data f5j belgie

Discussie in 'F5J' gestart door kristof 1, 19 feb 2013.

  1. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    maar nu is de vraag kun je zowel de hoogte limiter als tijd limiter tergelijk inschakelen.
     
  2. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    ter info: direkt van de fabrikant van de Altis

    Lukas Palkovic <lukas.palkovic@aerobtec.com>

    Altis v3 has been on market for 1,5year and we consulted these questions directly with people from FAI and Altis v4 will be made in a similar way.

    F5J rules are very strict. So there is a special F5J firmware where you can not change competition setting -max. 30seconds of motor run, not allowed second start of motor... The firmware can be checked during the competition.

    Many people have the need for second start of motor, varying run time of the motor or motor off at a certain height.
    You can set all of this in the other firmware.


    Denk dat dit wel alle vragen beantwoord !

    De V4 komt in april op de markt voor het bedrag van 55 Euro. Niet alleen gezien de prijs maar ook door het feit dat dit apparaatje direkt uitleesbaar is, noem het mijn part, bediengemak, een optie !
     
  3. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Mij spreekt de altis4 mij wel aan,al is het maar om het feit dat deze logger direct uitleesbaar is en dat je niet te maken hebt met een apparte voeding voor de logger zoals de unilog.
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2013
  4. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Meschien als 2e logger wel leuk. Zat er aan te denken voor een 2e unilog. Maar meschien wel deze.

    Maar aan de andere kant als ze niet gebruikt mogen worden op wedstrijden heb je er alleen maar wat aan met trainen
     
  5. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik vind dit zeker wel een goede optie! Hij voldoet toch aan de regels?
    Ook de prijs is zeker interessant.

    Lyckele
     
  6. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Waarom zou je deze niet mogen gebruiken op wedstrijden ?

    De FAI zal vast en zeker geen logger aanwijzen als "the one and only" .
    Daarvoor zijn de commerciele belangen te groot. Wanneer blijkt dat deze logger dat doet, wat hij vlgs de reglementen zou moeten doen is er toch niets mis mee ?
     
  7. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    De loggers zijn landelijk bepaalt. En volgens mij staat in de regels van nl dat alleen maar de unilog gebruikt mag worden.

    Ps ik vraag even aan een moderator of hij hier een apart draadje van wil maken
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat lijkt mij ook.
    Helemaal vergelijkbaar met de Unilog2 is het natuurlijk niet, die kun je ook als vario gebruiken en werkt op de meeste telemetriesystemen. Het prijsverschil is daarmee ook wel te rechtvaardigen volgens mij.
    Voor de mensen die hem echt enkel voor de F5J wedstrijden aan moeten schaffen en geen behoefte hebben aan alles wat een Unilog2 nog meer kan lijkt het me een goed alternatief.
     
  9. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Er is door de FAI besloten dat tot er een definitieve lijst met loggers ligt het organiserende land beslist welke loggers gebruikt worden.
     
  10. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Dan is de vraag zit deze er bij??
     
  11. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    De altis zit er dus niet bij aangezien het organiserende land zelf heeft beslist dat de unilog gebruikt gaat worden, maar ik vind wel dat er de mogelijkheid moet zijn om dit aan te passen. Als de logger maar doet wat het moet doen.
     
  12. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    excusé moi :rolleyes:

    sectie 5.5 elektro 2013 van het KNVvL reglement.

    5.5.11.1.3 sectie J
    Elk model wordt voorzien zijn van een goedgekeurd apparaat, welke de maximaal bereikte hoogte opslaat tussen het tijdstip waarop het model de hand van de deelnemer of zijn helper verlaat tot 10 seconden nadat de motor is gestopt. Het apparaat moet de motor ook 30 seconden nadat de motor is aangezet bij de start stoppen, in het geval deze niet binnen deze termijn door de deelnemer al gestopt is. Het apparaat mag niet toestaan dat de motor tijdens de vlucht opnieuw kan worden aangezet.

