DC 12V 10A SWitching Power Supply probleem

dus als ik het goed begrijp, kan je beter een "ouderwetse" voeding gebruiken. Eentje met wikkelingen enzo. Deze zijn dus een betere "nepaccu"dan een moderne geschakelde voeding voor dit soort doeleinden. Deze apparaten zullen wel niet goedkoop zijn.. :cry:

zou er bij een voeding van schulze standaard een paar elco's achter zijn gehangen?om het ergste schommelen tegen te gaan?

i.i.g. bdankt voor de uitleg!

Corrien zei:
...geeft mij toch maar zo'n loeizware, conventionele voeding met een joekel van een trafo....

Het idee van een voeding is nu juist dat je niet met een zware dingen zoals een accu hoeft te sjouwen :wink:

Ik gebruik ook een schakelende voeding (van Schulze zelf dwz een Maas voeding met een ander label....) van 25 amp max. daarmee tot heden geen enkel probleem gehad bij gebruik van een 636 lader. Ik hoop dat dat zo blijft.

Hans Delemarre

Een schakelende voeding kan een bijzonder lastig ding zijn. Er bestaan tientallen verschillende versies die allemaal hun voor en nadelen hebben. Het grootste "probleem" is dat de meeste schakelende voedingen niet goed of helemaal niet werken zonder dat er een bepaalde minimum belasting is. Hoe dat komt gaat hier te ver om uit te leggen.
Sinds de schakelende voeding steeds meer gebruikt wordt zijn er ook meer fabrikanten die er een speciaal IC voor ontworpen hebben. Er zijn er ondertussen ook tientallen van op de markt. Deze Ic's hebben het voordeel dat ze de voeding een stuk eenvoudiger maken. Allerlei slimmigheidjes ter bescherming van de voeding, het te voeden apparaat en mensen kunnen in die Ic's ingebouwd worden.
Een goede voeding heeft een terugregeling die er voor zorgt dat de (hoofd)spanning van die voeding constand blijft. Bij computervoedingen is de 5V meestal de hoofdvoeding. Er zit dus een regeling in die er voor zorgt dat die 5V niet te hoog wordt maar ook niet te laag. Die marge kan heel klein zijn, b.v. de 5V wordt constant gehouden tussen de 4,98V en de 5,02V!!!! De 12V blijft dan ook behoorlijk constant mar de marge kan dan wel oplopen tot + en - 0,2V.
Door dit terugregel systeem hoef je dus niet bang te zijn dat je voeding op hol slaat en een veel te hoge spanning zal afgeven. Zoals al gezegd zitten hier ook nog allerlei beveiligingen voor in.

Wat kan nu hier "het probleem" zijn?
Ik moet er ook naar raden maar ik heb wel een idee. Ik denk dat er twee oorzaken kunnen zijn.
1. De terugregeling van de voeding is meestal niet razend snel. Omdat vele laders met een puls laadsysteem werken zal de voeding er dus problemen mee kunnen hebben om de spanning voldoende constant te houden als de belasting heel erg snel veranderd. Om te voorkomen dat de spanning te hoog wordt zal de beveiliging er meestal voor zorgen dat de spanning juist omlaag gaat. Vandaar dat de lader de melding geeft dat de voeding te laag is.
2. Ondanks dat er flinke filters in de uitgangen van de voeding zitten kan er toch altijd een klein restant van de schakelpieken van de voeding op de uitgang te vinden zijn. Die filters zijn berekend op maximale belasting en daardoor bij lagere belasting iets minder effectief.
Ook de pulsen van de lader kunnen op de voeding "zichtbaar" zijn. Dat komt door de bij 1 beschreven "traagheid" van de terugregeling.
Al deze pulsresten kunnen de processor in de lader van slag doen raken.

