ik ben nog even bezig geweest met de turbine maar dit ging niet geheel volgens plan....
om nog even terug te komen op lagers wel of niet vervangen. ik heb nog steeds het probleem dat als ik de compressor erop schroef hij gaat klemmen op de een of andere manier wat ik nog steeds niet kan verklaren. ik dacht als eerste dat mijn compressor ergens aanliep of door middel van corrosie. om dit uit te sluiten heb ik een busje gemaakt dat de zelfde hoogte heeft als de compressor, deze over de as geschoven en de spinner erop gezet. weer het zelfde resultaat. het enige dat ik me kan bedenken is dat ik ergens zijwaartse kracht op een lager aan het zetten ben als ik de spinner aan draai en dit de extra wrijving veroorzaakt.
ik heb alles nu zo een beetje schoon gemaakt en wilde een poging gaan wagen om hem te balanceren.
heb wat onderzoek gedaan hier op het forum naar hoe andere mensen dit doen en kwam op het idee om een testbankje te maken en te meten met een arduino en de as aandrijven dmv een ferm multitool die op 5 snelheden kan draaien zodat ik de trillingen op verschillende snelheden kan meten. het enige wat ik moest doen was het voorste lager eruit halen zodat ik mijn bankje klaar kan maken.
en hier ging het mis........ stom stom stom ik had nog ergens op het forum gelezen dat je op deze lagers maar in 1 kant kracht erop kan zetten.....
ik had een mooi busje gemaakt om het lager eruit te drukken maar voor ik het wist gingen alle kogeltjes over de tafel.
is dit nog te terug in elkaar te zetten? en heeft iemand misschien wat tips om de buitenste ring van het lager uit de tunnel te krijgen?
mocht dit niet meer te maken zijn, hoe halen jullie normaal het achterste lager eraf zonder de as te beschadigen aangezien ik deze ergens zou moeten gaan inklemmen. zelf dacht ik aan een dik stuk rubber om de as en in de bankschroef.
alvast bedankt.
het positieve is dat ik alles heb gemeten en een beugeltje heb gemaakt om de rpm sensor vast te vezetten.
kevin
om nog even terug te komen op lagers wel of niet vervangen. ik heb nog steeds het probleem dat als ik de compressor erop schroef hij gaat klemmen op de een of andere manier wat ik nog steeds niet kan verklaren. ik dacht als eerste dat mijn compressor ergens aanliep of door middel van corrosie. om dit uit te sluiten heb ik een busje gemaakt dat de zelfde hoogte heeft als de compressor, deze over de as geschoven en de spinner erop gezet. weer het zelfde resultaat. het enige dat ik me kan bedenken is dat ik ergens zijwaartse kracht op een lager aan het zetten ben als ik de spinner aan draai en dit de extra wrijving veroorzaakt.
ik heb alles nu zo een beetje schoon gemaakt en wilde een poging gaan wagen om hem te balanceren.
heb wat onderzoek gedaan hier op het forum naar hoe andere mensen dit doen en kwam op het idee om een testbankje te maken en te meten met een arduino en de as aandrijven dmv een ferm multitool die op 5 snelheden kan draaien zodat ik de trillingen op verschillende snelheden kan meten. het enige wat ik moest doen was het voorste lager eruit halen zodat ik mijn bankje klaar kan maken.
en hier ging het mis........ stom stom stom ik had nog ergens op het forum gelezen dat je op deze lagers maar in 1 kant kracht erop kan zetten.....

ik had een mooi busje gemaakt om het lager eruit te drukken maar voor ik het wist gingen alle kogeltjes over de tafel.
is dit nog te terug in elkaar te zetten? en heeft iemand misschien wat tips om de buitenste ring van het lager uit de tunnel te krijgen?
mocht dit niet meer te maken zijn, hoe halen jullie normaal het achterste lager eraf zonder de as te beschadigen aangezien ik deze ergens zou moeten gaan inklemmen. zelf dacht ik aan een dik stuk rubber om de as en in de bankschroef.
alvast bedankt.
het positieve is dat ik alles heb gemeten en een beugeltje heb gemaakt om de rpm sensor vast te vezetten.
kevin