De Banckert 1:50

Geen dank hoor Peter! De SE heb ik ook jaren over gedaan om het op te maken. Gebruik nog altijd de zwarte spatels. Gr. Klaas.
Hallo Klaas,

ik heb hem ook al meer dan 20 jaar
 

Bijlagen

  • IMG_2349.jpeg
    IMG_2349.jpeg
    308,8 KB · Weergaven: 34
Weer een stapje verder.
Straalbuis en schroefas geplaatst en gelijmd.
De schroefas hem ik vastgelijmd met de Stabilit Express.
Het spul werkt nog steeds
De roeren geschuurd in de juiste vorm.
Volgende stap is de motor en stuurservo plaatsen.
Wordt weer vervolgd
Groet Peter
IMG_2351.jpeg
IMG_2352.jpeg
IMG_2353.jpeg
 
Ziet er netjes uit Peter en goed dat je SE het nog doet! Wat mij een beetje verwondert is dat ze de roeren zo "nauw" achter de straalbuis hebben gezet.
Normaal staan dubbele roeren in lijn met de buitenkant van de straalbuis en gaat het schroefwater tussen de roeren door. Zie het niet als kritiek richting jou, maar meer richting Billing Boats. Maar desondanks zal ze er goed om willen varen en sturen. Raad je aan om het houtwerk, zoals het stoeltje rond de roerkoningen goed te conserveren. Mocht er dan wat water binnen komen dan tast dat het hout niet aan. Gr. Klaas.
 
Is dat zo. Klaas?
Ik heb in mijn baggertijd met menig dubbelschroever gevaren, en in dok gelegen, maar die hadden de roeren allemaal in de hartlijn van de schroef zitten.
Alleen de Geopotes IX (meen ik) had de roeren buiten de hartlijn, met als achterliggende gedachte dat de schroefassen dan makkelijker te verwijderen zijn voor inspecties, maar dat schip manoeuvreerde dan ook voor geen meter.

Ik denk dat ze op de goede plek zitten bij Peter.
 
Heerlijk, een 3D printer kan echt een uitkomst zijn soms.
Buigt die motor steun niet veel over de hoek horizontaal/verticaal? Kan je er nog zijwanden als schoor in zetten?

PLA is vaak maar bros, zeker als de laag oriëntatie ongunstig is (en dat is het hier nu).

Heb je bewust voor een enkele cardan gekozen?
 
Laatst bewerkt:
Peter, In plaats van een enkele raad ik je een dubbele kruiskoppeling aan. Dat loopt veel rustiger. Een klein knikje in een enkele geeft een ratelend geluid. Dat komt omdat er steeds een versnelling en een vertraging optreedt. De tweede heft dat weer op. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan alleen maar @Zeiler en Klaas gelijk geven:
De motorsteun opnieuw laten printen, maar dan met zijwanden voor de stevigheid.
Én ventilatiegaten aan de voorzijde. Er zitten niet voor niets ventilatiesleuven aan de voorzijde van het motortje zelf...
Krick heeft meer dan uitstekende motorsteunen te koop, waarbij je ook de hoek van de motor t.o.v. het vlak kunt instellen:
Krick 63920 Verstelbare steun speed 380/480 + brushless
Geen reclame, maar gewoon een voorbeeld van een goed ontwerp.

En een dubbele cardanas. Voorkomt teveel lawaai en slijtage. Zo te zien heb je ruimte genoeg om je motor wat verder naar voren te verplaatsen.
Slijtage van je motorlager is op zich niet zo'n probleem, die motortjes kosten geen vermogen.
Alleen het demonteren van de kapotte- en het monteren van een nieuwe motor kost bij een scheepsmodel wel eens wat zweet en lelijke woorden...
Zeker als de motor op een ongunstige plaats staat om er 'lekker' bij te kunnen)
Slijtage van je schroefaslager is wél een probleem; als die niet meer goed afdichten heb je onherroepelijk lekkage via je schroefaskoker. En probeer die maar eens te vervangen... Dat is een lastige klus.
Onderstaand een plaatje van zo'n dubbele cardan:
b_71370.jpg