Wat hieraan te doen?
Moeilijk te zeggen. Het regelcircuit van de voeding kan je niet sneller maken, dat geeft weer allerhanden andere problemen. Een extra filer in de voedingslijn kan mogelijk iets helpen.
Een andere mogelijkheid is de voeding aan te sluiten op een 12V accu. Die accu hoeft niet groter te zijn dan iets van 6Amp/h. Het principe is dat de accu de scherpe piekstromen aan de lader levert terwijl de voeding de rest levert. De accu zal niet leeg raken zolang de gemiddelde stroom die de lader gebruikt niet groter is dan ongeveer 80% van de maximale stroom die de voeding kan leveren. Die 20% extra is nodig om de accu op peil te houden en om het regelcircuit niet te veel werk te laten doen.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Succes.

Ernst als ik nu een lege 12V loodaccu op een geschakelde voeding hang zonder dat er ergens een stroombeperking is ,ga ik dan niet ofwel de voeding ofwel de accu mollen door de hoge stromen die er gevraagd worden? Ofwel wordt de accu opgeladen met een stroom die hij maar net aankan, en als de accu niet de begrenzende factor is dan is het de voeding die niet kan volgen.

sitting duck zei:
Ernst als ik nu een lege 12V loodaccu op een geschakelde voeding hang zonder dat er ergens een stroombeperking is ,ga ik dan niet ofwel de voeding ofwel de accu mollen door de hoge stromen die er gevraagd worden? Ofwel wordt de accu opgeladen met een stroom die hij maar net aankan, en als de accu niet de begrenzende factor is dan is het de voeding die niet kan volgen.
halloo

gewoon een oud cb bakken voedinkje en geen problemen

kostprijs haast niets op elke zwarte markt of rommel markt liggen der wel tig
en nieumand die ze wilt hebben
lekker 13.? en 10 ampjes
stabiel en ontstoort (anders piept de cb bakje)

sportieve groeten raf

duck,

De 13.8 volt voedingen zijn juist zo gekozen om er een accu standby aan te kunnen hangen.
Voedingen zijn kortsluitvast, dus zeker een normale stroom is voor de voeding geen punt.

De accu zet je erbij als buffer. Gemiddeld trek je dus niet meer stroom dan de voeding kan leveren. Accu raakt niet leeg en hoeft dus ook niet grote stromen worden bijgeladen.

Geen punt, gaat gewoon goed.

@Ron. Voedinkjes die voor de normale bakjes werden gebruik (max 4 watt) waren hooguit 2A. Grotere voedingen van stoute CBers of echte zend amateurs.
Door GSM en internet zijn beide groepen aardig uitgedund.

De beperkende factor is hier de voeding. Als die kortsluitvast is zal de voeding niet meer dan die maximale kortsluitstroom leveren. Dat kan teveel zijn voor de accu. De meeste gell accu's die wij gebruiken hebben een maximum laadstroom van 2 tot 4Amp. Als de voeding 10 Amp kan leveren zal dat dus teveel zijn.
Is de accu echter niet leeg dan zal het spanningsverschil niet groot zijn en dus zal de laadstroom ook niet hoog zijn. Als uiteindelijk de accu vol is zal er geen laadstroom meer lopen en is er niets aan de hand.
Er is nog één maar. Er zijn computervoedingen die wel kortsluitvast zijn maar die de stroom niet begrenzen. Die voedingen schakelen uit als er teveel stroom uit wordt getrokken. Sommige schakelen weer in als de belasting eraf wordt gehaald anderen moeten helemaal uitgeschakeld worden (stekker eruit) om weer in te kunnen schakelen. Deze voedingen zullen niet erg geschikt zijn.

begint me wel een beetje duidelijker te worden, maar nogsteeds niet helemaal.
Want in principe zou de voeding met een standaard 200mah afname(zonder aangesloten accu) Gewoon belast zijn en dus +-14v moeten leveren.(ook al staat op de voeding 12v)

Nu heb ik vanavond mijn vaders autoaccu leegetrokken, en dan zie ik inderdaad dat de lader een constante ingangsspanning aangeeft(12.7v)(hij kan het wel :P )

Uiteindelijk lijkt het me dan inderdaad, dat er een soort van frequentieverschil bestaat tussen de voeding en de lader. Is het een goede aanname dat zowel de lader als de voeding deze frequentie veranderen om het uitgaande voltage op peil te houden. Als de lader een iets snellere reactietijd heeft, dan is het mijnsinziens mogelijk dat die zich insteld op een lageren ingangsspanning. Even daarna reageert de voeding op zijn lagere uitgangsspanning en verhoogt zijn uitgangsspanning..En voila BEEP BEEP!

