niet helemaal on topic, maar, wist zo niet een andere passende thread, en wel raakvlakken met onderwerpen in deze thread.
maar, mooi ding! weer een nieuwe kist uit de Aerovironment hangar.
het is opvallend hoe de vleugelprofielen veranderen met e.e.a. versie.
het lijkt er ook op dat ze iets weerstand vermindering hebben laten varen, en extra gelet op lift.
iets meer focus op daalsnelheid.
opvallende hoeken ook. S-slag profielen met veel lift, vaak best veel hoek. (daar is die focus op lift terug in te zien)
toev: volgens mij heb ik een beetje een verklaring voor de reden, waarom de propellers duidelijk naar "beneden" trekken.
de vleugel geeft een behoorlijke liftcoefficient, daardoor ontstaat een bepaalde vorm welke de lucht aflegt, een stroomlijn met een duidelijke kronkel. die kronkel is het gevolg van het optimaal functioneren van het profiel. ze lijnen de propellers uit met die kronkel, zodat het profiel goed blijft werken. geen verstoring van die stroomlijn (minimaal, iig).
vervolgens is het zo, dat de propellers een zekere "wake" hebben, met voor de vleugel,
iets snellere luchtstroom. die snelheid is in principe verloren energie (zijwaartse lucht versnelling).
nu, doordat die vleugel optimaal werkt nog steeds, zet die vleugel, die verloren energie,
om in meer lift, dan dat de assen in principe naar beneden trekken.
kort gezegd de vleugel krijgt een iets sterkere downwash, meer lift door de propeller slipstream.
ook is het mss een voordeel, dat die motor steunen, iets achter de neuslijst beginnen,
dan wordt het stuwpunt langs de neuslijst niet verstoord, optimale stroming.
dit alles, werkt het mooist, als de kist op de hoogte rustig rondvliegt. (vrij nauwe optimalisatie)