De avonturen van Willy de Woofer deel 2

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Mugen MRX-3, 15 aug 2021.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zie nog niet bij wat je nodig hebt om een drone boven 800 gram in Frankrijk te vliegen de eis dat er een transponder in moet zitten.
    Ergens in 2015 werd er al over geschreven ivm terrorisme.
    Maar het staat nog niet in de eisen van 2021.

    GJ
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Wat gaan ze doen met de vogels ? Ook een transponder en de helft van de werkende bevolking om te controleren
    Terroristen zullen dan wel zonder transponder vliegen , terroristen hou je niet tegen met regelementen maar wel met te zorgen dat ze geen reden hebben om een bom te plaatsen.
     
    MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  3. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.060
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
  4. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik weet wel een oplossing, maar die zal ik voor me houden. Anders heb ik straks een ban vrees ik..

    Gewoon vliegen. Er is niemand die het checkt. Althans hier niet. Of ik nou met een fpv ding vlieg. Of met gewone vliegtuigen.

    Ik heb mijn vliegclub op de drone regels moeten attenderen. Men wist van niks.

    Of een vliegtuig nou 250 gram of 300 gram is. Dat maakt ook echt niet uit.

    Ga je met een 2.5 meter met 55cc boxer op een speelveld hooveren krijg je wel gezeik natuurlijk.



    Resumé: Een beetje je gezonde verstand gebruiken:).
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2021
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De KNVvL verwijst naar een document.
    Nou heeft de KNVvL wel vaker verkeerde info gegeven.....
    Als je dan daar bij Frankrijk kijkt zie je dat er gesproken word over een remote identification electronic device.
    Maar er zijn uitzonderingen.
    Alleen word er dan verder geen woord meer gerept over dat device.
    Nou zal je mij niet zien in Frankrijk maar stel je wil naar die wijnzuipende, knoflookvretende arrogante figuren, hoe kom je dan aan dat device?
    Want ik zie ook geen aanbiedingen waar te kopen, waar te melden..

    Zoals men hier ook doet, gewoon gaan vliegen.
    Niemand hier heeft ook maar 1 nummer op zijn model staan en vliegt gewoon lekker door.
    In de 40 jaar dat ik vlieg, ook wildvlieg, heb ik denk ik maar 3 keer politie naast me gehad, die kwam gewoon kijken wat het was omdat ze het leuk vonden.
    Met mijn heli stond ik vaak op het veld van de politieschool te vliegen, nooit 1 probleem gehad.
    Ze hebben het veel te druk met snelheden controleren om geld in de staatskas te krijgen.

    GJ
     
    WillydeWoofer, MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    "franse slag"
    hard iets roepen, maar of het mogelijk is?

    Ze zijn hier qua drones ook bezig geweest met zoiets.
    juist om het vliegen in foute zones inzichtelijk en strafbaar te krijgen.

    @Cnn
    zo snel heb je hier echt geen ban...
    je geeft zelf al de tweedeling aan.
    "gebruik je gezond verstand."
    En dat is nou zo lastig om uit te leggen aan iemand die dit niet snapt.
    iemand die dus met een 5 kilo drone boven een (in werking zijnde) schoolplein plaatjes gaat schieten.
    "ik zie het probleem niet"
    nee, dat is er nu ook niet. tot dat ding naar beneden komt, en 4 kinderen meeneemt.
    zie haaksbergen met de monstertrucks.
    alle vergunningen in orde, alleen had iedereen op de automatische piloot goedgekeurd..
    en had eigenlijk niemand het gezonde verstand gebruikt. degene met het grootste probleem: slachtoffers.
    degene erna: de bestuurder van de monstertruck, naderhand gezien had hij nooit mogen rijden.
    dat wordt hem kwalijk genomen, en daar is hij schuldig op bevonden.
    Dat hij misschien de wagen heeft gestart zoals een ander zijn volkswagen start.. wordt niet naar gekeken.
    er is iets gebeurt, slachtoffers, problemen. schuldige is dan makkelijk.
    en schuld is 1, het psychisch deel is misschien nog de grotere uitdaging ( voor ieder gezond denkend persoon)