Het probleem doet zich vooral voor bij het laden, bij het ontladen duurt de foutmelding veel langer dan bij het laden.

Het laadvermogen heeft GEEN invloed op de tijdsduur van het genereren van de foutmelding. Heb laden geprobeert tussen de 0.1A en 5.5A.
Ben toch bang dat ik een andere voeding moet proberen :nooo:

Ps. baakievoeding was idd maar 2A. Stoute jongens met een GW zendvermogen hadden behoorlijke kacheltjes.. :onweer:

hallo

het gaat hem hier om de voedingen niet om de cb bakjes

sportievegroeten raf

Nee, nu drijf je door. Het gaat hier helemaal niet over frequenties.
Ik zal proberen het hele laadverhaal duidelijker uit te leggen, sorry als het weer een lang verhaal wordt :oops: .
Men neme een volle autoaccu, dat is een loodaccu die dan een eindspanning heeft van ongeveer 14V (tussen de 13,8 en 14,4V). Je sluit je lader op de accu aan en begint je vliegaccu te laden. De hiervoor benodigde energie haal je dus uit de autoaccu. De accu zal dus energie kwijtraken en dat merk je doordat de spanning gaat dalen. Dat dalen gaat maar langzaam want het verschil tussen vol en leeg is niet zo groot. Een 12V loodaccu is namelijk al leeg als hij gezakt is tot 10,8V. Een loodaccu kan er slecht tegen als hij te ver ontladen wordt dus heeft jouw vliegacculader een "low battery" detectie die de lader afschakeld als de accuspanning tot 11V gezakt is. Meestal geeft hij dan ook een melding op het display of met een ledje.
Vele laders laden de vliegaccu met pulsen. Dit heeft diverse redenen, de belangrijkste is dat je de spanning van de te laden vliegaccu het beste kunt meten als er geen laadstroom loopt. Het gaat bijvoorbeeld als volgt: De lader laadt gedurende 0,8 seconden. Dan wacht hij gedurende 0,1 seconden en meet dan de spanning gedurende de volgende 0,1 seconden. Hierna gaat hij weer gedurende 0,8seconden laden, enz. enz. enz. Als je een flinke laadstroom gebruikt (b.v. 2 Amp of misschien wel meer) zal de belasting van de autoaccu dus ineens van bijna 0 Amp stijgen tot boven 2Amp. Na 0,8 seconden valt dan de belasting ineens weer terug naar bijna 0 Amp.
Het bovenstaande wordt een beetje lastiger als je vliegaccu's wilt laden die een hogere spanning hebben dan de autoaccu. Om die vliegaccu te kunnen laden moet de lader een hogere spanning afgeven dan de eindspanning van die accu. Die spanning wordt gemaakt met een spanningsverdubbelaar. Deze schakeling maakt van de 12V in princiepe 24V maar het kan ook hoger zijn. Deze spanningsverdubbelaar trekt wel meer stroom uit de accu! Stel je laad een accu van 18V met 2 Amp. Dat is 18 Volt x 2 Amp = 36 Watt. Die 36 Watt moet de autoaccu leveren wat neer komt op 36 Watt / 12V = 3 Amp. Omdat overal verlies optreedt betekend dit dat er wel iets van 3,5 Amp door de autoaccu geleverd moet worden om die 18 V vliegaccu met slechts 2 Amp te laden. Hogere vliegaccuspanningen en/of laadstromen maken dit verschil alleen maar groter.
Zoals al eerder geschreven is de laadstroom niet constant maar zijn het meestal pulsen. Bij het begin van een laadpuls zal de stroom die uit de accu wordt getrokken ook scherp omhoog gaan. Die piekstroom kan heel kort wel het dubbele van de normale stroom zijn. Een autoaccu kan hele hoge stromen leveren, denk maar eens aan de startmotor die kan tot wel 150 Amp uit de accu sleuren. Een goede autoaccu kan deze stromen zonder problemen verwerken ook die extra hoge pieken.

