De Berg is van Jan!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Had net contact met Bert via FB. Hij postte daar de bekende sarcastische opmerkingen, dus het zal wel goed met 'm gaan, ergens tussen zijn gloeispiralen en schroefaskokerlagervetspuitsmeernippelafsluitertjes.
hobbyist zei:
Ik heb het voornemen om de middag planning een tikkeltje aan te passen.
Ik begrijp hieruit dat je mij niet wilt zien? Alle begrip hiervoor. 't Is voor mij ook altijd even schikken als ik me ga scheren.

Ik begrijp hieruit dat je mij niet wilt zien?
Ehm het gaat niet om jou, het gaat om de krappe tijdsplanning om van het ene naar het andere adres te komen.
Het is voor mij, toch al gauw een uurtje sturen om vanuit het Brabantse land op de dijk te komen met de steile afslag.

Maar voor een goede lekkere verse oliebol wil ik best wel een stukje met de auto rijden.:)

Wie brengt een arme schipper in Duisburg een paar oliebollen? Ik stond zojuist bij de bakker hier en vroeg om Oelböls maar ze hadden geen idee :( Ik heb nog nooit armoede gekend maar ik denk dat geen oliebollen tijdens oud en nieuw behoorlijk dicht in de buurt komt....

Wie brengt een arme schipper in Duisburg een paar oliebollen? Ik stond zojuist bij de bakker hier en vroeg om Oelböls maar ze hadden geen idee :( Ik heb nog nooit armoede gekend maar ik denk dat geen oliebollen tijdens oud en nieuw behoorlijk dicht in de buurt komt....
Zelf maken?
Recept:
Oliebollen recept voor ongeveer 50 oliebollen:
Ingrediënten / benodigdheden voor de oliebollen:
  • 750 gram bloem.
  • 35 – 40 gram verse gist.
  • 3/4 liter halfvolle melk.
  • 2 eieren
  • 15 gram zout
  • 40 gram suiker
  • 50 gram margarine
  • ca 170 gram rozijnen
  • ca 170 gram krenten
  • plantaardige olie om in te bakken
De bereiding van de oliebollen:
  • De krenten en rozijnen laten wellen in lauwwarm water (kan al een dag van tevoren.
  • Verwarm de melk lauwwarm is. Niet te heet want dan werkt de gist niet.
  • Smelt de margarine.
  • Maak de gist aan in een kopje met iets lauwe melk.
  • Doe de bloem in de beslagkom. Een emmer is ook handig bij veel beslag. Maak een kuiltje in het midden. Giet in dit kuiltje de aangemaakte gist.
  • De suiker, zout, gesmolten margarine en de eidooiers gaan in de beslagkom.
  • Meng de ingrediënten en giet de lauwe melk erbij. Zorg dat er geen klontjes in het beslag komen en dat alle ingrediënten goed vermengd worden.
  • Doe een vochtige doek over de kom en laat het beslag op een lauwwarme plaats 3 kwartier rijzen.
  • Meng vervolgens de krenten en rozijnen door het gerezen beslag en laat het beslag nog eens 3 kwartier rijzen. Wanneer er geen vulling wordt gebruikt in de oliebollen, het beslag ook weer even roeren en ook weer 3 kwartier laten rijzen.
  • Verhit de olie in de pan tot 180 graden (tot er een blauwe damp vanaf begint te komen).
  • Neem een ijstang of twee eetlepels en dompel deze even in de hete olie. Schep dan het beslag als een bolletje en laat het in de hete olie laat glijden.
  • De oliebollen moeten mooi lichtbruin worden gebakken. Controleer zo nu en dan even een oliebol of deze gaar is van binnen.

Alternatief: Berliner bollen met jam gevuld en bestrooid met poedersuiker.

Succes en smakelijk eten.

Uit een soort bescherming hebben we geen frituurpan aan boord.. Zou een pannetje boven op de uitlaat werken?

ca 170 gram krenten

1 krent in de vorm van de baas is meer dan genoeg op dit schip.