Deze is kant-en-klaar, maar in jouw geval: nog zo'n rooie koppeling kopen
b_10333.jpg

met één verlengstuk kopen:
s_10460.jpg

Het aanpasstuk aan je motoras samen met het rode scharnierstuk laten zitten, het aanpasstuk aan de schroefas uit het rode scharnierstuk trekken, daarvoor in de plaats dat verlengstuk zetten, het 2e rode scharnierstuk daarop zetten en het aanpasstuk voor je schroefas daar weer op.
Schroefas vastmaken en klaar.
Zorg er wel voor dat de 'gaffels' van beide scharnierstukken in één lijn zitten! En je bent voor 11 euro klaar.

Als laatste tip: zet de motor in de steun vast met inbusboutjes met een ringetje er onder.
Dat monteert een stuk makkelijker. Vaak moet je de schroeven waarmee de motor vast zit onder een hoek vastzetten of losdraaien; een kruiskop of een platte schroevendraaier heeft dan moeilijk grip.
Een inbussleutel (desnoods een ingekorte) heeft veel betere grip onder lastige omstandigheden.
Wat een verhaal weer...
Succes!
 
Laatst bewerkt:
Beste Zeiler, Klaas, Roel en andere modelbouwers,

Dank voor jullie uitgebreide op en aanmerkingen en tips.
Daar heb ik en ook anderen veel aan!

Ik ben meer een bouwer dan een vaarder. Ik geniet volop van het gehele bouwproces, wil ook dat alles werkt, het radiografische deel lampjes enz.enz.
Eenmaal klaar zal ik heus wel een keer gaan varen, maar dat zal niet heel vaak zijn.
Zoals jullie aan de eerste foto’s van dit verslag wel kunnen zien vindt ik het zo perfect mogelijk bouwen heel leuk om te doen. Daar zit mijn uitdaging.
Maar nogmaals dank voor jullie commentaar en graag blijven doen hoor.
Worden we allen alleen maar wijzer van.
Ik blijf zeker mijn verslag met zoveel mogelijk foto’s vervolgen.
Gr. Peter
 
Hallo allen,
Hierbij een kleine update over het verloop van de bouw.
Alle apparatuur nú ingebouwd.
Er komt nog wel meer ballast in, maar dat moet ik nog bekijken als ik hem voor het eerst even te water laat. Natuurlijk moet ik ook wel even rekening houden met de bovenbouw.
Tot zover. Gr. Peter
IMG_2425.jpeg
 
Ik kan alleen maar @Zeiler en Klaas gelijk geven:
De motorsteun opnieuw laten printen, maar dan met zijwanden voor de stevigheid.
Én ventilatiegaten aan de voorzijde. Er zitten niet voor niets ventilatiesleuven aan de voorzijde van het motortje zelf...
Krick heeft meer dan uitstekende motorsteunen te koop, waarbij je ook de hoek van de motor t.o.v. het vlak kunt instellen:
Krick 63920 Verstelbare steun speed 380/480 + brushless
Geen reclame, maar gewoon een voorbeeld van een goed ontwerp.

En een dubbele cardanas. Voorkomt teveel lawaai en slijtage. Zo te zien heb je ruimte genoeg om je motor wat verder naar voren te verplaatsen.
Slijtage van je motorlager is op zich niet zo'n probleem, die motortjes kosten geen vermogen.
Alleen het demonteren van de kapotte- en het monteren van een nieuwe motor kost bij een scheepsmodel wel eens wat zweet en lelijke woorden...
Zeker als de motor op een ongunstige plaats staat om er 'lekker' bij te kunnen)
Slijtage van je schroefaslager is wél een probleem; als die niet meer goed afdichten heb je onherroepelijk lekkage via je schroefaskoker. En probeer die maar eens te vervangen... Dat is een lastige klus.
Onderstaand een plaatje van zo'n dubbele cardan:
Bekijk bijlage 612664
Deze is kant-en-klaar, maar in jouw geval: nog zo'n rooie koppeling kopen
Bekijk bijlage 612665
met één verlengstuk kopen:
Bekijk bijlage 612666
Het aanpasstuk aan je motoras samen met het rode scharnierstuk laten zitten, het aanpasstuk aan de schroefas uit het rode scharnierstuk trekken, daarvoor in de plaats dat verlengstuk zetten, het 2e rode scharnierstuk daarop zetten en het aanpasstuk voor je schroefas daar weer op.
Schroefas vastmaken en klaar.
Zorg er wel voor dat de 'gaffels' van beide scharnierstukken in één lijn zitten! En je bent voor 11 euro klaar.

