Volgens mij was dat niet "uit" maar "in".... Daar ging het hele spektakel nu net om....
Oh? Was je erbij dan? Viespeuk!!
Brutus zei:
Nog nooit op een boot geweest... zucht! Op een boot eten ze tussen de middag warm, die kok wil ook een beetje normale arbeids en rusttijden hebben....
Ehhh... Pardon?
Ik heb een weekje mogen vertoeven in een van de vier overgebleven "boten" van de Koninklijke Marine, Hr. Ms. Zeeleeuw, terwijl ze bezig was met opwerken in een stel Noorse fjorden. Dit in het kader van een onderzoek m.b.t. geluidsbelasting aan boord. Bijzonder leerzaam. Zo ben ik er achter gekomen dat subs aan de oppervlakte rotboten zijn: ze maken hele onverwachte bewegingen en je kunt het niet anticiperen als je onderdeks zit. D'r zitten namelijk maar twee raampjes in, (om een of andere reden noemen ze die "periscopen") en als ze die raampjes al gebruiken, staat daar of de commandant, of de navigatie-officier voor. Heel irritant.
Ook onder de oppervlakte is het niet altijd feest; met name de 1e officier had er een handje van om tijdens zijn wacht nogal bruusk van diepte te veranderen. Je zag niks, maar plotseling hing je soep schuin in je (gelukkig hoge) soepkom. Kokkie maakte (op zondag, hoe toevallig!!) wel prima steaks; de geur bleef hangen tot de woensdag, want dan was het traditioneel "Blauwe Hap".
Verder ook nog een weekje mee mogen varen met een schip van de "Tupperware-klasse" (mijnenjager)
Notoire rotboot. Blauwe plekken op m'n kop waren niet te tellen. Gebouwd voor Fransen dus elke ruimte aan boord was structureel niet hoger dan 1,80meter. Behalve de ruimte boven de sorardome, die was meteen 6 meter hoog. Liep door alle dekken heen omdat de sonardome van bovenuit vervangen moest kunnen worden. Ook deze schepen konden beste schuivers maken, maar de lucht aan boord was over het algemeen van betere kwaliteit dan de "meur" aan boord van de sub.
Op een LCM is het redelijk vertoeven, behalve als deze schoenendoos dwarszees ligt. Laat ik het daarbij houden. Voor een project van DMO (Defensie Materieel Organisatie) een aantal trainingslandingen mogen meemaken. Het enige schip waar ook ik kotsend over een verschansing hing.
En zo nog wat meer scheepjes mogen bezoeken, militair en civiel. Natuurlijk zijn dat minder "zeedagen" dan jij in je vetput, maar ja...
En dat men op een civiel schip rond 12:00 warm eten krijgt geserveerd is leuk en aardig, maar het blijft een "diner".
Of, zoals de wat minder gestudeerde buitenBergers het zouden uitdrukken: "De warme prak".