de 3 draden tussen de regelaar & de motor

de 3 draden tussen de regelaar & de motor, zoals de topic titel al beetje aangeeft, de draden wat is beter,
*rechtstreeks aan de motor solderen
*of verbinden via "goud" stekkers?

en de draden is dan ook hoe korter hoe beter,?
of maakt dat niet zoveel uit

het gaat om de draden tussen een; Graupner Dr Speed 9T Delta
en een; Gm Genius 80R Sport

ik gebruik 6cel Nimh packs A 4600mah

Regel met elektradraad is altijd hoe korter hoe beter. Echter is het ook zo dat het effect niet altijd merkbaar is. Maar motordraden zo kort mogelijk. Accu draden eventueel langer.

Ook geld hoe langer het draad hoe dikker het moet zijn.

maar het is ook afwegen naar de praktijk. stekkers ik zou ze wel adviseren ookal levert het ca 0,02R extra weerstand op *0,02R is een geschatte waarde en totaal afhankelijk van de stekker*

Uit het oogpunt van weerstanden is het rechtstreeks aansluiten van de motordraden op de regelaar altijd aan te bevelen. Elke extra soldering en connector zorgen voor een (heel klein) beetje extra weerstand. Gelukkig is bij het gebruik van goede connectors en wanneer je ook goed sodeert die extra weerstand meestal heel gering. Veruit de meeste van ons zullen het dan ook vrijwel nooit merken. Dus kan je gerust een paar goede goudconnectors gebruiken om zo je motor en regelaar van elkaar te kunnen koppelen. Dat kan zeker bij het bouwen of repareren heel erg handig zijn.
Pas wel op met de lengte van de draden! Probeer die altijd zo kort mogelijk te houden. De draden tussen de motor en de regelaar kunnen voor storingen zorgen op je besturing. Oké, de kans daarop is klein maar het KAN gebeuren. De draden kort houden en ver weg houden van de servo snoertjes en de antenne verkleinen de kans daarop nog meer.
Ook de draden tussen de regelaar en de accu mag je niet zo maar langer maken. Vrijwel alle regelaar fabrikanten geven een bepaalde maximale lengte op voor die draden. Het probleem is dat er hele scherpe en felle stroompieken ontstaan over die draden. Die pieken kunnen inductiepulsen opwekken die de regelaar kunnen mollen! Om de kans daarop te verkleinen zit er op vrijwel alle brushless regelaars een stevige elko. Wanneer je de draden naar de accu toch moet verlengen dan zal je er één of meerdere elko's bij moeten plaatsen om problemen te voorkomen.
Hierover is overigens al een draadje. Hierin wordt dit veel meer uitgebreid behandeld. Ik zal even zoeken en kijken of ik het vinden kan.
Gevonden! Lees DIT draadje eens door als je er interessse in hebt. Daar wordt veel meer uitleg gegeven over dit "probleem".

Laatst bewerkt:
Ga trouwens niet zomaar de draden die aan de motor zitten korter maken. De kans is zeer groot dat je ze dan niet meer goed gesoldeerd krijgt vanwege de laklaag die erop zit.

Back