Dagelijkse Vliegtuig Beslommeringen!

hopelijk hoeft hij ook nooit gebouwt te worden.
mijn vader kwam ineens met het idee om een funcub te kopen voor zichzelf.
dus hij die gekocht, ik er mee gevlogen.
vond dat ding toch zo saaaaai vliegen, ging niet hard of zo.
dus ik ging me der mee vervelen en dingen proberen :P
zat al snel op de max van de kist.
mensen verbazen zich altijd weer wat die kist kan.
heb dr afgelope jaar zelfs mee op harsewinkel gevlogen xD
"ein extrem geflogen funcub met sehr grossen rudern ausschlag"
:D:D

grappig, dat hele ding heb ik niet gezien...
Maar waarschijnlijk heb je het daar over de 49, die had ik nog niet uit elkaar gehad

Bij de .02 zit het dan blijkbaar toch wel weer een stuk anders?
Viel me wel op, aan de binnenkant van de tank tegen de montageplaat zit een slangetje voor de fuel pickup.
In dat slangetje zit een veer, waarschijnlijk heeft die dezelfde functie als de veer die in jouw foto ontbreekt?

ff wat foto's gepikt op internet:
Dit is de brommert zelf (de .02)
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSbmrYzcWKGwCTVVXiKYI84Ob9qhAG2VLR5IevYeNZJK7DoK99hzXhjsygA

Dit is hoe de backplate, de plaat waar de stelschroef en alles in zit eruit ziet:
http://static.rcgroups.net/forums/a...7/t4810958-92-thumb-IMG_0153.jpg?d=1335380372

Vermoedelijk heb jij het over de 49 (die heb ik nog niet open gehad..)
daar zou, volgens internet ;-) deze in moeten zitten:
http://i.ebayimg.com/t/Cox-049-Vint...==/$(KGrHqZ,!pgFB(it(TE3BQfeUIycc!~~60_12.JPG

Ik moet gewoon 1 dezer dagen die dingen eens proberen op mn nieuwe brandstof...
teveel te doen, maar nog steeds maar 24 uur in een dag...

Dat veertje in de slang zorgt er alleen maar voor dat de slang goed blijft zitten.

Dat andere ding waarvan ik de foto heb gemaakt zorgt ervoor dat bij overduk in het carter ( zuiger naar beneden), de brandstof niet terugstroomt.
In het carter(tje) krijg je bij het omhoog gaan van de zuiger namelijk een onderdruk waardoor de brandstof aangezogen wordt en een overdruk als deze weer naar beneden gaat.

Het lijkt mij ( weet ik niet zeker) dat in elk Cox motortje zo'n membraam/klepje zal moeten zitten.

Ik heb trouwens ook nog even gekeken op internet bij COX 0.20 en kwam deze foto tegen:
Cox .020 Pee Wee Overhaul Kit
cox%20020%20pee%20wee%20overhaul%20kit%201.jpg

Boven het woord Cox staat ook zo'n membraampje/klepje afgebeeld!

Hier een afbeelding van hoe het moet zitten:
images

Het borgveertje wat dit op zijn plaats houdt moet het uitstekende deel naar het carter zitten zodat het membraam/klepje heen en weer kan.

Ik ga ze nu allebei eens even zeer kritisch doorkijken...
Beide doen geen klap.. Letterlijk

als je brandstof recht op de zuiger spuit, komt er bij de 49 zowaar een beetje leven in, alleen loopt hij niet door
De 02 die ploft alleen een beetje. dus waarschijnlijk hebben beide een brandstof gerelateerde uitdaging..

eigenlijk zou een cox hobbyist er eens naar moeten kijken :mrgreen:
waarschijnlijk ziet zo'n persoon in 2 tellen wat het probleem is..
Ik ga zowieso eens van die membramen bestellen, zeker bij de grote verwacht ik dat hier het probleem zit.
e.e.a. was door de tand des tijds nogal uitgedroogt..

m'n vliegtuig beslommeringen zijn bij gebrek aan vliegtuig, kijken hoe 't andere vleugelvliegers vergaat.
hier schrok ik toch even:
[URL="
batt Explosion - YouTube[/URL]

groet,
hoogvlieger

Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteren op uitnodiging naar de modelvliegclub Friendship in Dalfsen geweest ( toppertje!).

Daar heb ik ook mn 1/4 schaal Piper supercub ingevlogen. De kist vloog perfect, klein tikje trim op hoogte en dat was het. Met 45cc behoorlijk overpowered maar liever te veel dan te weinig haha.

Na de landing wel trillende handen van de spanning dus het is bij een vlucht gebleven. De volgende vluchten de flaps uittesten want die heeft ie echt nodig om niet eeuwig door te blijven zweven in de landing :rolleyes:

De registratie gaat nog veranderen want deze is niet correct. :p

Dames en heren van MVC Friendship hartelijk dank voor deze zeer gastvrije, gezellige en geslaagde dag!

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd! Heel mooi toestel, ik heb zoals je paar posts hoger kan zien ook mijn eerste ervaring met een Cub, wat vliegen die dingen mooi!

