de 1025 van Schambeck

OK bedankt. Houden we het eerst maar goedkoop.
Heb net 2 stuks Fly 40 vaart regelaars besteld. Scheelt toch zo weer 140 euro met de YGE 40 amp

OK bedankt. Houden we het eerst maar goedkoop.
Heb net 2 stuks Fly 40 vaart regelaars besteld. Scheelt toch zo weer 140 euro met de YGE 40 amp

Ja, zijn goedkoop en goed. Ik heb in andere modellen ook de 25A en 30A versies.
Maar heb je er wel aan gedacht om de programmeerkaart mee te bestellen? Dat is echt een grote hulp voor 5 Euro.

Zoals je kunt zien haalde ik met SLS850 ca 240 meter in 30 seconden bij een amperage van 27. Dat is weinig. Om ook bij veel wind hoog en ver te kunnen komen moet de stijgsnelheid groter worden (het motortje kan dat aan) en amperage zal dan boven de 30 komen, maar lang niet aan de 40.
Goedemorgen Juun, mijn vraag betreft niet deze specifieke combinatie maar vind jij deze vermogens niet erg minimaal ?? Ik wel.....
Mijn uitganspunt is om de eerste 20 tot max 25 seconden van je motorloop proberen goede lucht te vinden en dan "verstook" ik duidelijk minder als 20 A. (17-18A om precies te zijn) Vind je in die periode niets, dan is het toch prettig om je in veiligheid te kunnen brengen en met deze lage vermogens <40 A. lijkt mij dat redelijk onmogelijk.
Dat betekent dus dat je eigenlijk bij de start er al vanuit moet gaan een redelijke hoogte te pakken en in het F5J spelletje wil je eigenlijk heel wat anders ...........

Hallo Arno,

Ik gebruik niet zoals jij 4 standen op de motor doch drie. Vol aan, snuffelstand, en uit.
Mijn ervaring is dat je meestal wel weet (door om je heen en naar anderen in voorgaande vluchten te kijken en je door de helper te laten informeren over wat de anderen doen) of het zin heeft om laag en lang te snuffelen of niet. En als de omstandigheden goed zijn, dan stijgt er echt niemand naar 200 meter. In de laatste 10 seconden van de motorlooptijd (ik laat de zender zeggen wanneer 20 seconden verstreken zijn) kom ik dan altijd tot boven de 100 meter. Ik heb eigenlijk alleen in het seizoen 2014 een keer te weinig power gehad met een 1650 grams Electra (in de fly-off in Kecsked/Hongarije bij zeer veel wind) toen ik niet ver en hoog genoeg tegenwinds kwam. Ik heb daarop de stijgsnelheid aangepast; ook daarna trok de motor nog ruim minder dan 40A.

Zoals ik al schreef was bij de test de stijgsnelheid nog onvoldoende. Die pas ik met een grotere prop nog aan naar ca 10 m/sec. stijgen. Ik heb een 14x7 al een keer geprobeerd en dat was nog niet helemaal genoeg. Amperage was toen 32.
Het zal wel een 14x8 worden, en het amperage komt dan zeker niet aan de 40A. Vergeet niet dat het hier gaat om de lichte Pike die bij mij ook echt licht is: 1295 gram. Dit model is niet te ballasten, en alleen te gebruiken bij lichter weer (hoewel ik hem noodgedwongen ook wel eens bij veel wind heb ingezet). Tot grotere hoogte stijgen doe je daarmee eigenlijk alleen als het "abgleiten" is, omstandigheden die zich bijvoorbeeld vaak in de eerste en laatste vluchten van de dag voordoen.

In mijn zware Pike heb ik een Hyperion buitenloper (+ME) die zeer efficient draait en zelfs met ballast nog 10 m/sec. haalt en dan ruim onder de 40A blijft. Het zou kunnen dat als ik besluit om hier een Viper 1030 in te zetten, ik met 40A niet meer uitkom.

Terwijl ik dit schrijf komt het pakket met de vleugels van de Aladin binnen. Dat ga ik nu maar eens uitpakken.

Groet,
Juun

Laatst bewerkt:
Ben ik allemaal en helemaal met je eens :D
Maar zonder van F5J een "horsepower" klasse te willen maken, vind ik een beetje reserve wel zo prettig.

Back