Dazzler .40 conversie naar elektro

Hallo,

Ik ben van plan om een kleine funflyer (Greatplanes Dazzler) om te bouwen naar elektro aandrijving.

De inhoud:
afb3490.jpg

Het belangrijkste, hoe kom met het gewicht van de accu uit...Ik ga uit van een AXI 2820-10 op 10 RC2000 cellen, met een 10x6 tot 11x7 APC electric prop. (statisch meer dan 2 kg trekkracht). Er van uitgaande dat een 6,5cc ongeveer 300 gram weegt en de tank(vol) 200 gram blijkt dat als de AXI dicht tegen het kopspant wordt gemonteerd, en de accu zo dicht mogelijk tegen de vleugel aan moet ik qua zwaartepunt makkelijk uitkomen!

Past het?
afb3493.jpg

Ik ga volgende week met het bouwen beginnen, en zal foto'tjes posten.

Hans

Hi,

Veel succes maare.. hoe kom jij aan 2kg static trust?, ik verwacht meer in de buurt van de 1,5 kg en het totaalgewicht van de dazzler zal naar verwachting net daarboven uitkomen.
Dus... de axi is een prachtige motor maar voor een fun kist heb je eigenlijk een trust van hoger dan het eigen gewicht nodig voor hoveren.

Hoe kom ik hierbij?? ik heb een kist van 1590 gram met een AXI 2820/10 en een 10x7 prop die echt niet hovert :cry:
Tevens maak ik me zorgen over de stroom, ik heb zelf ook een AXI 2820/10 en de wattmeter verteld mijn dat met een 11x7 APC electro prop de stroom op 40.4 staat bij 11,1V (3 x lipo)
Dus met die 10 RC2000 ga je hier nog overheen.
De AXI gaat TOT 40A vandaar dat ik een tandje lager ben gaan zitten met een 10x7 prop.

Hoe heb je je keuze gemaakt (motocalc is iets te optimistisch in zijn ampere voorspellingen)

Mvg Menno

Voor de balans kan je de neus verlengen.

Met ecalc kom ik ook niet boven 1500 g trekkracht bij 40A.

Voor hooveren heb je liefst duidelijk meer dan eigen gewicht nodig.
Zal verder wel goed vliegen. Meer dan 200 watt/kg

dan andere prop toepassen...11 x 5 bij voorbeeld. zelfde belasting statisch. optimaal proprendement bij lagere snelheid = meer trekkracht voor hover.. bij een dikke 10000 toeren zit je dan nog tegen de twee kilo aan bij voldoende propspeed

@menno:

Ik heb inmiddels ontdekt dat die 40 A een nogal veilige grens is voor een AXI2820-10, niet dat ik een pleidooi wil houden voor het continu overbelasten van motoren hoor... Ik heb deze motor op 7 cellen met een 14x9,5 CAMfold gevlogen (42 A) in een 2m zever van ongeveer 1400 gram, en dat ging verticaal omhoog. Natuurlijk is je motorloop per stijgvlucht niet meer dan zo'n 10 seconden...

Ik denk ook wel dat ik eerst voorzichtiger zal beginnen, maar gebaseerd op wat ik aan gegevens heb verzameld van de diverse AXI gebruikers en mijn ruggegraatgevoel (volkomen onmeetbaar) denk ik dat die 2 kg echt haalbaar is.

@harold/arjen
De APC 11x7 is waarschijnlijk te veel spoed voor de te verwachten toerentallen bij 10 cellen, dus een 11x4 of 11x5 lijkt inderdaad een betere keuze. Temeer daar de Dazzler geen speedkist is met zijn dikke vleugel. Ik heb zelf geen Motocalc, maar baseer me op eigen metingen en een database van gegevens op http://www.bnhof.de/~BKoenig/antrieb.htm
(ik vermoed dat hier wel Motocalc is gebruikt)

@harold
Zou je in motocalc kunnen kijken wat een grijze graupner 11x4 doet met deze combinatie? Deze propellors hebben mij al eerder verrast in combinatie met electromotoren.

he hans, heel veel succes met je conversie en de kit, houd ons op de hoogte ! :)

Met 11x7 zit ik met ecalc in de buurt van de 40A, die ook gemeten is. Trekkracht dan volgens ecalc minder dan 1500g.

Met 11x5 of 11x4 wordt dat rond de 30A en inverhouding minder trekkracht.

Probeer een 3D prop met 4 inch prop die dezelfde belasting geeft als de 11 x7. 12.5 x 4 of zo.

Boven de 40A gaat rendement onder de 70%.
Dat betekend dan dat je gas terug ook niet een erg rendement hebt. Als het even kan vermijden dan.

@Harold,

Okay, ik kan alleen maar een 12,5x4 vinden van Graupner, de Camspeed low pitch electric (he, da's precies wat ik zoek...) Ik heb geen ervaring met deze props, staan ze wel in de database van je Ecalc?.

Hans

Ben alvast maar begonnen met het bouwen, geheel volgens het boekje begin ik met het stabilo:
afb3575.jpg

Met de komende vrije dagen en het slechte weer moet het toch lukken om over een week al aardig opgeschoten te zijn.