Zelf heb ik vandaag wat propellers binnen gekregen. Eerste indruk is zeer positief over de propellers van Xoar

img0147z.jpg

img0145nj.jpg

Altijd leuk en zeer practisch met tundra tires! Wat overigens los staat van de J-3/Super Cub type aanduiding ;)

Een funcub in Dalfsen had zelfs grotere wielen er onder zitten dan de mijne :D

Hier een linkje van het eggie: Alaska Tundra Tires

Waar heb je die props besteld Stef?

Propellers komen van kopterworx, ze zijn voor mijn hexacopter.

Ik heb al weer zin aan de volgende vlucht, helaas slecht weer voorspeld komende week.

Zien er goed uit zeg! Om het weer hoef je inderdaad niet naar buiten zeg... :( Gelukkig was het voor de verandering afgelopen weekend wel eens mooi weer!

Multiplex Fox geconverteerd

Na hier en op Youtube wat inspiratie te hebben opgedaan is vanavond de conversie van mijn kleine Multiplex Fox een feit ! Een avondje of 3 rustig aan werken en that's it. Gezien het hier toch echt gaat om een experimentje (is zowat het "zwaarste bouwwerkje dat ik al heb gedaan) heb ik hem volgepropt met basic spullen van HK: 10g motortje, 10A controller en twee stuks 5g servo. 2S 360 mAh batterijtje.
Ik denk dat het geheel zonder de ontvanger nog geen 35€ op de teller heeft. De fun om het samen te steken alleen al was dat geld waard :p

Zwaartepunt lijkt op het eerste zicht goed te liggen, met de ontvanger in de romp achter de vleugel en de servo voor het hoogteroer net onder de voorste rand van de stabilo. Een tweede batterijtje is al op komst om toch de nodige vliegtijd te halen. De filmpjes op Youtube laten toch uitschijnen dat je er dikke fun kan aan beleven.

Hopelijk donderdag eens een maiden.... Verslagje volgt...Ben benieuwd

Vandaag aardig modeldagje.
Eerst eens wat verder gewerkt aan de Tiger Hai.
's Middags nog even op het veld de Hai ( 1) wat laten vliegen, helaas was hier verder niemand dus maar weer eens op huis aan.
Nog even langs Vliegclub Fryslân » www.vliegclub-fryslan.nl gereden, om daar even even kijken.
Vroeg een modelvlieger/ULV vlieger of ik zin had om even mee te gaan.
Dus ook nog even mee gevlogen met een ULV.

nee emailnotificatie van rcaddict.

@ Jonkje, zodat je met een ding met een spanwijdte van 60 cm ook in 3/4 bft kan vliegen. (het voelt dus alsof je een groter toestel vliegt)

En gestabiliseerd nog wel... waar heb je dat voor nodig? ;)

Voor als er eens echt geen wind is hé, dan zal zo'n pluimgewicht Foxje toch minstens eens een keertje stabiel vliegen in plaats van te dansen:o
En euh... Voor de volledigheid: in mijn goeie ouwe handboek "praktijk van het zweefvliegen" editie 1988, heb ik indertijd geleerd dat dat ding "stabilo" heet...

Mja als dat de mogelijkheden van de stabilisatie zijn... erg handig, 2 in 1. Maar groter is natuurlijk niet altijd handiger. Mijn Piper Cub met 280 cm spanwijdte blijft bij 4 bft wel aan de grond. Maar dan heb je het ook over een type dat erg windgevoelig is..

Voordeel van zo'n klein kistje is natuurlijk wel de inzetbaarheid qua ruimte, en op floats vanuit de lokale vijver of sloot is natuurlijk wel gegarandeerd veel lol :) En dat ding heeft al een sleepkoppeling, de mijne nog niet. Een zien wat ie kost!

Net even wat filmpjes van de echte Carbon Cub bekeken maar dat is wel een ultiem STOL machientje zeg! Gaaf vliegtuig.

Tuurlijk zijn er altijd voor en nadelen voor estab maar in dit geval is het voor deze kleintjes gewoon comfortabel. Ik heb hem gisteren voor het eerst gevlogen en ben onder de indruk van het vlieggedrag. Ik had op het moment van opname een kleine 3 bft, ik had in mijn hand al genoeg airspeed om te vliegen.

Ik wil nog wel meer van deze kistjes, dit is het type wat je even op de Ikea parkeerplaats kan rondscheuren tussen de lantaarnpalen.

Ff een bouwgerelateerd vraagje:

Ik ben mn vleugel aan het indekken met 1,5 mm balsa.
hoe voorkom je dat bij sommige platen heel plaatselijk een hobbel ontstaat?
Net alsof er een molletje door gegraven is...
1 vleugel heeft het, de tweede heeft het bijna niet (heb tussendoor balsa bijgehaald, waarschijnlijk slechte batch gehad?)

Ik heb het nu ff opgelost door even een snee erin te maken, en het vol te laten lopen met ca, waardoor het ook weer aan de ribben plakt
Maar voorkomen is beter...

Denk dat ik deze sessie schaalvliegen met de Piper even over ga slaan :p

Back