De bouw van een Boomerang Elan

Jolmer, proficiat met je aankoop, je hebt een verstandige keuze gemaakt.

Ik heb een tijdje terug er ook ééntje gebouwd voor een vriend, alle materiaal kwam ook van bij sandor.
Als je er iets mee bent: www.forum.diestmodelclub.be (draadje staat onder vliegtuigen-turbine)

Groeten, Bart.
Tsja, is het nog wel zinvol voor mij om dit verslag te doen? ;) Alles is erg goed beschreven daaro, daar heb ik wat aan!

Desalniettemin ga ik toch mijn eigen verslagje hier bijhouden, al kan het niet gauw beter dan van het DMC-forum (overigens is hier DMC niet "onze" Dokkumer Modelvlieg Club, maar de Diest Model Club :D).

~Jolmer
 
He Jolmer,

Gaaf man! Mag ik eens bij je thuis langskomen binnenkort? Dit wil ik wel eens van dichtbij bekijken. Wanneer take off in Roodkerk?

DMC groet,
Alex
Die turbine is tóch wat eerder aan de orde gekomen, dan ik zelf had verwacht (heb er nog eens met je over staan kletsen, weet je nog?).

Kom maar langs, anders bellen we nog wel even over een geschikt moment...

~Jolmer
 
De Elan van pieter is inmiddels al ergens anders ;) Een clubgenoot vliegt nu met een Sprint en een P80. Gaat ook als een trein ;) Enige probeel was het zwaartepunt. Ik weet niet hoe zwaar jouw gaskachel is maar alles zo ver mogelijk naar voren is wel nodig misschien :)

Welke ontvanger ga je erin zetten? Een 9100? Welke servo's? Wat voor ontvanger accu?
 
De Elan van pieter is inmiddels al ergens anders ;) Een clubgenoot vliegt nu met een Sprint en een P80. Gaat ook als een trein ;) Enige probeel was het zwaartepunt. Ik weet niet hoe zwaar jouw gaskachel is maar alles zo ver mogelijk naar voren is wel nodig misschien :)

Welke ontvanger ga je erin zetten? Een 9100? Welke servo's? Wat voor ontvanger accu?
.
bij beide modellen is het zwaarte punt 2cm verder naar achter dan vermeld in de manual.
nadat ik er al 4 gebouwd en gevlogen heb...
is het beste dat alle accu,s om en nabij de hoofdtank liggen aan de voorkant.
uitslagen volgens manual is prima.
butterfly is nergens voor nodig en verlaagd alleen het effect van je aillerons.
zijroeren zijn wel wat gevoelig niet teveel uitslag!.
 
Ow? In de sprint zitten de 2 ontvanger accu's (2s A123) voor in de neus naast de poot en de ecu accu (2s lipo) zit onder de cockpit kap voorin. Daarnaast zit er nog lood voorin (100g of 150g dacht ik) en er moest nog iets bij (stond iets down getrimd in leven flight). Gek want sprint is verder standaard gebouwd. Met een P60 klopte het wel hoorde ik van iemand. Ik weet niet of het zwaartepunt 2cm naar achteren gemeten is tov de tekening....

Hoe dan ook, je merkt het vanzelf als je het spul erin legt :)
 
Ow? In de sprint zitten de 2 ontvanger accu's (2s A123) voor in de neus naast de poot en de ecu accu (2s lipo) zit onder de cockpit kap voorin. Daarnaast zit er nog lood voorin (100g of 150g dacht ik) en er moest nog iets bij (stond iets down getrimd in leven flight). Gek want sprint is verder standaard gebouwd. Met een P60 klopte het wel hoorde ik van iemand. Ik weet niet of het zwaartepunt 2cm naar achteren gemeten is tov de tekening....

Hoe dan ook, je merkt het vanzelf als je het spul erin legt :)
daarom is dit de Elan thread en geen sprint thread.
zoals ik al vermelde de zwaartepunten voor alle boomerangs zijn erg ver naar voren gemeten.
dit natuurlijk om de ontwerper te beschermen tegen foute instellingen.
maar uit vliegtesten vliegt hij het mooiste en land hij het beste met een positieve nose up.
en bijna 0 hoogte erbij.
en inderdaad krijg je dit door zwaartepunt naar achter te verleggen.
ik heb laast nog een klant van mij geadviseerd dit te doen op een sprint en hij moest zelfs nog iets meer naar achteren om dit te bereiken.
aangezien de Sprint niet meer dan een zwangere Intro is moet je inderdaad alles naar de neus verplaatsen..

terug naar de Elan..
 
