De blade 130x vreuge paniek en andere leuke dingen...

Hallo,

Ik ben Bastiaan en sinds vorige week bezitter van een blade 130x (via forummer Neet).
Nu ben ik al een tijd bezig om mezelf een beetje verdiepen in de model heli wereld en was er al vrij snel uit, er moet een keer een cp komen.
Nu heb ik zondag m'n eerste vlucht gemaakt, of beter gezegd: een poging tot een eerst vlucht :cool:
Nadat ik m'n zender (dx6i) volgens de specificaties van de blade had ingesteld en de accu's vol had geladen vol goed moed naar het veldje.
Een gras veldje met hoge struiken, strategisch, zodat de kans op schade voor mens en machine laag werd.

Blade aangesloten en optoeren maar....hm, hij valt naar links... nog een keer, ah nu blijft ie staan...ook als ik al volgas heb :weetnie:.

Na een paar pogingen heb ik 'm opgetoerd en, op midstick, de flight mode omgezet (de cracks zullen nu al een idee hebben wat er gaat komen) en jawel, er was lift-off, letterlijk als een raket 20m omhoog.
Voordat ik de throttle hold had gevonden was ie het veld al over en gleed zo de struiken in.
Door het geroep van de buren :oops: had ik zo gevonden en hij was gelukkig in de struiken blijven hangen...

Na deze eerste poging is het tijd voor wat zelf reflectie:
- een cp vliegt toch iets anders =>:rtfm:
- ik zal dat ding onder controle krijgen :mad::rofl:

Nu hoor ik jullie al denken: prutser:frustie:,maar bovenstaande is met enige zelfspot geschreven, graag ook zo lezen ;)

Ik zal via dit draadje nog wel een keer om info vragen (en mijn vorderingen noteren)
Wat ik nu eerst wil gaan proberen is een wat 'tammere' config instellen (throttle/pitch curve) en daarmee ene nieuwe poging wagen.

O, een vraag heb ik al wel over het optoeren.
Het is toch de bedoeling dat ik 'm optoer met f.mode (op de dx6i) schakelaar op 0 en dan ergens midstick (vlak voor opstijgen) omschakel naar 1?

Greetz,

Bastiaan
 
Laatst bewerkt:
veel plezier met je nieuwe virus ;-)

het wordt niet beter.. alleen erger :D

Ff om de zaken een beetje helder te krijgen...
ik weet jouw zender niet uit mn hoofd..
Sterker, iedere zender is anders qua indeling. compleet...
zelfs de ingevoerde cijfers kunnen makkelijk anders zijn.

Zie ook de "algemene technische kennis" sticky in helicopter algemeen op dit forum.
Ik vermoed dat je hier de meeste van je antwoorden gaat vinden.


je idee van optoeren is goed.
alleen hoort hij in normal (dat is jouw vliegmodus 0, stick onderin = geen gas, stick bovenin is volgas) wel op te stijgen.
als je de motordraad even uit het bordje trekt, kun je kijken wat de heli doet, zonder dat hij meteen weg wil.
de staartmotor kun je ook even eruit trekken. alleen ff opletten hoe je de stekkers terug stopt.
kan officieel maar op 1 manier, alleen weet ik niet hoe overtuigend je de stekkers terugstopt :D
 
Heb je de pitch curve en throttle curve van de manual overgenomen of ...? Is de esc juist gecalibreerd ?
 
veel plezier met je nieuwe virus ;-)

het wordt niet beter.. alleen erger :D

Ff om de zaken een beetje helder te krijgen...
ik weet jouw zender niet uit mn hoofd..
Een spektrum dx6i

Sterker, iedere zender is anders qua indeling. compleet...
zelfs de ingevoerde cijfers kunnen makkelijk anders zijn.