Als laatste tip: zet de motor in de steun vast met inbusboutjes met een ringetje er onder.
Dat monteert een stuk makkelijker. Vaak moet je de schroeven waarmee de motor vast zit onder een hoek vastzetten of losdraaien; een kruiskop of een platte schroevendraaier heeft dan moeilijk grip.
Een inbussleutel (desnoods een ingekorte) heeft veel betere grip onder lastige omstandigheden.
Wat een verhaal weer...
Succes!

Na de tip over de koppeling, heb ik vanmiddag een 2e rode koppeling met verlengstuk besteld. En inderdaad is er ruimte genoeg om de motor nog wat verder naar voren te plaatsen.
 
20190806_174500.jpg
Peter, Probeer de servohevel en de roerhevel parallel te zetten. Anders is de uitslag van de roeren naar elke kant niet gelijk. Controleer ook de afstand tussen servo as en de trekstang. Zo te zien is bij de servo de afstand groter dan bij de roerhevel. Daarmee maakt het roer een grotere slag dan de servo. Dat de assen tegengesteld draaien zou ook een vreemd effect kunnen geven. Het beste resultaat krijg je als in ruststand de armpjes en trekstang een hoek van 90 graden maken. Op zich mag de trekstang t.o.v. de kiellijn best scheef staan. Zie foto. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,
Het is weer tijd voor een korte update.
Hoe het allemaal in het echt heet dat weet ik niet, dus ik hoop dat je me begrijpt.
Vandaar ook de foto’s.
De dekrand lijmen was nog best een lastig klusje, maar met wat geduld is het gelukt. Op het afneembare achterdek het èén en ander gelijmd.
Nieuwe roerhevels geplaatst en alles nu in lijn vast gezet.
Nu ik er zeker van was dat alles binnenin goed zat en vast zit, en dat ik er zeker weten nog bij kon, heb ik het bovendek vastgelijmd op de romp. Ik hiervoor de Bison Combi Power gebruikt. Dat is goed gelukt. de rand netjes op maat bijgewerkt. Daar komt later de rubberen rand overheen.
Zo nog wat kleine dingetjes op het dek monteren en dan binnenkort het geheel eerst in de plastic primer en daarna in de “gewone” grijze primer spuiten.
Wordt weer vervolgd.
Groet Peter
IMG_2435.jpeg
AAC50A6D-71C9-41A9-8200-DFEBE3998BA6.jpeg
IMG_2472.jpeg
IMG_2534.jpeg
 
Ziet er bovendeks heel netjes uit, Peter.

Het messing stangetje tussen de twee roerhevels in is wel heel erg dun naar mijn smaak... 1mm?
Gebruik daar wat dikkers voor, want vroeg of laat gaat dit buigen of barsten.
Meestal vroeg of in ieder geval op een moment dat het je niét uitkomt.
Op het water, bijvoorbeeld...

Edit: Gecorrigeerd... Weer eens met m'n neus gekeken...:stout:
 
Laatst bewerkt:
Beste Roel,
Bedankt voor je reactie.
Je hebt het over de bedrading.
Dit is geen foto van mij!!
Dat stangetje tussen de roerhevels is idd 1mm, en is sterk zat.
Zoals ik al eerder meldde ben ik meer een bouwer dan een vaarder. Alles moet wel werken en hij zal best een keer varen.
Maar het bouwen is voor mij pure ontspanning.
Gr. Peter
 
Back
Top