punten... Alleen al je vlucht afmaken levert je meer punten op, volgens mij....

    (niet lullig bedoeld...)
     
  9. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.653
    Locatie:
    hengelo
    Haha Bert, ik ken jou goed genoeg om te weten dat dat niet lullig bedoeld is. Maar ik wil nou eenmaal weten waar de fout lag of ligt.....
     
  10. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.800
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar zit dan ook wel weer een waarheid in, en het is de eerste stap in het vinden van de oplossing....
    En ALS je het oplost... tsja....
     
  11. frans laurijsen

    frans laurijsen

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Curacao
    Beste Steven, of moet ik zeggen Willie Wortel, ik maak me ernstig zorgen.

    Ik zie, ik zie wat jij niet zie.
    Op de eerste pagina van je dagboek maak je al drie crashes omdat je een oude accu heb gebruikt die je niet had gecheckt/ getest.
    Toen was je al 16 jaar met heli’s bezig. Nu na 11 wedstrijd jaren maak je nog steeds dezelfde onnozele fouten, je dagboek staat er vol van.
    Tot op heden is de schade alleen bij jou terecht gekomen. Hoelang ga je jou geluk nog op de proef stellen?

    Nu echter ben je met die zelfde onnozelheid, ondoorzichtigheid, simpelheid en vergeetachtigheid, FBL controllers en Carbon rotorbladen aan het maken.
    Je heb al drie kapotte carbon rotorbladen en je bent blij met een IC van 50 cent. Wat is de volgende stap? Ga je van drie kapotte rotor bladen weer een nieuwe maken!
    Je doet namelijk niet anders.

    Ik woon 6000 kilometer van je vandaan en het moet mij eigenlijk een worst zijn, maar dat doet het dus niet.
    Ik maak mij ernstig zorgen. Begrijp mij goed, ik zeg dit niet om je te kwetsen maar om je te beschermen! Je kent je eigen grens niet.
    Schoenmaker blijf bij je leest.

    Tuurlijk moet je zoeken waar de fout zat, maar jij lost er één op en creëert er 3.
    Je vergeet nog steeds boutjes van de hekrotor vast te zetten, je leert ook niet.
    Als zo iemand dan ook rotorbladen en FBL controllers gaat maken, ik hou mij hart vast. Sorry.

    Ik zie, ik zie wat jij niet zie.

    Frans.
     
    heimhelicopters vindt dit leuk.
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.653
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log, stardate: -304658.1039

    De helies hebben nu beide een nieuwe 3Digi. Het is de laatste versie met 32bits ARM processor en MPU6000 sensor zoals de meeste fbl units tegenwoordig schijnen te hebben. De MPU6000 heeft t.o.v. de MPU6050 nog het voordeel dat de data overdracht niet meer via i2c hoeft maar nu via de SPI bus kan die sneller is.

    [​IMG]

    Ik kan op dit moment onmogelijk zeggen of het allemaal merkbaar is, daar ik voornamelijk nog met weinig wind heb gevlogen en de 3Digi eigenlijk nog met de voorgeprogrammeerde parameters vliegt. Die zijn dan overigens wel weer geprezen door velen die met de 3Digi vliegen. Tot nu toe ook door mij.
    Wat ik ook een byzonder fraaie uitbreiding vind is de logging op een SD kaart. Er wordt nu (t.o.v. mijn vorige 3Digi's) continue gelogd. Er worden meer parameters gelogd en er wordt ook trillingsdata gelogd. Dit laatste kan een hulp zijn bij het opsporen van de oorzaak van ongewenste trillingen.

    [​IMG]

    Omdat er wat bladen alweer ter ziele zijn wilde ik nog graag een paar setjes nieuwe bladen maken. De mal had een paar issues die me wat minder aanspraken, dus wilde ik ook graag een nieuwe mal maken met enkele verbeteringen/ontwikkelingen. De mal moest iets sterker worden en ook wilde ik aan de trailing edge extra ruimte hebben zodat ik met iets te groot geknipte matten kan werken. Het overtollige materiaal wilde ik dan met de cnc frees affrezen. Daartoe had ik ook nog een extra richtpunt nodig om het blad op de exacte plaats op de freestafel te kunnen plaatsen.

    [​IMG]

    De mal heb ik met flink wat lagen carbon gemaakt om het stevig te krijgen.

    [​IMG]

    Aan de bladtip heb ik een richtpen geplaatst en voldoende ruimte voor wat extra carbon.

    [​IMG]

    De mal goed in de was en verf erin gespoten.

    [​IMG]

    en het resultaat...

    [​IMG]

    [​IMG]

    De tip met het gat van de richtpen.

    [​IMG]



    Geloof me, na het frezen, heel licht met een fijn schuurpapiertje er langs en het is mooi.