50 gram margarine

Is schroefasvet ook goed?

Hebben we niet meer. Is allemaal opgegaan aan alle flauwe grappen hierzo.

plantaardige olie om in te bakken

Hoe kom ik op een tanker in vredesnaam aan olie?!

Uit een soort bescherming hebben we geen frituurpan aan boord.
Ik wist niet dat het zo kon stormen op de rivieren dat de olie uit de pan kon klotsen.

1 krent in de vorm van de baas is meer dan genoeg op dit schip.
Mis je nog steeds de rozijn.

Is schroefasvet ook goed?
Als je het heet genoeg stookt, wordt het vanzelf zo dun als olie en anders.
@brutus vragen, die is meer van de ideeën.

Hebben we niet meer. Is allemaal opgegaan aan alle flauwe grappen hierzo.
Prima te vervangen door rivierwater, daar zitten ook meer dan genoeg mineralen in.

Hoe kom ik op een tanker in vredesnaam aan olie?!
Uit het motorcarter en als je toch bezig bent, schroef het carter er af en je hebt meteen een pannetje.:)

Nou, kijk... De praktische oplossingen vliegen je om de oren.

Maar da's allemaal corrigeren naar de fout toe.
Welke suftrut gaat dan ook met oud en nieuw in Duisburg voor anker?

Wie brengt een arme schipper in Duisburg een paar oliebollen? Ik stond zojuist bij de bakker hier en vroeg om Oelböls maar ze hadden geen idee :(
Logisch, want die dingen heten daar Krapfen, heel soms Ölkrapfen of Silvesterkrapfen.
Alleen eet niemand ze daar, dus al hadden ze je begrepen, met oliebollen de zaak uit lopen is nog iets anders....

eerste olie bol 16.00 uur (B/b)erg af wind mee
Qua tijd en zo had het in theorie nu bij de steile afrit op de dijk kunnen zijn.
De eerlijkheid gebied mij te schrijven dat een uurtje geleden het besluit is genomen om niet naar de afgrond te rijden.
Het is hier behoorlijk mistig.:(

"Christian Westerink,
Wie brengt een arme schipper in Duisburg een paar oliebollen?

Christian,
Hier is jou oliebol.
342757-77f81f824f9de5f971c09cefd1d25c4d.jpg

En toch hebben zij ook oliebollen.

Fijne jaarwisseling samen.

Bijlagen

• bol.pdf
    bol.pdf
    114,8 KB · Weergaven: 85
  • upload_2019-12-31_16-36-53.png
    upload_2019-12-31_16-36-53.png
    279 KB · Weergaven: 80
De eerlijkheid gebied mij te schrijven dat een uurtje geleden het besluit is genomen om niet naar de afgrond te rijden.

Het zou natuurlijk een goedkoop inkoppertje zijn om nu te schrijven dat je minder had moeten zuipen. Dat doe ik dus maar niet. Het is tenslotte de laatste dag van het jaar en ik wil niet op m'n geweten hebben dat je met een rotgevoel het kakelverse nieuwe jaar in stapt. Ik beperk mij vandaag eens tot de term: "Verstandig".

Met als aanvullende info: niet alleen ten zuiden van de Grote Riolen was het mistig, hier ook. Dusdanig dat ik op sommige stukjes provinciale weg best wel profijt had van mijn navigatiesysteem. Zo kon ik tenminste van te voren nog zien of de weg de eerstkomende 30 meter nog rechtdoor ging of plotseling links- of rechtsaf zou gaan buigen.
Meestal ga ik in zo'n geval laf achter een medeweggebruiker hangen om me te laten 'loodsen', maar die hadden waarschijnlijk massaal besloten om thuis te blijven. De schijters.

Overigens de oliebollen, met liefde gemaakt door de vrouwelijke ingezetenen van de Ger, smaakten uitstekend. Waarvoor hartelijk dank. Je hebt écht wat gemist, Leon.