    vaak hebben mensen (algemeen..) de neiging regels op te rekken, "valt wel mee", en daarna wordt nog wat verder opgerekt.
    zo ook de grenzen van gezond verstand.
    en gelukkig gebeurt er erg weinig (naar ik weet)
    zodoende promoten we illegaal vliegen op dit forum absoluut niet..
    praten kan altijd.
    maar op het eind hangt iedereen vast aan dezelfde regels, of deze nou worden gecontroleerd en bekrachtigd of niet.
    omdat er geen flitser hangt, is het niet zo dat er opeens geen snelheidslimiet is..
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2021
    wim eon, MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  7. eigenwijs

    eigenwijs

    Lid geworden:
    21 jul 2012
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Beneden de rivieren
    Het nummer in of op het model is een tussenstap naar het uiteindelijke doel.
    Het model moet in de toekomst actief een ID gaan uitzenden. In de US is dit door de FAA al verplicht gesteld met ingang van 2023.
    In de EU zullen drones (zoals bedoeld in de wet zijn dat ook vliegtuigen, heli's en dergelijke) over enige tijd de ID van de eigenaar/bestuurder moeten gaan uitzenden zodat oom agent, de ILT en/of Defensie het op afstand kan uitlezen.
    De technische werking van het systeem wordt onderdeel van de Cx CE-labels (kopje onderwerpen van normen in de link) die vanaf 1-1-2023 verplicht worden gesteld aan commercieel verkochte drones. De technische vereisten voor het uitzenden van het ID zijn nog niet definitief vastgesteld maar daar wordt druk over vergaderd tussen de regulerende instanties en de fabrikanten dus dat is een kwestie van tijd.

    Volgens mij zullen er dan ook uiteindelijk receivers op de markt komen die een programmeerbaar ID gaan uitzenden waardoor ook de zelfbouw sector verplicht kan worden deze standaard te adopteren.

    Alles voor de veiligheid zullen we maar zeggen.....
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Juist graag een transponder. Dan ben je ook zichtbaar voor andere toestellen. Bij ons mögen wij met modellen tot 300 meter. Bemand mag zakken tot 150 meter bij ons.

    Juist deze situatie brengt het veiligheid.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Die transponders bestaan al.
    ik heb ze al eens gezien voor ong 20 eur, en die ik zag was maar een gram of wat.
    kwestie programmeren, stroom erop en gaan.
    voornaamste punt is inderdaad wat ze uit moeten zenden, en hoeveel vermogen.

    en inderdaad, als een transponder de ja of nee voor de hobby wordt, zet er dan gewoon zo'n ding in.
    als je niks fouts doet, maakt het toch niet uit wat ze zien?
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat...

    Ik snap dat soort paranoide gezeik allemaal niet: Als je niks fout doet en dat ook niet in de zin hebt, is er niks aan de hand.
    Als je kwade bedoelingen hebt, tsja, dan zal het ongetwijfeld vervelend zijn, maar ik heb niet zo heel veel consideratie met mensen die kwade bedoelingen hebben...

    Het enige wat ik vervelend vind, is als je per model weer effe 20 euro kwijt zou zijn. Maar ik ga er van uit dat dit gewoon geleidelijk ingevoerd gaat worden op dezelfde manier waarop LBT ingevoerd is: dus dat vanaf jaartal X nieuw verkochte ontvangers verplicht die technologie aan boord moeten hebben, maar de oude techniek nog X jaar toegestaan blijft.

    En voor hetzelfde geld: Huidige ontvangers hebben vrijwel allemaal telemetrie-capaciteit, die zenden dus toch al. Ze zijn nu al vaak te herprogrammeren, dus hoe moeilijk kan het zijn om iets dergelijks er in te flashen?
    Het blijft dan nog steeds klote voor de computertechnisch minder begaafden zoals ik, maar er is altijd wel iemand op iedere club die weet hoe dat werkt. En ik moet nu toch al iedere ontvanger die ik nieuw koop door een clubmaat laten flashen...
     
