DAMEN YS 3307 - Yacht Support Vessel

20190916_213653.jpg

Resultaat tot nu toe. Nu alleen het onderwaterschip nog
 
Netjes!
Maar... 't is een heel rank scheepje.
Er zitten niet voor niet stabilisatoren onder het origineel.
Kijk uit met je zwaartepunt, zeker als je snel en hard roer geeft.
 
20191002_213144.jpg
20191002_213151.jpg

Nu verder met het teakdek. Deze heb ik in AutoCAD getekend en zal later op worden uitgeprint en op het dek worden geplakt waarna ik er een laagje mat lak over heen doe voor het waterdicht maken.

Zie hierboven een proef printje
 
Guy, Ga je geen ankerkluizen in de romp maken? Zoals de ketting nu uit de romp komt kan eigenlijk niet. En de ankerlier? Is in wezen een koppellier van een duwboot/duwbak. Daar trekken ze staaldraden mee strak. Heb je geen details van de 1:1 lier? Er is weinig plek op zo'n model voordek. Ik zou voor en lier met een veticale as kiezen. Onderop de nestenschijf voor de ketting en daarboven een verhaalkop voor een tros. Dat oogt veel professioneler voor zo'n mooi schip. Gr. Klaas.
 
Guy,
Naar het origineel heb je 2 opties voor je anker tuig.
1. een anker pocket in de zijde, constructie technisch een drama, ook voor het origineel want dan door de axebow is daar voorin nauwelijks ruimte. Dan komt de anker pocket een eind naar achteren te zitten.
2. een uitstekende ankerrol over de punt van de boeg. Is geen gezicht maar zoals ze op kantoor zeiden "de goedkoopste oplossing".

In beide gevallen bevindt de ankerlier zich onderdeks.
Damen_FCS_3307_Security_Guardian.JPG


Dit is de FCS3307 zoals aan Homeland Integrated Offshore Services is uitgeleverd, inmiddels 8x.
Deze opbouw is wat zwaarder, ze varen in Nigeria en hebben gepantserde stuurhuizen.

Groet,
Mathieu
 
Guy, Ga je geen ankerkluizen in de romp maken? Zoals de ketting nu uit de romp komt kan eigenlijk niet. En de ankerlier? Is in wezen een koppellier van een duwboot/duwbak. Daar trekken ze staaldraden mee strak. Heb je geen details van de 1:1 lier? Er is weinig plek op zo'n model voordek. Ik zou voor en lier met een veticale as kiezen. Onderop de nestenschijf voor de ketting en daarboven een verhaalkop voor een tros. Dat oogt veel professioneler voor zo'n mooi schip. Gr. Klaas.

Klaas. De ankerlier die er nu in staat had ik nog liggen. Deze staat ook nog gewoon los omdat ik nog niet weet wat ik wil doen. Ik zit er aan te denken om het anker er gewoon los in te laten liggen.
 
Guy,
Naar het origineel heb je 2 opties voor je anker tuig.
1. een anker pocket in de zijde, constructie technisch een drama, ook voor het origineel want dan door de axebow is daar voorin nauwelijks ruimte. Dan komt de anker pocket een eind naar achteren te zitten.
2. een uitstekende ankerrol over de punt van de boeg. Is geen gezicht maar zoals ze op kantoor zeiden "de goedkoopste oplossing".

In beide gevallen bevindt de ankerlier zich onderdeks.
Damen_FCS_3307_Security_Guardian.JPG


Dit is de FCS3307 zoals aan Homeland Integrated Offshore Services is uitgeleverd, inmiddels 8x.
Deze opbouw is wat zwaarder, ze varen in Nigeria en hebben gepantserde stuurhuizen.

Groet,
Mathieu

Thanks voor de info. Zoals hierboven ook al staat zit ik te denken om het anker er gewoon los in te leggen. Vind ik veel mooier en scheelt een hoop werk.

Ik ben op twee van die schepen voor Homeland geweest toen ze in Gorinchem lagen. Gave dingen om te zien.
 
Hull Vane.PNG

Omdat ik nu bij Hull Vane stage loop en ik zie wat de Hull Vane kan doen. Leek het me gaaf om er ook één achter mijn model te hangen. Deze heb ik in Rhino getekend en is intussen naar de 3d printer verstuurd. Ben benieuwd hoe het gaat worden en of ik echt verschil ga merken bij mijn model. Effect zal sowieso minder zijn dan bij het echte schip vanwege de viscose weerstand van het water wat namelijk gelijk blijft.
 
Laatst bewerkt:
20191010_215446.jpg
20191010_215709.jpg

Afgelopen week de Hull Vane opgehaald. Thuis een klein beetje opgeschuurd en een witte verf laag gegeven waarna ik de Hull Vane op aan het model heb gelijmd.
Zie hierboven het resultaat.
 
Zie hierboven het resultaat.

Vraag: Wat is het voordeel van deze onderwater vleugel op het vaargedrag?
Bij een hoge snelheid kan ik het misschien begrijpen, de vleugel trekt het achterschip omlaag, zodat de schroeven niet "lens" slaan.
Of dit juist is?
Maar wat is het gedrag bij manoeuvreren?
Gaarne aanvullende informatie.
 
Vraag: Wat is het voordeel van deze onderwater vleugel op het vaargedrag?
Bij een hoge snelheid kan ik het misschien begrijpen, de vleugel trekt het achterschip omlaag, zodat de schroeven niet "lens" slaan.
Of dit juist is?
Maar wat is het gedrag bij manoeuvreren?
Gaarne aanvullende informatie.

De Hull Vane duwt het achterschip juist omhoog en geeft tevens een voorwaartse kracht. Op de ''echte'' schepen kan je tot 20% minder weerstand hebben en bij dit schip waarschijnlijk 10%.

Voor meer info bekijk deze link maar even: https://www.hullvane.com/tech-talk/
 
Bedankt voor de uitleg. De link was uiterst leerzaam.
Nu begrijp ik ook, waarorm de onderwater vleugel enigszins opwaarts staat.
 
De nieuwe KLPD boten worden er ook mee uitgerust.
Alleen heb ik daar gezien dat ze demontabel zijn.
 
Na een lange tijd afwezig te zijn geweest, hierbij een kleine update:

Paar weken terug een aantal onderdelen laten 3D printen.
Het gaat hierbij om:
  • Opbouw
  • Dak
  • Mast
  • Satellite domes
  • scheepshoorn
Deze zijn onlangs geleverd en zien er geweldig uit.

20210218_150329.jpg
 
Back
Top