    Groet, capt' S.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2020
    harkalt, helihenk en AHoogendijk vinden dit leuk.
  13. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.800
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik geloof je... :D
     
    harkalt vindt dit leuk.
  14. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.653
    Locatie:
    hengelo
    Zo , weer terug van een avondje vliegen. Ondertussen heb ik weer een paar keer gevlogen en vanavond was er ook weer een lekker turbulent windje. Goed om dan de hoverparameterset te tweeken. Dat is heel aardig gelukt naar mijn idee. De p waarde mocht weer een stuk omlaag. Ook de I waarde had ik goed in de top gewerkt de vorige keer en mocht dus vandaag weer iets omlaag.

    [​IMG]

    Het resultaat is dat de heli niet meer schud en gelukkig ook minder heftig op windvlagen reageert. Tenminste dat is de eerste indruk nu.
    Tevreden voor vandaag.....
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2020
  15. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.653
    Locatie:
    hengelo
    Sinds de vorige post is er weer enige tijd verstreken waarin natuurlijk het nodige gebeurd is. Natuurlijk is er flink geoefend (not) maar ook zijn er twee wedstrijden gevlogen (not.....!). 1 van die wedstrijden viel samen met de oldie meeting in Eibergen. Ik had nu dus tijd om beide dagen dit evenement te bezoeken. Bij de helies zien we al vele jaren het aantal elektromotoren tot een zeer hoog aantal toenemen. Ondertussen zet zich die trend ook bij auto's voort. Zo waren we met een paar man getuige van een elektrische Daf 66. De daarin liggende elektromotor is een flinke jongen van zo'n 25cm in diameter. Echter is het vermogen 15 KW. Als ik dan denk aan onze modelmotoren met nog geen 10cm diameter en vermogens die tot de 10KW gaan denk ik dat dat bij de auto's wel wat compacter en kleiner moet kunnen toch?
    Terug naar helicopters. Naast al het moois van vroeger vliegen er ook enkele moderne helies waaronder mijn Eagle. Hoveren blijft pittig. Rob en Wim voegen zich bij me en zien het zo aan en geven me tips v.w.b. enkele instellingen voor de flight controller. P en I sonden al wel aardig goed zo. Ditecte winst was nog te halen met de D . Ik was er nog steeds veel te voorzichtig mee....
    Toen kwamen we uit bij mijn stuurinputs. Ik had eigenlijk altijd nog al een fors direct stuuraandeel geprogrammeerd. Rob en Wim vonden beide dat je nagenoeg geheel op het regelcircuit kan vliegen, dus heb ik het directe deel eens fors gereduceerd. Even wennen maar met luttele seconden merk ik het verschil van deze methode. Het gaat erop lijken dat mijn hovers nu echt een stuk strakker gaan worden.

    [​IMG]

    Enkele weken later als ik op mijn eigen stekkie vlieg met wat meer wind kan ik eigenlijk alleen maar enthousiast erover zijn. Met veel goede moed ga ik de volgende wedstrijd tegemoet. Wie weet wordt die straks ook afgelast......

    Steven.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2020
    harkalt vindt dit leuk.
  16. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.653
    Locatie:
    hengelo
    De laatste correcties vlak voor de 1e wedstrijd van 2018. Vandaag was er tenminste een beetje turbulente wind. Je kan een boel instellen aan je fbl maar uiteindelijk heb je een dag met wind nodig om te zien of het dan ook goed is. Helaas ging de wind toch wat liggen voordat ik helemaal klaar was met afstellen. Beide helies hebben nu de belangrijkste parameters redelijk gelijk staan, dus ik verwacht dat ik goed in de buurt zit van het eindresultaat.

    [​IMG]

    Morgen in 's-Heer Arendskerke alwaar de wind er natuurlijk lustig op los waait......

    groet, S
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2020
    helihenk en renetl50 vinden dit leuk.
  17. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.653
    Locatie:
    hengelo
    Captain’s log,

    De wedstrijd is al enige tijd achter de rug. Alle wijzigingen hebben geloond , want mijn punten tal is omhoog gegaan. Rob en Ronald zagen het ook direct en lieten me dat ook weten. Echter, door het vele knutselen en daardoor weinige vliegen, tesamen met de mentale terugval van het rampjaar en de concurrentie die wel oefent is het niet gelukt om hogerop in de lijst met piloten te komen. Ook heb ik in 1 ronde maar de autorotatie gevlogen. Dat scheelt toch iedere keer flink wat punten. Al met al wel tevreden naar huis gegaan.

    Even terug naar het verleden. De "defecte" 3Digi's wilde ik testen in een 450 platform. 1 van de beide is daarin ondertussen getest en toch goed bevonden. Het enige noemenswaardige in deze is dat ik filters aan heb gezet voor de gyro's. Zonder wilde deze heli niet. Het zou een mogelijkheid kunnen zijn dat na de crashes van de Hirobo's niet alles even trillingsvrij is geweest en daardoor de 3Digi's niet goed hun werk hebben kunnen doen.
    De 2e 3Digi zal ik binnenkort eens gaan testen in deze heli. Een voordeel is wel dat je deze helies in de hand kan houden zonder bang te worden.... Het voorkomt in ieder geval onnodige schade.

