De 1 op 1 zwever is ook om, klapprop op de neus

Hoi Bertus, dit filmpje staat elders met nog meer info op het forum, maar toch prima dat je het post.
Alleen heb ik nog de vraag of er zo ook vanaf de grond gestart kan worden ofdat je toch eerst moet lieren/slepen en vervolgens veel langer kan zweven omdat je op hoogte kan blijven. Ik kan niets vinden over de propdiameter

grondstart lijkt me lastig gezien de prop zo dicht bij de grond. maar dat mag de pret niet drukken :).. Er is trouwens vroeger een kist geweest welke een (hele sjieke) klapprop had die naar buiten kwam. Stemme S10

Met een lier hoef je nu maar een klein eindje omhoog en dan start je de motor en kan je verder. 50-100 meter is dan voldoende. Dat moet toch een hoop voordelen opleveren lijkt me.

Als 1 op 1 zweefvlieger had ik dit stukje huisvlijt ook al gezien.
Leuk idee maar vrij zinloos voor de meeste bestaande zweefvliegtuigen.
De electromotor met accu's gaat namelijk af van het maximale gewicht van de niet dragende delen zodat je bij de meeste bestaande zwevers het alleen kunt inbouwen als de piloot 40 kg weegt oid ;-)
Of je neem kleinere accu's maar dan kom je weer nergens.

2e probleem is dat de propellorbladen en de scharnieren de laminaire stroming over de romp zodanig verpesten dat het teveel ten koste van de prestaties gaat.
Voor een model maakt dat weinig uit maar 1 op 1 vinden mensen een verschil van 1 % meestal al teveel.

Het ding heet trouwens FES oftewel Front Electric Sustainer.
Waarbij Sustainer dus slaat op het boven kunnen blijven en zeker niet om vanaf de grond te starten.
Zou trouwens ook niet slim zijn omdat je batterijen dan al half leeg zijn.
Je wilt dit juist gebruiken om thuis te komen als het even tegen zit ;)

Anders de bladen compleet laten verzinken in de romp, of intrekken. Dat heb ik al gezien in rc ;)

Waarbij Sustainer dus slaat op het boven kunnen blijven en zeker niet om vanaf de grond te starten.
Zou trouwens ook niet slim zijn omdat je batterijen dan al half leeg zijn.
Je wilt dit juist gebruiken om thuis te komen als het even tegen zit ;)

Dit is trouwens een tactiek die ook regelmatig bij de grotere schaalzwevers toegepast wordt (om precies dezelfde reden)
Wie kijkt bij wie af ;)

mij is het helder !!
Geen grondstart,thuiskomertje, (te)veel weerstand en gewicht voor de wedstrijdpiloten.
Alleen voor dwergen of anorexia-lijders.

heb einde van de zomer op de wasserkuppe genoten van een ASK-21mi, na doorzakken tot 700 meter (je landt daar op 900 meter) even de motor eruit en gas erop.. heerlijk.. kan me niet voorstellen dat over 10 jaar alle nieuwe kisten zo'n ding op hun rug hebben. De hele unit weegt ook maar een kilo of 40, dat is dus prima weg te moffelen in een 18m kist..

Stemme

grondstart lijkt me lastig gezien de prop zo dicht bij de grond. maar dat mag de pret niet drukken :).. Er is trouwens vroeger een kist geweest welke een (hele sjieke) klapprop had die naar buiten kwam. Stemme S10
Dat moeten modelbouwers copiëren!

Simpel ;)
s10-propfold.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is een echt thuiskomertje, waarschijnlijk genoeg om op hoogte te komen/blijven, of is ie bedoeld om stroom op-te-wekken(windmolen,haha)

Herrie?

Een nadeel van zo'n mooi in de neus weggewerkte prop is dat de diameter nooit groot kan worden. Da's wel erg jammer want dat betekent weer dat ze veel meer herrie gaan maken.

En daar heb ik juist zo'n hekel aan :mad:

Er word veel om gelachen merk ik, maar als de prop net zo weggewerkt zal worden in de neus als door Wubbe wordt opgemerkt, lijkt me dit lichter als zo'n motor in je rug.
Ik denk dat dit echt de toekomst gaat worden.
Er zijn al aardig wat zwevers die een thuiskomertje hebben die nemen het gewicht ook voor lief.
Ik had niet gezien dat het al ergens op het forum stond.

Lachen valt wel mee.....soms neemt de fantasie de vrije loop en worden paralellen met onze mooie hobby getrokken.
Je zou maar een km te kort komen naar het veld

Hoi

hier nog een 1 op 1 zweefvlieger:p
Wat ook nog steeds een groot nadeel van elektro tov benzine is nog steeds de prijs. Ik hoorde dat de accu's van de antares, wat de eerst elektro zwever was €100.000 kosten. Met een levensduur van 10 jaar....Een afschrijving van 10.000 euro per jaar dus:o
Maar verder wel een erg mooi systeem idd

Jan-Willem

Back