    In deze tekst staat nergens het woordje "Unilog", of mis ik hier iets :confused:
    Ik denk dat de van Adrie gevraagde flexibiliteit gezien alle ontwikkelingen hier wel op zijn plaats is.
     
  13. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond

    ik bedoelde staat hij op de lijst van de FAI

    maar als hij er niet op staat mag het ook niet

    niet zo'n heel groot probleem want de organisatie heeft zelf 6 unilogs
     
  14. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Er is nog helemaal geen lijst van de FAI. De FAI heren willen het kennelijk nog even aanzien.
    Tuurlijk, de organisatie hier heeft zelf 6 unilogs die je kunt gebruiken. Dat is ook geen probleem. Dat gaat prima.
     
  15. peterk

    peterk

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Oostkapelle
    Een jaar geleden was er ook een soort discussie van wat wel en niet als logger toegestaan is. Daarvoor ben ik nog bij mensen binnen CIAM te rade gegaan. Dat gaf een niet voor iedereen tevredenstellende uitkomst. Het is toen bij ons wel tot een goed werkend systeem gekomen door voor de Unilog 2 te kiezen.
    Er ligt momenteel een vernieuwd concept F5J-reglement voor dat, indien het op de agenda komt, in april binnen de CIAM besproken en eventueel aangepast, aangenomen of verworpen kan worden. Daar is als bijlage een nieuw stuk van 8 A4-tjes voor wat de logger (daarin Altimeter/Motor Run Timer genaamd) betreft aan toegevoegd. Onze subcommissie RB Elektro zal dan om een advies gevraagd worden. Indien aangenomen gaat het per 2014 in.
    Mijn idee is de CIAM vergadering af te wachten en daarna te bekijken wat we nationaal gaan doen. We zijn mijns inziens op dit moment voor de Nederlandse wedstrijden prima uitgerust.

    Peter Keim
     
  16. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Er is vorig jaar best wel wat te doen geweest om die "lijst" en ik kreeg het idee dat de FAI geen partij in deze wou kiezen door modellen uit te sluiten en zo fabrikanten voor het hoofd te stoten. De FAI is naar mijn mening vorig jaar dan ook tot het besluit gekomen om het over te laten aan het organiserende land, wij hebben van de organisatie des tijds besloten om voor de Unilog te kiezen puur om het feit omdat deze logger toen eigenlijk de enige was die echt aan de FAI eisen voldeed.

    Ik snap het hele domme verhaal van Arno al niet om met regels te komen schermen en dat wij Flexibel moeten zijn Duuuhhhhh
    Heeft de organisatie aangegeven dat de logger niet gebruikt mag worden NEE en dat zullen wij ook niet doen als een logger voldoet aan de FAI eisen mag hij gewoon ingezet worden met die restrictie dat de piloot zelf zorgdraagt dat de organisatie ten aller tijden de logger kan inzien en uitlezen.
     
  17. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    In het organiserende land België is beslist de Altis te gebruiken. Gewoon omdat ie goedkoop is en om voor iedereen(op Belgische wedstrijden) dezelfde te gebruiken. Op internationale wedstrijden vermoed ik dat je ook geen "keuze" hebt , maar je moet gebruiken wat de organisatie wil. Overigens begrijp ik al het zinloze geëmmer over de regels niet, het is zoals ik al zei een "provisional" categorie, er zijn maw nog geen "echte" FAI regels...
     
  18. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Op internationale wedstrijden mag je elke goedgekeurde logger gebruiken mits de vlieger de logger kan uitlezen ten allertijden als de organisatie dat vraagt.

    Een veel gebruikte naast de unilog is de Alti RC Electronics en dan vooral om dat hij lichter is
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Maar...er is toch nog geen lijst met goedgekeurde loggers?
     
  20. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    nee dat klopt maar een logger met een speciaal F5J programma die dus motor uitschakelt op tijd en niet op hoogte voldoet aan de eisen en de organisatie mag beslissen welke dat zijn, zo is er een engelse logger die zegt dat er een F5J programma in zit maar ondertussen kun je wel de ALS inschakelen dus die voldoet niet aan de eisen.
     

Deel Deze Pagina