de 50 euro turbine

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door kevin..., 26 apr 2022.

  1. kevin...

    kevin...

    Lid geworden:
    26 apr 2022
    Berichten:
    10
    Locatie:
    heerlen
    ik ben nog even bezig geweest met de turbine maar dit ging niet geheel volgens plan....

    om nog even terug te komen op lagers wel of niet vervangen. ik heb nog steeds het probleem dat als ik de compressor erop schroef hij gaat klemmen op de een of andere manier wat ik nog steeds niet kan verklaren. ik dacht als eerste dat mijn compressor ergens aanliep of door middel van corrosie. om dit uit te sluiten heb ik een busje gemaakt dat de zelfde hoogte heeft als de compressor, deze over de as geschoven en de spinner erop gezet. weer het zelfde resultaat. het enige dat ik me kan bedenken is dat ik ergens zijwaartse kracht op een lager aan het zetten ben als ik de spinner aan draai en dit de extra wrijving veroorzaakt.

    ik heb alles nu zo een beetje schoon gemaakt en wilde een poging gaan wagen om hem te balanceren.
    heb wat onderzoek gedaan hier op het forum naar hoe andere mensen dit doen en kwam op het idee om een testbankje te maken en te meten met een arduino en de as aandrijven dmv een ferm multitool die op 5 snelheden kan draaien zodat ik de trillingen op verschillende snelheden kan meten. het enige wat ik moest doen was het voorste lager eruit halen zodat ik mijn bankje klaar kan maken.

    en hier ging het mis........ stom stom stom ik had nog ergens op het forum gelezen dat je op deze lagers maar in 1 kant kracht erop kan zetten.....:frustie:
    ik had een mooi busje gemaakt om het lager eruit te drukken maar voor ik het wist gingen alle kogeltjes over de tafel.

    is dit nog te terug in elkaar te zetten? en heeft iemand misschien wat tips om de buitenste ring van het lager uit de tunnel te krijgen?

    mocht dit niet meer te maken zijn, hoe halen jullie normaal het achterste lager eraf zonder de as te beschadigen aangezien ik deze ergens zou moeten gaan inklemmen. zelf dacht ik aan een dik stuk rubber om de as en in de bankschroef.

    alvast bedankt.


    het positieve is dat ik alles heb gemeten en een beugeltje heb gemaakt om de rpm sensor vast te vezetten.

    kevin
    20220712_175025.jpg 20220712_175100.jpg Naamloos.jpg
     
  2. SPOTTER

    SPOTTER

    Lid geworden:
    10 jun 2015
    Berichten:
    84
    kevin... vindt dit leuk.
  3. kevin...

    kevin...

    Lid geworden:
    26 apr 2022
    Berichten:
    10
    Locatie:
    heerlen
    Buitenring van het lager is er inmiddels uit, zelf een klein stukje gereedschap gemaakt ervoor.

    Achter het lager zit dus ook een veer voor de voorspanning. Bij het lager aan de voorkant zit er 1 en bij het achterste lager 2.

    Bij het voorste lager zitten 2 zwarte o-ringen en bij het achterste lager zit 1 groene.

    Het achterste lager gaat er redelijk in en uit. Aan de voorkant zit het heel strak.
    Wat ik nu denk is dat de voorspanning niet juist geweest is omdat het voorste lager geen kans krijgt om te schuiven naar de correcte positie.

    Denk dat ik de tunnel maar even in de oven stop als ik hem terug in elkaar zet. Hopen dat het dan opgelost is.
     
  4. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    upload_2022-7-13_13-18-48.png

    He dat zoek ik ook.

    Ik heb nu deze:
    https://www.aliexpress.com/item/329...100bb4c16577107797354692ec452!66972785711!sea

    upload_2022-7-13_13-20-43.png

    Ik heb nog niet gevonden hoe die vast zit op de start motor as, lijkt wel gekrompen.

    Ik heb liever de losse van jou link, die is ook eenvoudig in "diepte" te verstellen.
    Nou ben ik niet zo een fan van Ali, en die in jou link komt met electro motor, die heb ik ook niet nodig.

    Weet iemand waar ik (liefst in Nl, De, Be) de eerste uitvoering, met klem schroef, zonder electro motor kan vinden?
    Sorry voor het onderbreken van je draadje, maar ik geloof dat we hetzelfde zoeken.

    PS ik ben ook nog op zoek naar kleppen (gas en brandstof), zijn by Xicoy niet meer te krijgen, heb je die al gevonden, en zo ja, waar?
     
  5. kevin...

    kevin...

    Lid geworden:
    26 apr 2022
    Berichten:
    10
    Locatie:
    heerlen

    Bij de link die spotter deelde kun je een optie kiezen voor alleen dat messing ding. Was idd zelf ook opzoek naar een verkoper wat dichter bij huis.

    Kleppen hadden ze toen ook niet bij xicoy en heb mijne bij ali besteld, nog geen idee wat de kwaliteit er van is maar dat zullen we 8 september gaan zien dan zouden ze binnen moeten zijn.
     
    Tbird2 vindt dit leuk.
  6. SPOTTER

    SPOTTER

    Lid geworden:
    10 jun 2015
    Berichten:
    84
    Tbird2 vindt dit leuk.
  7. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi, die lagers zijn bij mij ook al eens uit elkaar gevallen, geen nood aan de man, je kan ze weer in elkaar zetten.

    Eerst alle onderdelen in een jampotje en wasbenzine, petroleum of iets dergelijks wassen. Afgieten in een keukenzeef en voorzichtig in een deksel of keukendienblad leggen. De balletjes zijn licht en stuitergraag, met een dienblad met omhoog staande randen kunnen ze minder makkelijk weg rollen. Nu wat smeervet in de binnenkant van de buitenring smeren, een dikke laag met je vinger in de kogel groef. Dan héél voorzichtig met een pincet de ballen één voor één in de buitenring "plakken" en dat ze goed op hun plek in de lager groef zitten. nu komt de truuk, de binnenring met de dunne kant voorzichtig in de buitenring leggen zoals hij hoort. Als hij goed zit en alle balletjes opgesloten dan met je duim al draaiend op de binnenring drukken op de tafel tot het zaakje er in klikt. Mag best wat kracht zetten, kunnen de kogels en de ringen best tegen, geen kracht gereedschap. Nu zit hij in elkaar, alleen weer uitwassen en smering er in.

    Grt,
    Gerald
     

Deel Deze Pagina