Heb je al gekeken of niet de binnenkant van je ramen of brillenglazen beslagen waren?

Maar da's allemaal corrigeren naar de fout toe.
Welke suftrut gaat dan ook met oud en nieuw in Duisburg voor anker?

Voor anker is zooooo 2019. Wij hebben een spudpaal. 100 x handiger

Dit woord heb je moeten Googlen? Doorgaans is dit geen bruikbaar woord voor de Berg. Hopelijk zet je er geen trend mee.. Iedereen verstandig hier lijkt me doodeng.

Logisch, want die dingen heten daar Krapfen, heel soms Ölkrapfen of Silvesterkrapfen.
Alleen eet niemand ze daar, dus al hadden ze je begrepen, met oliebollen de zaak uit lopen is nog iets anders....

En waarom weet jij dit?

Een fijne gedachte om te weten dat wanneer de nood hoog is ook niet op jullie hoef te rekenen! Gelukkig heb ik vanmiddag mijn wederhelft mogen verwelkomen aan boord met een Volvo S80 vol 'krapfen' 'ölkrapfen' 'silvesterkrapfen' en appelbenje-, appelbegnee-, appelbenee-, appelflappen. Anders mocht ze niet aan boord komen:thumbsup:

Dus hier zit ik dan nu aan boord in Duisburg met een lekkere Nederlandse oliebol. Nee Roel, niet mn wederhelft maar een echte bol deeg.

Ik wens jullie allemaal wat voor het nieuwe jaar :banana:Wees voorzichtig met vuurwerk (indien van toepassing). Wees lief voor elkaar in het komende jaar en gun elkaar wat! :thumbsup: Behalve op berg. Zodra je daar aardig doet denkt iedereen direct dat je wat van ze nodig hebt.

Voor anker is zooooo 2019. Wij hebben een spudpaal. 100 x handiger
Echte mannen hebben een spuitpaal. Niet zo zeer handig maar wel zo prettig.

Christian zei:
Dit woord heb je moeten Googlen? Doorgaans is dit geen bruikbaar woord voor de Berg. Hopelijk zet je er geen trend mee.. Iedereen verstandig hier lijkt me doodeng.
Tja, jij hebt natuurlijk niet de levenservaring die wij, heren-op-leeftijd wél hebben. Jij vindt waarschijnlijk een stuk meer zaken 'doodeng' dan wij.

En waarom weet jij dit?
Nou kijk... hier openbaart zich die levenservaring.

Een fijne gedachte om te weten dat wanneer de nood hoog is ook niet op jullie hoef te rekenen!
Always at your service.

Gelukkig heb ik vanmiddag mijn wederhelft mogen verwelkomen aan boord met een Volvo S80 vol 'krapfen' 'ölkrapfen' 'silvesterkrapfen' en appelbenje-, appelbegnee-, appelbenee-, appelflappen. Anders mocht ze niet aan boord komen:thumbsup:
Ehh de juiste spelling is: beigneit. Meervoud: beigneits.

Dus hier zit ik dan nu aan boord in Duisburg met een lekkere Nederlandse oliebol. Nee Roel, niet mn wederhelft maar een echte bol deeg.
Dus jij wil zonder blikken of blozen beweren dat jouw (overigens wellicht aanstaande!!) wederhelft een onechte bol deeg is?
Ik zou eens heel goed nadenken over dat woordje 'wellicht'.

Ik wens jullie allemaal wat voor het nieuwe jaar :banana:Wees voorzichtig met vuurwerk (indien van toepassing). Wees lief voor elkaar in het komende jaar en gun elkaar wat! :thumbsup: Behalve op berg. Zodra je daar aardig doet denkt iedereen direct dat je wat van ze nodig hebt.

Nou, joepie. Lief voor elkaar zijn. Wát heb je nodig?

De oliebollen waren het zeker waard om even voor om te fietsen. :thumbsup:
Iedereen weer een fijn jaar gewenst.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back