Hummel zei:
... Ik heb geen ervaring met deze props, staan ze wel in de database van je Ecalc?.

Met dit soort afwijkende props hebben de programmaatjes vaak moeite om de absolute waarde te bepalen. De statische trekkracht blijkt vaak beter dan volgens de universele formules. Uitproberen en kijken of je aan de gewenste stroom komt.

Een andere manier is kijken met welke "normale" prop een 3D prop is te vergelijken. Wat voor prop zet je op een 7.5 cc? en wat als 3D prop?

Op een 7,5cc zou je 11x7 zetten, maar als je 3D wilt vliegen is een hele mooie prop de APC 13x4 (die gebruik ik op een Irvine Wild Card met OS 46FX).

Ik heb gisterenavond even de hele serie fysiek getest met een 2820/10, een wattmeter en een 10cell pack GP 3300mAh

11x7 : 42,4 A 474Watt (wow :D )
10x7 : 36,8 A 418Watt
11x5,5 : 37,3A 421Watt (maar die geeft wel meer trekkracht naar boven)
13x4 : 38,9A 427Watt

De 13x4 lijkt een goede maar dit is een APC sport prop, voor brandstofmotoren dus erg zwaar. Lijkt me geen goede keuze voor een electro.
Die graupner prop van 12,5 x 4 zou best eens een prima 3D prop voor deze combinatie kunnen zijn.
Let wel dat bij een grotere diameter de prop ECHT in balans is, er is al veel geschreven of losrukkende firewalls met borsteloze motoren en vaak is dat het gevolg van ergens een onbalans.
Je zit wel steeds op het randje van de maximale stroom en effectiviteit van de AXI motor, maar aangezien je niet 6 minuten gaat prophangen (denk ik) kom je er wel mee weg.

Menno

@ menno,

Jij laat er geen gras over groeien zeg...harstikke gaaf dat je dit hebt uitgeprobeerd en gemeten! Blijft verbazingwekkend wat zo'n motortje van 160 gram aan lucht weet te verplaatsen. Ik ga alvast die Camprop 12,5x4 bestellen, kan ik gelijk proefdraaien als het kistje klaar is. Vanavond wordt er weer gebouwd.

hans

Tja het ging wel lekker eigenlijk, inmiddels aardig opgeschoten.

@gerard
Je had inderdaad gelijk dat het erg vlot bouwt, morgen is de vleugel aan de beurt.

handig gereedschap...
afb3619.jpg

staart/ailerions klaar in ruw bouw...
afb3620.jpg

Nou het is woensdagavond, en de gang zit er goed in...

Goed stanswerk van Greatplanes!
afb3666.jpg

Op de bouwplank, de linker vleugelhelft
afb3667.jpg

Beide vleugelhelften worden aan elkaar bevestigd met triplex strookjes
afb3668.jpg

Tja, met tussendoor ook maar met de romp begonnen...
afb3669.jpg

Tot zover

Hans

mdegans zei:
Ik heb gisterenavond even de hele serie fysiek getest met een 2820/10, een wattmeter en een 10cell pack GP 3300mAh

11x7 : 42,4 A 474Watt (wow :D )
10x7 : 36,8 A 418Watt
11x5,5 : 37,3A 421Watt (maar die geeft wel meer trekkracht naar boven)
13x4 : 38,9A 427Watt

Dat lijkt ook al heel wat meer op de publicatie van flyingmodels.org (The Great Electric Motor Test, link ooit gepost door Ron)

TGEMT van de AXI 2820/10:
http://www.flyingmodels.org/motortest/brushless/model_motors/axi_2820-10.htm

Heb zelf ook een AXI 2820/10 besteld, heb er nog geen kist voor in gedachten. (Had eerst een PJS-1000 voor een autogyro, maar die gyro wordt niks dus motor maar omgeruild). Vandaar dat ik wel geïnteresseerd ben in daadwerkelijke meetgegevens :)

Hoi Alex,

Dank je wel voor de link, ik weet nu ook waarom ik "voelde" dat de motor 2 kg statisch kan draaien!... tenminste als deze gegevens kloppen. Maar ik zie ook inderdaad wel een aardige overlap met de gegevens van menno.

Vanavond de vleugelhelften aanelkaar gelijmd, incl. alle versterkingen. Moet even een nachtje goed drogen...Ben vanaf morgen een weekendje weg (het leven bestaat niet alleen uit vliegtuigen...) dus begin volgende week wordt er weer verder gebouwd en gepost. Mochten er verder nog suggesties zijn over de aandrijving of anders, dan zie ik het graag in dit draadje terug!

Hans

Zo, terug van het weekend weg, en gelijk weer door met de vleugel en de romp:

romp/spanten, het afgeronde ruggetje (turtle deck noemen ze dat) zal nog wel even priegelen worden...
afb3976.jpg

vleugel samengesteld, alleen nog de neuslijst erop/schaven/schuren
afb3977.jpg

Nou, met een beetje geluk is de ruwbouw eind deze week klaar.

Hans

Back