"das liddle stik" bouwverslag. Kist is gereed!

kans op defecte servo is niet zo heel groot en mocht dat toch gebeuren dan moet ik de vleugel maar open snijden. Da's ook niet zo erg hoor, kan ik het kistje weer een andere kleurstelling geven. Ik bouw deze om er een beetje mee rond te raggen en om een beetje mee te oefenen, op te kop vliegen, langzaam rollen etc.
Tevens was dit een mooie kans om m'n freesbank te leren kennen, voor de winter staat er en 80" Pterodactyl van pteroworks op het programma, de tekening is al bijna helemaal in autocad gezet.

Laatst bewerkt:
okee dan maakt het niet zo uit;)

en is die servo wel sterk genoeg? ik had er altijd een gws park in en vond dat krap an.

De vleugel is nu volledig bespannen, ik ben nu bezig met het gereed maken van de romp.
De motorsteun heb ik er op gezet, de servo's zitten er in en ik ben vanavond begonen met het inbouwen van de scharnieren in kielvlak en stabilo.

Voor het foliën van de romp moet ik nog even shoppen morgen, ik heb niet genoeg wit meer.

Er is nog genoeg te doen,
gaatjes boren voor de brandstof leidingen en aanstuurstang voor het gas,
tankdeksel zo maken dat deze er ook weer af kan, ik zit te denken aan schroefjes,
tankruimte en motorschot behandelen met epoxy,
stuurstangen voor hoogte en richtingsroer inbouwen,
hele romp foliën,
aan/uit schakelaar en accu inbouwen, tevens de ontvanger natuurlijk en niet te vergeten accubewakings ledgeval dingetje,
stokjes voor de elastieken inbouwen,
landinggestel monteren,
motor met resopijp monteren,
vleugel er op en uitwegen,
toestel laten keuren op de club,
(ik ben vast nog wel wat vergeten)
testvliegen.
Met het voorspelde slechte weer verwacht ik wat meer bouwsnelheid,
vliegen gaat voor mijn vakantie vast nog wel lukken.

geen idee, ik maak geen planning.
bij goed weer ben ik ook nog eens met m'n garage aan het bouwen, vanavond de metselprofielen voor de buitenmuur aan het stellen geweest, nog 1 te gaan en dan kan ik met de buitenmuur beginnen, slechts 3000 stenen te gaan nog.

Wat een pokke weer vandaag zeg :nooo: is het eindelijk weekend en dan regent het weer jonge honden :???:.

Afijn, een uitstekend excuus om met het vliegtuig verder te gaan.
Ik ben goed opgeschoten vandaag, de gehele romp is bespannen.

dsc0243gt.jpg

En ook heb ik de ruimte waar de tank in komt ingesmeerd met epoxy, toen dat droog was kon ik de motor er op bouwen. Natuurlijk gelijk te resopijp en tank gemonteerd.

dsc0246z.jpg

dsc0245u.jpg

Daarna was het tijd om de servo's er in te schroeven en heb ik het buisje waar de aansturing voor het gas doorheen komt er ingelijmd.

dsc0244l.jpg

Daarna het bovendeksel van de tank gefolied en het onbeschermde hout aan de binnenzijde ingesmeerd met epoxy, de achterkant haakt aan de romp vast, als de kist klaar is dan folie ik het deksel gewoon aan de romp vast, als ik er dan ooit misschien eens een keer bij moet (zou nu nog niet weten waarom maar goed) dan snij ik de folie gewoon weer los.

dsc0247jf.jpg

En jawel, ik heb nog meer gedaan, het bleef maar regenen.
Het staartvlak en hoogteroer gefolied en de scharnieren ingebouwd.

dsc0249o.jpg

En na het avond eten (lekkere huisgemaakte lasagna :worship:) het staartvlak aan de romp gelijmd met epoxy, wel goed uitgelijnd natuurlijk.
Het begint nu echt op een vliegtuig te lijken.

dsc0250bo.jpg

Als het zondag nou weer erg slecht weer is dan bestaat de mogelijkheid dat het kistje wel eens helemaal klaar zal zijn en kan ik er binnenkort mee vliegen :banana:.

Het toestel is inderdaad vliegklaar al moeten er nog wel wat kleurtjes op, alles is nog maagdelijk wit.
Gistermiddag nog op visite geweest dus niet de hele dag bezig geweest. :nosmile:
Alle stuurstangen zijn aangesloten en de accu, ontvanger en aan/uit schakelaar zitten er in, ook heb ik het landingsgestel inclusief bestuurbaar staartwiel gemonteerd.
zwaartepunt gecontroleerd en zou nog 1 cm verder naar achteren mogen, ik denk dat ik dat oplos door de spinner er weer af te halen, die staat ook er niet echt charmant bij :teacher:.

Foto's zal ik morgen maken, vanavond eerst nog wat anders te doen.

jawel, hier komen de beloofde plaatjes :cool:

het staartwiel, niet zo heel spannend:

staartwiel.jpg

Het vliegklare model, nu nog maagdelijk wit.

voorb.jpg

Plaatje van de achterzijde.

achterl.jpg

Dinsdagavond nog een beetje kleur er op en nog even op de weegschaal zetten, waarschijnlijk woensdagavond keuren en invliegen. Ik zal dan ook even een verslagje doen in dit topic.

