De Berg is van Jan!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Moeten we het nu eens zijn met elkaar?
NEE... want dan raakt Jan overstuur!
De spanning geeft de overslag en de stroom de vlamboog
Nou, vooruit, deze zal ik niet bestrijden... alleen... daar ging het toch helemaal niet over?
Het zwaarste automaatje wat ik ooit op de ontwerptafel voorbij heb zien komen was 6300A met een kortsluitvermogen van 200kA.
Vroeger (heel lang geleden) wel mee gewerkt, motorbreakers voor 2000 kVA bij 440V, maar tegenwoordig staat de rode streep op slechts 770A...
Maar zelfs die kunnen al best wel spectaculaire klappers opleveren....
 
Oh ja waar het over ging.

Een door natuurlijk verloop van ouderdom.
Én doorschuiven in functie naar projectlijder.

Ging er al jaren vanuit dat een thermische motorbeveiliging. Een blokje wat aan een hoofdstroomrelay gemeubeld kan worden.
Bij overstroom de hoofdstroom afschakeld.

Het zijn hele domme apparaten, gelijk aan de projectlijder.
Het blokje schakelt wel iets, de stuurstroom.
Tenminste als het stuurstroom contactje is aangesloten.

Nee, het zat er dusdanig creatief in gemeubeld dat de enige effectieve werking bij overstroom bij droeg aan de kastverwarming.
En negatief invloed had op de winstmarge.
 
Op zich heeft hij daar wel gelijk in natuurlijk, die dingen moeten iets afschakelen, liefst de probleemveroorzakende stroomverbruiker. Maar hij dacht zeker dat de thermische beveiliging rechtsstreeks de contactor lichtte? Mechanisch?

Om het maar met Arjen Lubach te zeggen: "Ja maar, HOE dan?"

:D

Inderdaad, als je die dingen niet goed in het schema opneemt, doen ze niet zo heel veel.... Mischien een waarschuwingslampje laten branden of zo....
 
contactor lichtte? Mechanisch?
Hij dacht en zo denken er heel veel, ook aan de andere kant van de grote plas, dat zo'n ding zelfstandig de hoofdstroom schakelt.

Van denken weten we hier op de Berg, dat zo iets niets oplevert.
En dat velen eerst handelen voor dat ze gewezen worden op handleiding.
 
Ah, zo.... dat dat thermische relais zelf een set contacten heeft inwendig.... :eek:

Hihi.... Daar kun je smerig mee aan het gas gaan, als je denkt "veilig achter de open contacten te kunnen werken" (wat sowiso al oerstom is)
 
Dat jullie ervaringsdeskundig zijn met kortsluiting was altijd al een vermoeden.
 
Ha Duke Puff, heb je even vrijaf gekregen en mag je je op de Berg vertonen?
In zekere zin ja... maar of dat nou een enorme geste is betwijfel ik.
Is dit een poging om iemand af te plassen, of wil je beweren dat jij nog nooit een zekering vervangen hebt?
Afplassen niet echt, meer medelijden, en ja ik vervang zelden een zekering, in ieder geval niet door mijn eigen toedoen.
Bij puf zit er zeker een zekeringetje los, naast al die losse draadjes
Dit is wel afplassen, slechte poging dat wel....
Druk mannetje met al dit los spul, samen met de 2 erwtjes als hersencellen.
Kan het nog slechter?...... ja hoor geen probleem, 2 riviertjes verder en tada......

Vindt het helemaal niet erg hoor om soms even met veel leukere zaken bezig te zijn....
 
Nou dat valt in de praktijk best wel tegen, een camping is best complex als je bewoners hebt die vragen of de geel groene draad de schakeldraad is?
Vind jij dat complex? Ja... dan kan ik me wel voorstellen dat het je tegenvalt....

Of bedoelde je dat niet?
(begrijpen is een optie dat geef ik toe)

Blij dat je het zelf toegeeft, want anders moest ik je dát ook nog uit gaan leggen...
Inderdaad Puf, lézen... correct lezen... Het is niet makkelijk, maar je zult toch even je best moeten doen... Even op je tanden bijten en die twee erwten aan het werk zetten!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top