Zie ook de "algemene technische kennis" sticky in helicopter algemeen op dit forum.
Ik vermoed dat je hier de meeste van je antwoorden gaat vinden.
Ga ik nog een keer doorbladeren
je idee van optoeren is goed.
alleen hoort hij in normal (dat is jouw vliegmodus 0, stick onderin = geen gas, stick bovenin is volgas) wel op te stijgen.
als je de motordraad even uit het bordje trekt, kun je kijken wat de heli doet, zonder dat hij meteen weg wil.
de staartmotor kun je ook even eruit trekken. alleen ff opletten hoe je de stekkers terug stopt.
kan officieel maar op 1 manier, alleen weet ik niet hoe overtuigend je de stekkers terugstopt :D
Ik kwam er vandaag achter dat de crash toch iets schade heeft opgeleverd: tandwiel op de staart as is dol gedraaid.
Dit zou ook (mede) oorzaak kunnen zijn van het tilten tijdens optoeren...
Anyways, het is weer wachten op onderdelen...
 
Dr/expo aanpassen naar 35 en -10 voor aile en elev rudder 72 en inh
Scheelt al een hoop heb je een tamme heli. Even bijsturen bij opstijgen zodat ie recht opstijgt
 
Het gedrag van de heli lijkt mijn eerste ervaring met de 130x. Je moet niet vergeten de pitch te reversen in je zender. Dat was bij mij het probleem.
 
Die pitch reverse lijkt me ook de reden . Het feit dat hij recht naar omhoog schoot bewijst dat de tail rotor nog werkte . Daarna kan idd tandwiel achteraan dol gedraaid zijn . Dat is ook een klassieker bij de 130x , geen plastic tandwielen meer bestellen maar metalen of minstens 1 metalen tanwieltje . Nog een ZEER goede upgrade is dit (als je het nog ergens vindt ? Dit heeft bij mij bijna alle problemen met de tail opgelost , k'zeg wel bijna .
Lynx Heli Blade 130 X "T.B.S. System" Ultra Tail Boom Combo Set (Silver)
Lynx Heli
LYX0457
lyx0457.jpg
 
wat ik bedoelde met dat ik jouw zender niet uit mn hoofd ken, is dat iedere zender een compleet andere manier van werken heeft.
iedere zender heeft een eigen menu. en soms andere benamingen voor hetzelfde.
Zelfs binnen 1 merk wil het regelmatig stevig verschillen.
Daarnaast heb je vaak meerdere manieren om hetzelfde te doen..
dx6i is een algemene zender.. maar exact wat je aan moet passen en hoeveel zou ik je zo niet kunnen zeggen.
met heli en zender in handen lukt het vast wel na een tijd prutsen.. maar ik heb hem niet in handen ;-)

vandaar dat de algemene technische kennis sticky ook eigenlijk niets zegt over de zender.
het gaat erom dat de heli doet wat hij moet doen.
en normaal kun je de instellingen van een ander ook niet overnemen. andere servo's, andere opbouw, anders in elkaar gezet.
Geeft eigenlijk altijd verschil in die nummertjes.
En dan heb je nog het punt dat ik van een zeer actieve heli hou, qua afstelling. en jij misschien veel liever een tamme heli hebt.

Dus vandaar.. kijk gewoon hoe de heli reageert op je instellingen. kijk wat hij doet.
meet, en controleer of het matcht met de handleiding.
en hoe je dat in de zender zet...
is een beetje de uitdaging van de vlieger.


Controleer ook vooral de bewegingen.
of deze overeenkomen met wat je stick doet, en wat de handleiding vermeld dat de heli moet doen.

En inderdaad, een heli trekt altijd opzij. dus moet je altijd een tikkie sturen bij loskomen.
daarna niet stoppen met sturen, een heli is vrij arbeidsintensief tijdens het vliegen.
 
zat bij mijn mcpx bl ook.

alleen kwam ik er toen tegelijk achter dat men in de idle up was vergeten te melden dat aileron, elevator etc op losse knoppen stond.
dus om in idle up wat meer uitslag, en minder expo neer te zetten, had ik 3 knoppen om moeten zetten. vond ik wat ver gaan.

vandaar de opmerking altijd zelf ff te checken, en niet blind te gaan op de handleiding.
hoe lullig dat ook klinkt, aangezien de handleiding doorgaans je enige leidraad hoort te zijn..
 
Back
Top