Het bouwen was erg leuk en naar mijn mening is het een strak model geworden, als die net zo strak vliegt dan zit het wel snor.
Op naar het volgende project. :D

Laatst bewerkt:
Net na het eten maar eens even wat kleur op het model gebracht en deze is nu helemaal klaar om er mee te gaan vliegen.
Het was wel een beetje lastig om te doen maar ik ben uitermate tevreden met het uiteindelijke resultaat. Ik heb geprobeerd om een beetje in de geest van het orgineel te blijven en volgens mij is dat prima gelukt.

Bovenzijde.

liddlestikboven.jpg

En de onderkant een andere kleur om tijdens het vliegen wel te kunnen zien of ik niet per ongeluk op de kop vlieg :mrgreen:.

liddlestikonder.jpg

Uiteraard de kist ook nog even op de weegschaal gezet en het leeggewicht (zonder brandstof dus) is 1,37 kilogram.
Dat valt me reuze mee.

Tot zover maar weer. :pc:

Laatst bewerkt:
Uiteraard de kist ook nog even op de weegschaal gezet en het leeggewicht (zonder brandstof dus) is 1,37 kilogram.
Dat valt me reuze mee.
Tja... een Phil Kraft ontwerp (WK F3A 1967), he.
Die wist wel hoe je licht en toch stevig bouwt.
Daar kunnen veel van z'n opvolgers nog veel van leren....

Je keuze van een kleine motor met een pijp begrijp ik alleen niet.
Teringherrie voor hetzelfde vermogen als je uit een lichte .35 haalt.
Dat dan bij een veel lager toerental met een grotere prop, daar vliegt zo'n kistje een stuk aangenamer mee.

Deze motor heb ik gekozen omdat die nog "zo goed als nieuw" in de kast had liggen, daar heb ik de kist ook op uitgezocht en met een gezin met 3 jonge koters kan ik niet onbeperkt het geld maar aan de hobby uitgeven. De kist is oorspronkelijk bedoeld voor een 3,2 - 5,7 cc motor van 40 jaar geleden. Een moderne 4cc met pijp lijkt mij meer dan voldoende. De pijp dempt heel erg goed het motorgeluid en ik blijf ruim binnen de gestelde geluidswaarden.

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd !!

Gerard,

Hij is heel erg mooi geworden. En met witte folie en die blauwe decals absoluut in de stijl van het origineel. Gewoon een modernere versie van de (een beetje oubollige) rode....
De decals onder op de vleugel zul je waarschijnlijk in de lucht niet zien. Zichtzijde vleugel is bijna altijd in de schaduw, dus heb je meer contrast nodig om iets te zien. Misschien is rood beter. Zwart lijkt te veel op blauw, dat zie je weer niet. Ik denk dat je de ligging van de kist eerder zult herkennen aan de reso pijp.

In ieder geval is hij prachtig, licht (mijn 4star-30 is ongeveer even groot maar is 1600 gram, dus ruim 200 meer), en ziet er degelijk uit.

Op naar de maiden !!!

Volhout.

Vanavond met de liddle stik naar de vliegclub gegaan en het model laten keuren.
Zoals verwacht was alles in orde en kon ik me gaan opmaken voor de eerste vlucht. :shock: altijd spannend.
Motor gestart en gecontroleerd of alles goed afgesteld was en met het model naar het midden van het veld gegaan, ik licht nerveus maar goed, gas erop en na enkele meters kwam de kist prachtig los. :thumbsup:
Beetje nerveus op het hoogte roer en na enkele klikjes trimmen op rol en hoogte vliegt de kist prachtig strak door het luchtruim.
De uitslagen op hoogte en rol mogen iets kleiner en een beetje expo op hoogteroer is ook geen verkeerde optie.
Lekker eerst een paar rondjes vliegen, bij volgas stijgt hij ietsje maar niet overdreven en bij gas dicht gaat de neus licht naar beneden, volgens mij en enkele aanwezigen is het zwaartepunt prima in orde.
Wat vliegt dit ding leuk zeg, ik ben uiterst tevreden over het motorvermogen, de 4cc met pijp en 9x6 prop voldoen uitstekend, ongelimiteerd vertikaal :rolling:.
Stall turn gaat zeer goed en op de kop hoef ik maar een heel klein beetje down te drukken om het kistje rechtuit te laten vliegen.
Loopings, rollen, langzaam, volgas, vertikaal, en wat al niet meer, alles gaat uitstekend.
Nu maar klaar maken voor de landing, laag aankomen, iets afvangen, oeps! :oops: erg happig nog op het hoogteroer de neus in de lucht, het gas erop en een doorstart maken, weer aan komen vliegen, gas dicht en iets eerder voorzichtiger afvangen en een perfecte landing is het resultaat.

Na een kop koffie :celebrate: de roeruitslagen aangepast en klaar voor de 2e vlucht.
Starten maar en alles is nu prima in orde.
Ik ben heel erg blij dat ik deze kist gebouwd heb, het was erg leuk bouwen en het vliegt ook nog eens uitstekend, hier ga ik een hoop lol van hebben.

Ik ben een tevreden mens :cool:

Back