    ISOLA2 en serge pot vinden dit leuk.
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    voor een futaba er iets aan toegevoegd heeft, ben je weer ff verder..
    en doorgaans stoppen ze het dan alleen in de nieuwe serie ontvangers.
    spectrum, graupner, etc etc zal daar niet heel anders meee omgaan.

    wat daar in de lucht hangt, is in de regel wat duurder dan 20 eur.
    ik heb wel een aantal kisten.. waar ik ook ontvangers in heb zitten..
    dan heb ik liever 10x 20 eur, dan 10x 100 eur om nieuwe ontvangers erin te gooien.

    qua transponder, wat ik begreep, is dat die transponders op een andere frequentieband zitten.
    dan zou onze huidige electronica dit niet kunnen produceren.
    wat ook logisch is, beetje jammer als een transponder signaal uit de lucht wordt gedrukt door een commercieel vrij toegankelijke bandbreedte.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  13. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Elk zweefevenement met grotere schaalzwevers kan je dan wel in de vuilnisbak gooien, die gaan allemaal boven de 300 meter.


    En het is eigenlijk wettelijk (in België toch) 120meter maximaal, geen 300

    Transponders hebben wel degelijk invloed op de hobby.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2021
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Heel veel klassen zitten ruim boven de 300 Meter.
    Uit ervaring (loggerdata) weet ik dat ik met de F5B en F5F modellen in wedstrijden altijd boven 700 meter zat.
    Denk dat men in F5J ook wel hoger dan 300 meter komt.
    En inderdaad, sleepmeetings, zweefmeetings.
    Met wat thermiek zit je dan al snel op 300+.
    Als je bij zweefmeetings gaat kijken dan hebben de meeste een vario in hun model en dan staat de zender ook vaak te roepen.. 800 meter (of meer).
    Als ome agent op de hoogte is en wat bekeuringen wil schrijven hoeft ie alleen maar in burger langs te komen en te luisteren naar de zender.
    Aan het einde van het evenement kan ie dan vrijwel iedereen een prent geven.
    Daarom heb ik al eens geopperd die vario niet openbaar te laten praten en vooral ook niet te roepen hoe hoog je zit,

    GJ
     
  15. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    Ik vlieg toch ook wel al een tijdje , maar boven de 300M wordt het zicht op je model (3M span) wel bijzonder moeilijk, 700 & 800 meter lijkt mij zeer onwaarschijnlijk
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, ik denk dat het probleemloos mogelijk is, maar ik vind er geen zak aan om zo hoog te zitten. Ik klim met de Spacewalker een enkele keer wel eens door naar 200 meter maar dan zit ik naar een stipje te turen en daar vind ik geen hol aan.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dan heb je zeker extreem slechte ogen.
    Die F5B dingen hebben een hele slanke vleugel en zijn ongeveer 2 meter span.
    700 meter is nog aan de lage kant, vaker zaten we op 800 of meer.
    De Duitsers hebben hem een keer op 1100 meter gehad, toen waren ze hem wel af en toe kwijt en stonden ze met 3 man te kijken.
    Mijn 4 en 5 meter zwevers zaten met goede thermiek altijd hoger dan 400 meter, als je naar meetings gaat en dan op de zender gaat kijken dat zie je dat ze allemaal makkelijk boven 600 meter vliegen.
    Hier op de club is een man die een 3 meter F5J achtige zwever heeft, van de zomer zat ie ook op 900 meter, gemeten vanaf de helling, dus vanuit het dal nog hoger.
    En die man is 80 jaar oud, dus die ogen zullen wel niet meer zo best zijn maar wij zagen hem nog prima.

    GJ
     
  18. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    Ieder zijn waarheid en ervaring :koud:
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zal Gerben eens vragen naar loggerdata.
    Dan is de waarheid geen kwestie.
    En ja, in het begin was het best eng om je model ergens tot stipje te zien worden maar dat is gewenning.
    Als het zelf wilt ervaren hoe hoog ze gaan dan moet je eens op een wedstrijd gaan kijken.
    Rakken vliegen ze vanaf ongeveer 120 meter hoogte, om de 10 minuten zweeftaak te halen moet je vaak wel heel erg hoog zitten om het zonder gebruik van motor te halen.

    GJ
     
  20. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Ook loggers kunnen verkeerd loggen ;-)
     
    Helikapoter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina