De avonturen van Willy de Woofer.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 27 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Wanneer een classe voor zelf bouwers, daarmee bedoel ik alles zelf doen, ontwerp - tekening - bouw en vliegen :)
    1 ste prijs een supper carbon kist 3 m span :)
     
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Elke prop welke ronddraait ongeacht het vermogen, beschouw ik als potentiële gehaktmolen.
     
    marcivo vindt dit leuk.
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Die je dan zelf mag ontwerpen en bouwen?;)

    Zelf bouwen is voor mij ook een groot onderdeel van de hobby, je eigen ideeën inbrengen in bestaande bouwdozen of gewoon een tekening nemen en daarmee aan de gang.....super!

    Maar kost ook veel tijd en dan moet je kiezen waar je je spaarzame vrije uurtjes aan kan en wil besteden.

    Helaas heb ik momenteel bijna nergens tijd voor en moet ik het ff doen met jullie lastig vallen op het forum maar hopelijk komt er binnenkort verbetering en kan ik het stof uit mijn bouwhok blazen zodat ik er nieuw stof kan maken :thumbsup:
     
    serge pot vindt dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    We gaan weer lekker offtopic maar OK...
    Hoe controleer je of het een eigen ontwerp is?
    Er zijn tegenwoordig hobbybouwers met cnc frezen die echt niet onderdoen voor fabrieksmodellen.
    En je kan ook een fabrieksvleugel nemen, iets aanpassen en dan zeggen dat het je eigen ontwerp is, zo doen heel veel fabrikanten dat ook.
    De verwachting was dat de klasse een stuk of 50 deelnemers zou krijgen maar na een paar jaar zijn er velen afgehaakt en overgestapt op RES en dergelijke.
    Als de klasse groot genoeg zou zijn dan zou je een soort van Woody klasse kunnen maken die tegelijk met de anderen vliegt.
    Maar als je het nu op gaat delen hou je 2 kleine groepen over, dat is ook niet de oplossing.

    GJ
     
    serge pot vindt dit leuk.
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Mee eens: een eigen ontwerp is mooi en leuk maar geen vereiste voor een klasse.

    Daarnaast mag iedereen van de prestaties van topontwerpen genieten toch? Dat hoeft niet voorbestemd te blijven voor topklasse zelfbouwers van niveau Berrie (jaloersmakend wat hij kan en doet!)

    RES ontwikkeld ook sneller dan je kan verwachten. Van simpele elastiek gestartte modellen is nu al geen sprake meer en is super-lichter-dan-licht en 2 of 3 kisten voor de wedstrijddag de norm.

    F5k is nog niet eens een kamioenschap van gevlogen en dat niveau ontstijgt de f5j al bijna

    Het is nu eenmaal hoe het is in wedstrijdwereld en de volle spaarrekeningen van de hobbyisten
     
    serge pot vindt dit leuk.
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dinsdagavond ga ik weer eens vliegen.
    Even schetsen wat ik precies doe.
    De standaard voor de laagdekker komt op de tafel te staan. De kist op zijn kop er op. Vleugels aansluiten en de lipo in het bakje leggen en vastzetten.
    Daarna gaat de zender aan en sluit ik de lipo aan. Dan moet er naar het veld gelopen worden en dat is een link moment. Als ik mijn vinger op de gas heb, moet ik met 1 hand het toestel tillen.
     
  7. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Verschrikkelijk gevaarlijk allemaal!
    Als ik jou was zou ik gewoon lekker binnen blijven met ramen en deuren dicht en radio/tv aan.
    Zonder gekheid: gewoon normaal doen. Bewust zijn van de risico's (scheelt vaak al veel) en vliegen met de geit!
     
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Klinkt goed toch?


    Ik werk meestal met een pultzender maar mijn hellingzweef en dlg zender (frsky xlite) valt tegen mijn buik aan als ik hem los laat en dan kunnen de sticks een tik krijgen dus daar heb ik o.a. die extra schakelaar zitten.(bij de kistjes met een motor dan he)
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel

    Pfff, dramaqueen!

    2 oktober zijn de F5B jongens bij jullie op het veld.
    Kijk eens hoe die het doen en hoe ze met hun modellen lopen.
    Ze hebben dan wel gas op een schakelaar maar je zal zien dat ze nooit voor het model gaan staan en altijd achter de prop blijven.
    Ook de omstanders zullen ze voor het model wegjagen.
    Naar de pits lopend houden ze de prop weg bij benen en ledematen.
    Ik heb iets van 8 jaar wedstrijden gevlogen, nooit 1 ongeluk gezien en niemand heeft een throttle cut.
    Gewoon bewust met de spullen omgaan.
    Je kan ook de lipo aansluiten en de zender uit laten.
    Zoals de regelaar geen signaal krijgt zal ie niet aanspringen, dat is een beveiliging die in elke regelaar ingebouwd zit.
    Na het neerzetten van het model op de grond ga je over het stabilo staan zodat het model niet weg kan rijden.
    Dan doe je het gas dicht en zet de zender aan.
    De regelaar zal een piepje geven dat ie scherp staat.

    Probeer het maar eens thuis met de prop eraf.


    GJ
     
  10. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Hier test je hem wel eer je gaat vliegen trouwens GJ.

    Bij 0.35min. Prop zat los?

     
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Dat is altijd al geweest en zal altijd blijven. Mensen willen steeds beter materiaal in een wedstrijd, dat heet ontwikkeling. Met daareenvolgend dus ook een steeds hoger prijskaartje. Dan krijg je vanzelf Klasse scheiding of mensen die afhaken.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Klopt, dat was een nieuw model.
    Die had ik die nacht opgebouwd dus moest even kijken of alles het deed.
    Je ziet ook dat de prop niet vast zat, die liet ik altijd los zodat als er iets niet goed zou zijn hij geen schade aan kon richten.
    Pas als alles de goede kant op draaide zette ik het vast.
    Ik heb voor de wedstrijd 1 vluchtje gemaakt om te kijken of alles het deed.

    Ik zal nog even de procedure uitleggen zoals het bij F5B gaat,
    Je bouwt je model op, accu erin en vastzetten, accu aansluiten maar ontvanger uit.
    Dan de vleugel erop, tape om de achterste lip en dan met model en zender naar de pits.
    Het model word op de grond gelegd, vaak met een verwarming rond de romp om de accu warm te houden.
    Al die tijd is de ontvanger uit.
    Dan lever je je controle ontvanger in bij de wedstrijdleiding.
    Die registreert of je gas geeft en hoe lang.
    De controle ontvanger word aangesloten op de computer en je geeft gas.
    De computer weet dan wat gas open en dicht is.
    Daarna wacht je op je beurt.
    Als je aan de beurt bent gaat de ontvanger aan.
    De regelaar doet zijn riedeltje.
    Even roeren controleren en dan kan de werper het model gooien.
    Als ie uit zijn hand is zet je pas de motor aan.
    Daarvoor weet je niet of de motor het doet maar het is allemaal zo betrouwbaar en goed opgebouwd dat het altijd werkt, behalve als je die throttle cut erop hebt staan.

    GJ
     
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Dan zou je dus als je het riedeltje mist een controle ledje op je toestel kunnen maken. Zodra het toestel aangesloten is en ontvanger aan is ook je ledje aan.
    In de wedstrijden bij f5b test je niet natuurlijk of de motor het doet, omdat je elke ampère nodig hebt.
    Voor een recreant zoals Willy en ik zou je dus met zo een controle led voor je zelf alles zichtbaar kunnen maken en hoef je geen extra handelingen te doen.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, je kan eventueel een ledje van de regelaar naar buiten brengen.
    Maar als je geen energielimiet hebt en gas op de knuppel kan je je gasknuppel even een tikje naar voren doen en als de motor dan gaat draaien is het OK, dan kan je vliegen.
    Maar dan loop je wel veilig naar het veld, al zou je zender uit je hand vallen, de motor gaat niet aan.
    Veiliger dan een throttle cut of andere nepveiligheid.

    GJ
     
  15. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Het riedeltje gaat bij mijn F5B model pas lopen op het moment dat ik de regelaar scherp zet. Castle's starten nl in beveiliging als ze geen nulpunt maar half gas zien. Net voor de start ga ik naar 0 en is de regelaar scherp. Op dat moment weet ik ook dat 't model het goed gaat doen.
    Dat is ook gelijk de reden dat de TC uitgeschakeld moet zijn voordat ik m'n F5B (of welk ander model ook) opbouw. En ja ik gebruik wel degelijk TC op al m'n electro modellen, maar dat is die schakel ik direct na de landing in, en gaat ook direct weer uit als ik de accu los heb.
    En verder heb ik natuurlijk ook geen los bungelende zender en heb ik m'n vinger altijd op de motor switch, bij 't vliegen zelfs nog.
     
    steven8110 vindt dit leuk.
  16. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    wat een hoop gedoe en verwijten over en weer om te overtuigen waarom je wel of geen TC gebruikt..... van mij mogen ze het bij alle clubs verplichten zoals nu al bij vele clubs
    in ben echt overtuigd dat als je te dom bent om te merken dat je motorschakelaar aan staat of alweer vergeten bent dat je het piep riedeltje gehoord hebt, je beter een andere hobby kan nemen, ik bedoel als je veiligheids aspecten gaat weghalen omdat je zelf niet weet of je schakelaartje waarmee je de motor activeert wel of niet goed staat..... :frustie:
    wat nou als er wel iets gebeurt en iemand krijgt zon volgas draaiend vliegtuig voor zn harses........ sjemig man, dat wil je toch niet meemaken :hammer:denk je eens in wat voor klerezooi dat geeft... en je kan permanent de club sluiten lijkt me
    en dan is een argument dat je dan een halve seconde meer motorloop hebt en geen risico dat je vliegtuig vanuit stilstand op de grond valt .......... hoe idioot kan je het bedenken
    ik ben blij dat ze bij ons wel het verstand gebruiken en de veiligheid respecteren

    veiligheid gaat toch voor alles ..... of niet dan o_O
     
    Arnoud Snel en Justus vinden dit leuk.
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel

    Veiligheid gaat voor (bijna) alles maar wel echte veiligheid.
    Dus mensen bewust maken van de gevaren, erop aanspreken.
    Iets wat op veel clubs niet gebeurt.
    Ik heb laatst nog bij Wil op de club iemand aangesproken op zijn gedrag.
    De man zat te hameren op veiligheid.
    Hij gaat zelf vliegen en na het vliegen komt ie met model rijdend de pits in.
    Dus daar sprak ik hem op aan.
    Ik ken Wil een beetje, ik zie een schakelaartje juist als gevaarlijk voor hem.
    Wat ik al schreef en hij zelf ook bevestigd, dat hij in de war kan raken en dat ie denkt dat ie veilig is maar het juist niet is.
    En een halve seconde motorlooptijd is in wedstrijden verschil tussen winnen en 10e worden.
    Nou zijn wedstrijden een andere discipline maar als het daar veilig gaat dan kan het ook gewoon in recreatieve omgeving.
    Mijn manier, van het uitgeschakeld laten van de ontvanger of zender is de meest veilige.
    Ook bij modellen die je moet gooien, je kan geen schakelaar vergeten.

    GJ
     
  18. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Idd, als dit te gevaarlijk is loop je eerst naar de piloten box en sluit je daar de handel aan, hoe vaak zie je kisten staan/liggen rondom de box, dat is de reden.
     
  19. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Modelvliegen is eigenlijk een individuele hobby. Vraag 10 modelvliegers naar hun mening over een technisch vraagstuk en je krijgt 10 verschillende antwoorden. Goed of fout is er eigenlijk niet, eenieder bekijkt het vanuit zijn eigen perspectief.
    Ook hier zie dat als je het vanuit een f5b perspectief bekijkt, er een andere invalshoek is.

    Veiligheid moet er altijd zijn, op ieder modelvliegveld. Echter, 100% veiligheid bestaat niet, op geen enkel gebied.
    Als iemand klungelt en het gaat fout kun je dat simpelweg niet altijd voorkomen.

    Grt,

    Arnoud.
     
    serge pot, JohanvG, ISOLA2 en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Laten we eerst eens proberen om iedere vlieger in de pilotenbox te krijgen. Dat zou al geweldig zijn.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina