de 1025 van Schambeck

Eindelijk eens een paar plaatjes hoe dit ding in mekaar steekt :) (met dank aan Facebook)

Foto-T86WFHA3.jpg

Foto-7R7K3SW4.jpg

Foto-L8MSPLPT.jpg

Foto-VKZNJMSY.jpg

Foto-H6SUXERR.jpg

Foto-JITA3WX8.jpg

Foto-FMKMIN7H.jpg

Foto-WV6WXJWL.jpg

Foto-XNSGVOVW.jpg

Foto-DOR3Y7AO.jpg

Foto-SPDHVUDY.jpg

Laatst bewerkt:
Tis al duidelijk Arno, als er iets is direct terugsturen en niet zelf gaan klooien......
Nou ja, deze plaatjes verduidelijken in elk geval hoe alles in mekaar zit. Dit bekijkend lijkt het me niet zo heel moeilijk om zelf onderhoud te plegen maar aan de andere kant zijn die 20 euro , wat je kwijt zou zijn om de spulletjes op te sturen natuurlijk niet de grootste kostenpost :D

Nou, ik zie eerlijk gezegd niet zo heel veel verschil met de naaldgelagerde Micro Edition. Ik haal deze voor het begin van het seizoen uit elkaar, en dan krijg ik ongeveer dezelfde onderdelenverzameling. De voorste as haal ik er bij de ME nooit uit, en dat hoeft bij de 1025 ook niet, lijkt me zo. Je kunt zonder demontage ook wel beoordelen of het lager nog OK is. De grote ringetjes op de 6e foto zullen op de as voor het lager zitten.
De naaldjes van de lagertjes zijn bij mijn ME´s nog nooit uit de behuizing gevallen en ik haal ze er ook nooit uit. En zelfs bij het schoonspoelen zijn ze er niet uitgekomen. Maar ook als dat bij de 1025 wel mocht gebeuren, dan blijven ze met een beetje vet zeker vastzitten totdat je het geheel weer in het tandwieltje terugstopt.
Verschil met de ME is dat er bij ieder tandwieltje een ringetje tussen as en tandwieltje zit. Dat is ook niet zo´n probleem.

Een wezenlijk verschil met de ME is zo te zien het motortandwiel. Dit lijkt op de as gefreesd te zijn (bij de ME gelijmd met Loctite, en ik heb ze los zien gaan!). Zolang dat tandwiel niet stuk gaat, is dat mooi.

Maar als ik dit nu zo bekijk, en ik wil Schambeck z´n handel niet ontnemen, dan vraag ik me wel af waarom de 1025 zo duur is. Ik wil in de (dunne rompen van de) Pike´s wel van de buitenlopers af en experimenteer momenteel met Tenschock op de ME. Eerste resultaten (zo´n 20 testvluchten) zijn zeer hoopgevend. Maar daarover wellicht een andere keer meer.

Doordat de tanden in de as gefreesd zijn kan Schambeck een hogere vertraging van 6.75/1 toepassen dan Reisenauer met 5/1 in de ME. Daardoor kan je een hoger propeller en motor rendement halen bij hoog vermogen en laag gewicht. Plettenberg, Kontronik, Neu, Leomotion en de grotere Hackers doen dit ook.

Rick

Laatst bewerkt:
De kwaliteit van deze 1025 van Schambeck wordt zo links en rechts nogal eens betwijfeld ...........
afgaande op sommige verhalen deugen deze dingen voor geen meter :confused:

Om te zeggen dat ze helemaal niet deugen gaat mij te ver, want mijn unit heeft probleemloos 1000+ starts gefunctioneerd en is klaar voor de vlgd. 1000 :cool:.
Wat echter wel een punt is, is dat je deze unit niet ongestraft lang kunt laten draaien op vol vermogen (50A+), omdat het motortje redelijk snel warm wordt en ga je hoger als 80 graden Celsius is dat niet al te bevordelijk voor de kwaliteit van de magneten in je motor.
Hou er daarom bij deze 1025 rekening mee dat deze unit is ontworpen voor F5J, dus nooit langer als 30 seconden mag draaien. Verder raadt Schambeck af om lipo's te gebruiken met een hogere capaciteit als 1300 mah. Dit ook weer om het maximale Amperage onder de 60A te houden. Maar zelfs wanneer je met dit alles rekening houdt is 30 sec. vol vermogen voor deze unit lang, want hij wordt echt warm! Nu is het in de praktijk natuurlijk wel zo dat je deze motor nooit 30 sekonden op vol gas laat draaien want een uitgangshoogte van pak 'm beet 350 meter is redelijk overdreven.

