Darbin (eigen ontwerp 60X30cm)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jarvin, 30 jan 2012.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Voor 2 motoren zonder roer heb je in ieder geval 2 regelaars nodig, en het zou handig zijn als je tenminste een 4 kanaals zender hebt. Dan zou je de ene regelaar op de verticale stick links zetten, en de andere op de rechter stick. Dan krijg je een soort "tankbesturing". Het kan ook anders, met mixers ed, maar misschien is dat nog iets te kostbaar en te ingewikkeld.

    Tegenwoordig wordt PK ook niet echt meer gebruikt, meestal zie je kW (kiloWatt) staan. Omdat deze motoren wat minder vermogen hebben dan een echte, wordt meestal W (Watt) gebruikt.
     
  2. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    dus aan het aantal watt kun je zien of de motor veel kracht heeft? En hoef je dan maar 1 ontvanger te gebruiken? En het zou cool zijn als het zo kon.

    Groetjes
    Jarvin
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    1 ontvanger is voldoende, maar je hebt wel 2 snelheidsregelaars nodig.

    Watt zegt niet zo heel veel over de kracht van de motor, net zo min als PK dat zegt over een auto. Het koppel geeft aan hoeveel kracht een motor heeft, Watt zegt hoeveel vermogen de motor kan afgeven. Zo kan je een motor hebben die een hoog vermogen heeft, maar weinig kracht.

    Vaak hebben motoren met een hoger toerental minder koppel/kracht en andersom.
     
  4. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    ja maar PK zegt toch wat over de kracht van een buitenboord motor bv.
    wat is de term daarvoor in modelbouwmotortjes of anders gevraagd hoe kan ik zien hoeveel kracht een motortje heeft?
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2012
  5. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
  6. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    Werkt dat bij modelbouwmotortjes ook zo?
     
  7. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Tenzij voor modelbouwmotortjes de wetten van de natuurkunde niet gelden wel ja...
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    In de volksmond is het aantal pk's de leidraad geworden, maar je kan 2 motoren hebben met exact hetzelfde vermogen in pk, die toch duidelijk verschillen in kracht. Neem maar een dieselmotor als voorbeeld. Bij gelijk vermogen zal de diesel vaak meer kracht hebben, en de benzinemotor beter op toeren komen. Even uitgaande van het klassieke verhaal, je hebt tegenwoordig ook snelle diesels.

    Helaas zie je bij modelbouwmotoren vaak alleen het vermogen staan, of liever, het aantal ampère dat ze maximaal vragen tijdens een normale belasting, dus dat de motor niet boven zijn kunnen hoeft te werken, en snel te heet wordt, en niet het koppel. Wel kun je letten op het aantal polen dat het anker van de motor heeft. Een 3 polige motor is meer gemaakt voor toeren, en snelheid, en minder voor kracht. De motor met 5 of meer polig anker heeft vaak een groter koppel/kracht, maar zal minder snel lopen. Je moet dan vaak ook weer een wat grotere schroef gebruiken, om het lagere toerental te compenseren.
     
  9. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    Dus het komt er eigenlijk op neer dat hoe meer ampere hoe meer kracht. Want ik denk dat het nog een beetje te moeilijk word om met 5 of meer polige motoren te werken.
    Heeft er iemand misschien goeie ervaringen met een krachtige motor? Wil die persoon dan zijn/haar ervaringen schrijven (met motor erbij merk/type)

    Groetjes,
    Jarvin
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Wat bedoel je met kracht? Laten we dat eerst eens helder krijgen. Er zit vaak wel een verband tussen de kracht van een motor (en dus welke maat schroef hij maximaal kan rond draaien zonder warm te lopen) en hoeveel ampère hij trekt. Maar het is niet vanzelf zo dat een motor die veel verbruikt en dus een hoog vermogen heeft, meer kracht heeft. Je kan een motor maken voor snelheid of voor kracht. Denk anders maar aan het verschil tussen een sprinter en een gewichtheffer. Die sprinter zal waarschijnlijk moeite hebben met een halter waar de gewichtheffer mee jongleert, en de gewichtheffer zal het niet op snelheid winnen van de sprinter.

    Er is trouwens niets moeilijks aan het werken met motoren met 3 of meer polen. Je zet er stroom op, en dan draait hij rond. Alleen zal een 5 of meer-polige motor dat langzamer, maar met meer kracht doen dan die 3 polige, als de motoren verder hetzelfde zijn.

    Motoren die bekend staan om kracht zijn de Robbe 755/40, de Igarashi-serie van Conrad en de motoren van Buhler, om maar een paar te noemen. Een motor die meer op kracht is gemaakt, heeft een lager toerental (onder de 10000 omwentelingen per minuut, vaak flink lager) en her verbruik kan ook hoger zijn, maar dat hoeft niet.

    Hoe zwaar en hoe groot is je boot? Dan kunnen we misschien nog wat meer gerichte adviezen geven.
     
  11. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    Mijn boot wordt ongeveer 8á 9 kilo. Kun je misschien een link van zo'n motor van conrad erbij sturen want ik kom niet verder dan dit: Conrad Electronic - System Information
    (link doet het niet helemaal maar gewoon bij de motoren)
     
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Op de site van Conrad bij "zoeken" gewoon "Igarishi" invoeren. Dan komen er 21 motoren te voorschijn.

    Had je ook zelf kunnen bedenken...
     
  13. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    ja dat had gekunt maar als je de link niet legt kun je het maar beter vragen.
    Bedankt in iedergeval.
    Ik zal er eens 1 uitzoeken.
     
  14. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Alles vragen en een ander laten zoeken is natuurlijk véééél makkelijker dan zelf iets doen...

    Oja, dat soort Conrad linken werken niet.
     
  16. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    jammer dat u er meteen zo over denkt. Bij mij doet de link het wel dus ik weet niet of u het al geprobeerd hebt.
     
  17. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    De link doet het bij jou, omdat jij de pagina al open hebt gehad en hij dus in je cache zit. Om te linken naar pagina's van Conrad, moet je de direct product link gebruiken. Dat is algemeen bekend.
     
  18. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    Ik snap niet precies wat je bedoelt met product link maar als je dit "Igarashi elektromotor SP3657-30" intypt bij zoeken kom je er vanzelf op uit.
     
  19. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Waarom zou ik? Ik ben niet op zoek naar een motor, jij wel. Dus als je nu eens een beetje moeite doet en iets verder kijkt dan je neus lang is (volgens mij ben ik niet de eerste die dat zegt), zie je vanzelf de tekst "directe productlink" staan. Klik daar eens op, dan krijg je een pop-up venster met de correcte link. In dit geval: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=244465
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  20. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    ...
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2012

Deel Deze Pagina