Tot zo ver alles simpel en geen problemen. Maar nu sluit je de vliegacculader aan op een schakelende voeding. Een (schakelende) netvoeding kan geen oneindig hoge stroom leveren. Meestal zal dat begrensd zijn op een bepaalde waarde bijvoorbeeld 5 Amp. Normaal gesproken zal de vliegacculader uit mijn voorbeeld ongeveer 3,5 Amp uit de voeding trekken. Dit is geen probleem voor de voeding, die stroom kan hij zonder problemen leveren. Maar de inschakelpieken kunnen wel het dubbele worden dus 7 Amp. Dat is meer dan de voeding kan leveren dus zal de stroombeveiliging inschakelen. Het resultaat is dat de vliegacculader een onbetrouwbare voedingsbron heeft en stopt met laden. Als er een computertje in zit zal er een melding op het display komen.
Nu heb je een voeding die 10 Amp kan leveren en toch krijg je problemen. Dat komt door een andere eigenschap van de schakelende voeding. Ik heb in een eerder stukje geschreven dat de uitgangsspanning van een schakelende voeding terug gekoppeld wordt naar de ingang om op die manier de uitgangsspanning constant te houden. Als de uitgangsspanning belast wordt zal die iets inzakken. Door de terugkoppeling zal de ingang iets meer energie in de transformator stoppen zodat de uitgangsspanning weer iets stijgt. Het omgekeerge geldt ook als de belasting wegvalt zal de uitgansspanning iets stijgen. Door de terugkoppeling zal de ingang iets minder energie in de transformator stoppen zodat de uitgangsspanning iets daalt. Dit gaat behoorlijk snel en de uitgangsspanning blijft binnen vrij kleine grenzen constant.
Dit terugkoppelen gaat bij een schakelende voeding echter langzamer dan bij een niet schakelende voeding. Hier ontstaat nu het probleem. Op het moment dat de vliegacculader de laadpuls start zal de belasting van de schakelende voeding in één keer flink hoog worden. Omdat het terugkoppelcircuit in de voeding toch iets tijd nodig heeft zal de voedingsspanning toch iets meer zakken dan wenselijk. Door die net iets grotere daling van de voedingsspanning kan je vliegacculader dan net de mist in gaan.
Gaat het niet mis bij het inschakelen van de laadpuls dan kan het nog mis gaan bij het uitschakelen van de laadpuls. Schakelt de laadpuls uit dan zal de belasting van de voeding in één keer wegvallen. De voedingsspanning stijgt hierdoor en omdat het terugregelen tijd kost zal de spanning heel kort zelfs flink kunnen stijgen. Om de elektronica in de vliegacculader te beschermen zit er meestal ook een beveiliging in tegen een te hoge voedingsspanning. Door die hoge piek op de voeding kan die beveiliging inschakelen en de vliegacculader uitschakelen.
Let op ik spreek hier over hele korte tijden want somige laders werken met een laadpuls van 1 seconde maar er zijn er meerdere die met (veel) kortere tijden werken. Dat betekend dus dat die terugkoppeltijden slechts honderdsten van seconden duren maar dat kan toch voldoende lang zijn om je lader de mist in te sturen.

Wanneer je nu een kleine loodaccu paralel zet aan de schakelendevoeding en je zorgt ervoor dat die voeding niet meer dan de maximum spanning van de accu afgeeft (voor 12V accu is dit tussen de 13,8 en 14,4V) kan je een heleboel problemen voorkomen. De hele korte piek bij het inschakelen van de laadpuls zal dan door de accu geleverd worden omdat de voeding iets in zakt. Hierdoor krijgt de terugkoppeling de tijd om de voeding weer netjes op de juiste spanning terug te regelen. Gedurende de rest van de tijd die de laadpuls duurt zal de voeding de stroomlevering weer van de accu overnemen. Tegelijkertijd zal de voeding de loodaccu weer iets bijladen om de aan de lader geleverde energie weer aan te vullen. Bij het uitschakelen van de laadpuls zal de loodaccu de omhooggaande piek van de voeding opvangen en afdempen zodat de lader er vrijwel niets van merkt.
Nogmaals dit gaat toch vreselijk snel bij sommige laders 1 keer per seconden en bij andere misschien wel 10 keer per seconden.