Maar toch is het oppassen geblazen en uitkijken dat je deze unit niet te zwaar belast/te warm stookt !!

Daarom hier nog maar een keer de settings die ik gebruik; mijn basis setting voor het motorvermogen is zo afgesteld dat ik in 30 sekonden uitkom op 150 meter. Dat is ca. 17-18A / 200 Watt en met deze instelling start ik ook altijd !
Verder kan ik mijn regelaar instellen op een waarde van ca. 8A. Hierbij stijgt of daalt het toestel niet en kan ik mooi kijken waar goede lucht zit. Tenslotte is er nog een setting voor vol vermogen die ik gebruik om een safe uitgangshoogte te bereiken mocht ik geen goede lucht gevonden hebben tijdens de eerste 20-25 sekonden van de motorlooptijd. Dit vol vermogen gebruik ik voor echt maximaal 10 sekonden en veel vaker nog, voor de helft hiervan.

En oh ja, mijn Altis staat altijd in de F5J modus. Na elke run heeft de motor dus ff pauze omdat opnieuw starten in de vlucht niet kan!

Laatst bewerkt:
De kwaliteit van deze 1025 van Schambeck wordt zo links en rechts nogal eens betwijfeld ...........
afgaande op sommige verhalen deugen deze dingen voor geen meter :confused:

Ik ben nog geen verhalen tegen gekomen waarin wordt gezegd dat deze motoren niet deugen. Of je moet een accu van 2000 Mah in één keer leeg draaien. Dan kun je hem in de kliko gooien. (als die is afgekoeld):)
Maar als je hem gebruikt waarvoor die bedoeld is is het een perfect motortje. En net zoals de ME moet je hem wel onderhouden door zeker 1 keer per jaar schoon te maken en in te vetten.

Wat die verhalen betreft dat ze niet deugen lijkt het mij dat ze zijn overbelast. Dan vraag je om problemen.

de 1010 als je geen ballastmogelijkheid wilt maken, met de 1015 krijg ik 1900 gram tot 152 meter in 30 seconden. Dat is dan eenmalig geprobeerd maar het zal daar wel ongeveer blijven.

Dus ik denk dat het zal afhangen of en hoeveel ballast er mee zou moeten?

Andere goede mogelijkheid is de reisenauer met viper motor. weegt rond de 74 gram

Ik sluit me aan bij Adrie.
En omdat de geschikte types voor de 5:1 ME bij Reisenauer uitverkocht zijn, hier vind je ze in China voor een aanbiedingsprijs (nog 9 dagen!) met free shipping (wij kochten er hier al een stuk of 6):
http://de.aliexpress.com/item/Tensh.../32297979873.html?spm=2114.010208.8.29.nvi0Qf

ME 5:1 NL erop, en je hebt voor 115 Euro een super aandrijving voor een licht model.
Met de ca 5 Euro duurdere Viper 1030 en een ME ontstaat een met de Powerline 1025 vergelijkbare combinatie:
http://de.aliexpress.com/item/Tensh...50&btsid=98d0b978-7c5f-4dce-b570-61782964b391

Laatst bewerkt:
Er zijn er sinds gisteravond nogal wat verkocht..... Wieowie waren dat?
De 4400kV versie (meest geschikt voor ME 5:1 op 3s) is helaas inmiddels uitverkocht.

Ik 2 stuks. Overigens bedankt voor de tip.
De goede motoren heb je dan al en als ik een tip mag geven: wanneer je jouw laatste F3J ontwerp voor 15-1600 gram de lucht in zou kunnen krijgen zou dat een superkist zijn. Ik kan me van dat ding een erg goede glijhoek herinneren........

Back