    [​IMG]

    Vervolgens wil ik deze heli eens gaan gebruiken om zo'n el-cheapo flight controller te proberen. Qua chip-hardware zijn ze aardig identiek aan mijn nieuwe 3DigiR's. Ik heb gekozen voor de CC3D flight controller omdat die middels de Librepilot software ook geschikt is voor helies.
    Dus hup, ik bestel me zo'n doosje sluit hem aan en ..... niks. Hmmm, wat is dat nu weer? Na wat heen en weer gegoogle en lezen en snuffelen komt de aap uit de mouw: De status LEDjes geven aan dat er geheel geen software op staat. Als noob in deze ben ik weer afhankelijk van het internet om te ontdekken hoe je de eerste flash kunt doen. Ik vond maar 1 pagina die dat vermeldde: http://www.southquay3d.com/index.php?route=news/article&news_id=9
    Nadat ik dit gedaan had kwam er een knipperende LED bij. Mooi. Of niet? Nee nog niet. De knipperende led knipperde niet maar golfde meer met een sinusachtig verloop. Wat betekent dat je er slechts een bootloader opgezet hebt. Dat was wel wat nodig was om nu via librepilot de software er op te flashen.

    [​IMG]

    Pffft , wat kan zo'n prutdoosje je druk maken..... Maargoed , de doos praat nu met librepilot en ik kon beginnen met het instellen. Het was een beetje gehannes zo voor het eerst , maar hij snapt nu de ppm input en er worden servo's aangestuurd en de sensoren werken ook.... So far so good.

    De gele Hirobo had nog een klein trillingsprobleem op het hoge toerental. Nadat het probleem met het druklager in de kop was opgelost was er nog steeds iets aan de hand. Ik kon er de vinger nog niet op leggen. Het geluid wat er bij vrij kwam wees heel duidelijk naar de staartrotor. Echter gaf onderzoek een nagenoeg rechte as en goed gebalanceerde bladen. Dan toch maar een nieuw as erin maken? Ik had nog zilverstaal liggen en ook nog wel een tandwiel dus niets hield me tegen.

    [​IMG]

    De as heeft maar 1 gat en een in-kerving. een gat van 3mm rond en 1,5 mm diep. Easy. As klaar, monteren, testen en ...... nog niet goed? De staart trilt telkens weer met het hoge toerental. Soms na een seconde , soms direct. Ik heb de toerentallen eens gemeten: Hoofdrotor gewoon 1950 zoals de andere heli ook. Staart 9720. Da's best snel. Oja hier zit een 17t (Eagle) tandwiel ipv een 18t tandwiel (Freya) in. Hmmmm.
    Ik heb het even laten rusten, meestal heb ik later nogwel een ingeving. Zo ook dit keer.
    Ik bedenk me later dat er natuurlijk nogwel de 100mm bladen opzitten. Misschien is dat wel gewoon teveel van het goede. Vandaag probeer ik een setje 95mm bladen die ik nog heb liggen en inderdaad : weg trillingen.

    groet, Capt'n S.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2020
    harkalt vindt dit leuk.
  18. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.800
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bij alles wat ik over die FBL dingen lees is er nog steeds NIETS wat me ook maar in de verste verte doet denken "hmmm…. dat moet ik ook eens proberen"....
     
    harkalt vindt dit leuk.
  19. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.653
    Locatie:
    hengelo
    Ik zal eens kijken of ik eens vergelijkende vluchten kan maken van beide soorten......
     
  20. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.653
    Locatie:
    hengelo
    Captains 's log:

    Zoveelmogelijk vliegen is het devies, wil je verder komen met wedstrijd prestaties. Mijn meisje zei dat ik beter elke dag een uur kan gaan vliegen dan 1x een hele dag van huis te zijn. Da's natuurlijk wel leuk zo'n opmerking, echter in de praktijk lukt dat niet helemaal. Zo'n stok achter de deur is echter wel goed voor mij ,want ik heb anders de neiging om niet of enkel in de 2 weken voorafgaand aan de wedstrijd te gaan oefenen. Zo ver als ik ondertussen ook gevorderd ben , het is nog steeds niet genoeg. Het moet altijd nòg beter.... Gewoon omdat je dat zelf wilt, maar ook om de medepiloten die ook steeds beter worden.

    Het oefenen gaat dan nu ook vaak 2 of 3x in de week. Doordeweeks 2x 2 accu's en in het weekend 1x 4 accu's. Onlangs heb ik 1 accupack afgeschreven nadat 1 cel mega dik geworden was en bij een andere accu heb ik een te dikke cel verwijderd en vervangen. Die waren dus al zoveel minder in capaciteit geworden dat ze eerder leeg waren dan de andere cellen. Diepontlading vinden ze niet leuk. Wat wel weer fijn is is dat ze wel gewoon stroom door blijven laten en je motor dus niet zomaar stopt.

    Gelukkig was er vorige week een paar keer lekker turbulente wind en kon ik de 3digi van de gele heli nog weer verder tweeken wat denk ik weer een goed resultaat gegeven heeft.
    De servo's van de oranje heli waren aan een schoonmaakbeurt toe. Het blijkt dat deze servo's wel eens last hebben van wat jitter. Een weinig van een goede contact spray is je vriend.

    End log.
     

Deel Deze Pagina