Ik hoop dat je iets aan dit lange verhaal hebt.

ter aanvulling: Schulze heeft toevallig een hele trage cyclus.
De schulze meet continu terwijl er stroom loopt, maar om de 20 seconden ook een paar seconden lang zonder stroom.
Er zijn ook laders die continu stroom leveren tijdens het meten. Die werken dan niet met pulsen. Veel diversiteit dus.

Ernst mag ik je hartelijk danken voor deze heldere uiteenzetting? :worship:
Het principe is mij nu duidelijk.
Met het woord frequentie bedoelde ik de reactietijd van de trafo :oops:
Mag ik concluderen dat het een gok blijft of de voeding/lader werkt of niet? Volgens mij zijn dergelijke specs nl. nooit vermeld op voedingen..
Heeft er iemand ervaringen met een schulze 330-d en een voeding die geen problemen opleverd? (prijsniveau 40-80euro)
De duurdere en omgebouwde computervoedingen even buiten beschouwing gelaten.

? Duurder?

Beetje PC voeding kost bij een fatsoenlijke winkel 20 tot 25 euro.
Oude autolamp op de 5V..

Voor max 30 euro (wat aanlsluitstekkertjes enzo) een 11 - 12V voeding, met een solide 10 tot 15 amp.

hallo

nogaltijd met die cb bakken voeding bezig dus hier de prijs
25€ voor een gereglde niet schakelende voeding die het met twee powerpeak infinity 2 uithoud en dit met een laadstroom van 3 ampjes per lader
dus samen goed voor 6 amp

niks zelf doen mooi kastje geen autolampen die gloeiend heet worden en waar je kunt aan verbranden

sportieve groeten raf

Dag Sfund,

Het schijnt dat Radio Elco (zit oa in Alkmaar) een voeding verkoopt van 10A voor Eur 49.95.
(Heb foldertje zelf niet gezien, maar zal wel correct zijn)

Dit is een voeding met een trafo ipv schakelende versie.

Groeten,
Gerben

10A is goed genoeg om 10-12 cellen met 5A te kunnen laden. Zal voor de meeste mensen genoeg zijn.

Hallo,

Ik gebruik de betreffende Schulze lader al meer dan een jaar in combinatie met een schakelende voeding, zonder enige problemen, ook bij hogere laadstromen.

Merk voeding is Profitec, type SPS12103. Dit is een 10A voeding waarvan de uitgangsspanning aan de onderzijde dmv een kleine instelpotmeter is in te stellen tussen 12V en 14V. Ik heb hem op zo'n 13.8V staan.

Ik heb deze voeding destijds speciaal voor deze lader bij W+W modelbouw gekocht voor ongeveer 50 Euro. Ondanks dat Schulze een negatief advies geeft mbt het gebruik van een voeding had W+W modelbouw nog nooit problemen gehad.

Ik kende het merk Profitec zelf ook niet, nadien zag ik wel dat Graupner dezelfde voeding verkoopt, uiteraard onder de naam Graupner.

Het voordeel van zo'n soort voeding tov een omgebouwde PC-voeding is voor mij dat hij enorm compact en licht is. Als je veel onderweg bent is er voor deze voeding altijd nog wel een plaatje te vinden in de koffer.

Groet,
Paul van Alphen.

hier de dader dus.... heb vandaag weer schulze 330´s binnen gekregen en ga het hele gebeuren ff testen, het probleem van de foutmelding, krijg ik ook bij mijn 45 ampere (met trafo) voeding als er 3 laders aan hangen en er een afslaat..... verder geeft dit meestal geen problemen, gebruik zelf ook het bewuste voedinkje aan mijn schulze 530d en dit geeft geen problemen... ga dit ook weer even testen aangezien die nu op versie 8.06 staat, en het misschien wel in de software zit.....
Er wordt aan gewerkt en al moet de onderste steen boven komen, werken zal het...............Peet...................8)

Back