Damen Stan Patrol 4207, Visarend Kustwacht

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Chrisoot, 15 sep 2018.

  1. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    pb terug
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen dank hoor Chris! Als de "rampen" niet groter worden is het wel te doen. Een geschikte 2C-lijm om te lijmen en kleine putjes te vullen/plamuren is Kombi Power van Bison. Aangemaakt is het een zalf-achtige substantie en loopt niet. Vind ik zelf ideaal spul en te koop bij de bouwmarkt. Gr. Klaas.
     
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Chris, het gaat hier wel heel snel, :) wat de plaat dikte betreft, het heeft veel met ervaring te maken.
    ik ben zelf ooit met 3mm begonnen omdat ik daar enkele platen van had gekregen maar gebruik nu vanaf 0.3 mm tot soms 5mm hangt gewoon af van de toepassing.
    voor het lijmen gebruik ik soms ook de "Kombi Power" voor al in kombinatie met hout en messing net als Klaas maar vooral de "Hard Plastic van Bison" voor de normale toepassing.
    Veel bouwplezier , Marc
     
  4. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Dank Marc,

    even ter controle, deze?
    [​IMG]

    Of deze?
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2018
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Chris, Er is maar één plaatje zichtbaar. Gr. Klaas.
     
  6. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Aangepast,
     
  7. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Bij mij alle twee :).
     
  8. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    heb de rode ondertussen in mijn bezit. hopelijk was dat de juiste.
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    de rode is epoxy lijm en binnen de 5 min uitgehard. de andere daar heb je ongeveer 20 min tijd eer die uitgehard is.
    zijn dus bijde zeer goed maar voor een ander doeleinde , maar ik gebruik ze beide.
    je mist deze nog ik ga winkelen in de HUBO daar hebben ze alles van Bison lijmen
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2018
  10. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    En dat plaatje zie ik dan weer niet
     
  11. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Uuh ik zie hem wel gewoon.
    Zal deze lijm ook nog even kopen. Dan moet het met de lijm voorlopig wel goed zitten. Eerst maar eens gaan (ver)bouwen.
     
  12. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Tijd voor een kleine update.
    De voortgang gaat langzaam omdat het merendeel van het werk gebeurt tijdens de slaapjes van mijn dochter. Toch wat dingen kunnen doen.

    Ik heb de romp nu volledig bijgewerkt dat de juiste vorm zichtbaar is geworden. De problemen van het te veel afgezaagde materiaal is opgelost.
    DSC_0274.JPG

    DSC_0505.JPG
    Tevens heb ik de hoekprofielen geplaatst waar het dek op komt te liggen. Aan de voorkant zit nog wat werk, door de ronding van de romp steken de hoekprofielen wat omhoog. Hierdoor komt het dek te hoog te liggen.

    DSC_0501.JPG

    Ook heb ik de gaten voor de schroef en roer assen gezaagd/geboord. Dit is altijd even een "slik"momentje. Gaten boren in een prima waterdichte romp voelt toch verkeerd.De gaten van de schroefassen moeten nog verder bijgewerkt om de juiste hoek voor de assen te krijgen.
    DSC_0508.JPG

    Het dek is "op maat" gemaakt, al zal deze op plekken flink opgevuld moeten worden om goed af te sluiten. Daarnaast ben ik begonnen met een deel van de opbouw. Met vallen en opstaan en vooral heel veel meten en omrekenen, lukt dit aardig al zeg ik het zelf.

    DSC_0512.JPG
    DSC_0509.JPG
    DSC_0510.JPG

    Ondertussen heb ik ook de meeste benodigdheden binnen om de romp varend te kunnen krijgen.
    Langzaam werken we door.

    Chris
     
  13. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Ik ben er trouwens nog niet helemaal uit wat nou de meest handige manier is om foto's in mijn post te plaatsen. Als iemand nog tips of tricks heeft hoor ik dit graag.
    Groet Chris
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Chris, Bij het typen van je tekst zie je onderaan een vakje upload bestand. Aanklikken en bestand binnenhalen uit je map met foto's. Daarna kiezen voor volledige weergave en reactie plaatsen. Werkt haast vanzelf. Gr. Klaas.
     
  15. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Chris, Volgens mij staan je laatst geplaatste foto's helemaal goed, lekker groot, wat beter is dan die postzegels die je soms ziet en ik zou deze methode blijven gebruiken en als ik jou was niets meer aan veranderen :thumbsup:.
     
  16. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Netjes hoor. Maak je de opbouw van styreen?
     
    norwin vindt dit leuk.
  17. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Top, dan doe ik het voortaan zo.

    @sjouke ja ik maak de opbouw van styreen.

    Chris
     
  18. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Het is alweer even geleden dat ik een update heb geplaatst.

    Er zijn een aantal belangrijke stappen gemaakt al zijn ze niet allemaal even zichtbaar.. Ik heb de schroefassen, motoren, roeren en boegschroef geplaatst. Zaterdag dan ook een proefvaart gemaakt. Deze is zeker geslaagd. De romp heeft een prachtig vaarbeeld. Bloedsnel en als een mes door het water. Natuurlijk lag de romp nog niet op de waterlijn. Dit komt wanneer alles in en opgebouwd is.

    Vandaag wat voortgang aan de opbouw gemaakt.
    upload_2019-4-1_14-37-8.png

    upload_2019-4-1_14-37-31.png

    upload_2019-4-1_14-38-2.png

    Helaas minder voortgang dan gehoopt. Maar ik ben er blij mee.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    De proefvaart is gefilmd. Zodra ik het filmpje met goede kwaliteit binnen heb zal ik deze ook plaatsen.
     
  20. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Afgelopen dagen fijn aan de Visarend kunnen klussen. Doorgegaan met de opbouw. Het werken van tekening, omrekenen naar schaal en uitsnijden uit de polystyreen platen gaat steeds beter.
    Er zijn wel wat leerpunten naar voren gekomen. Zoals het nameten na het snijden. Een millimeter of 2 verschil is met het blote oog nauwelijks zichtbaar tot je het bovendek er op legt en er grote kieren te voorschijn komen. Meten, uittekenen, uitsnijden en opnieuw meten dus. Nu maar strips PS van 2 mm aan het bijplakken. Dit gaat een hoop plamuren opleveren maar ik durf de opbouw niet uit elkaar te halen. Daarom mijn vraag aan de ervaren PS bouwers. Wat voor plamuur gebruiken jullie?
    upload_2019-4-4_13-31-36.png

    upload_2019-4-4_13-31-54.png

    upload_2019-4-4_13-32-13.png




    Volgende stap is het bouwen van de stuurhut.
     

Deel Deze Pagina