Ik ben zojuist bezig geweest om éérst mijn nieuwe zender (JR DSX-9, 2.4 GHz) alvast voor de Elan te prepareren. Als dat tijdens de bouw nog moet, dan kan ik daar waarschijnlijk niet het geduld voor opbrengen omdat ik dan waarschijnlijk té graag de kist wil afmaken! :D

Ik moest o.a. de stickmode (hardwarematig) nog even naar mode 1 omzetten, omdat we hier in het hoge noorden eigenlijk alleen maar daarmee rondfladderen! ;) Daarna nog even zitten klooien om de remmerij alvast in te stellen en nog een aantal andere zaken uitgezocht. Dit ding is toch nog een stukkie geavanceerder dan m'n Graupner MX-16...

Zoals het nu staat, ga ik zaterdag (laat in de middag) echt starten met de bouw van de Elan; stay tuned!

~Jolmer
 
Laatst bewerkt:
Dan pas Jolmer! :p En dan wel stug doorbouwen, je gaat de maiden toch wel op Lwd doen he!
Ja, dan pas... Ik heb ook nog de "Full Scale" versie van onze hobby uit te oefenen, dus dan maar morgen even verder met de bouw.

Morgenvroeg ga ik, samen met een kennis van me, in een motorzwever vanuit Leeuwarden (EHLW) naar Leer (EDWF) en maken we daar een aantal lokale vluchten in "mijn kist", de FK-9. Zie ook mijn website: Aerodicted - Addicted To Flying!. Oók dat is ontzettend mooi "werk", net als modelvliegen! :D

~Jolmer
 
Hey iedereen!

Ik ben de afgelopen dagen vreselijk druk bezig geweest, waardoor ik weinig met de Elan
ben opgeschoten. Er zat vandaag wél iets moois bij de post! :D

IMG_1928.JPG


Ik ben erg benieuwd wat de eerste testen van deze motor zullen opleveren!
Ik kwam overigens wél achter een mogelijk probleem:

IMG_1926.JPG


Zou deze motor tóch te groot zijn voor de Elan? :confused:
Volgens Sandor moest dit passen, maar dat zal dan wel érg veel werk opleveren, vrees ik...

~Jolmer
 
Laatst bewerkt:
Zo dat wordt erg passen en meten.........

Mischien zijn er kompaktere houders in de handel waardoor het wel redelijk past??
 
handig

@Jolmer.

Ach, een 'beetje' modelbouwer fixt dat wel effe :wink: zaagie, dremeltie, vijltie en een beugeltie bouwen, dan moet dat wel lukken.
Moet je toch nog wat 'bouwen' aan de Elan :yes: en niet alleen monteren.

Ger, (ps de Elan moet af zijn voor fivelingo in het laatste weekend van april.)

Enne, problemen zijn er niet, hoogstens wat grotere uitdagingen dan wat je eigenlijk had verwacht :wink:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jolmer, monteer de complete beugel eens rond je motor, en pas dan nog eens. Zal al veel beter zijn dan. Als die beugels niets "klemmen" dan staan ze vaak verder open. daarom altijd gaten voor de beugels aftekenen met de motor erin.

Groeten, Bart.
 
Kijk nu Bart dat zegt en je kijkt eens wat beter dan zal hij wel helemaal gelijk hebben.

Het lijkt dat de beugels vrij ver open staan, als ze dan met de motor nog een stuk meer naar binnen buigen dan moet het zeker gaan.

Ben benieuwd naar of dat dan wel allemaal in 1 keer past Jolmer, lijkt van wel :-)
 
zaagwerk

En dan nog moet er gezaagd worden, lees de bouw perikelen van Patrick de Vos maar eens, moest ook een 'beetje' aanpaswerk doen.
Enne niet strak tegen de houten motordrager aan hé, +/- 5 mm spacing houden langzij.

Bouw ze. Ger.
 
De beugel lijkt ook niet helemaal vlak te staan. Ik zou de motor passen, als dat past moeten de beugels ook passen (of passend te maken zijn) :)
 
Ik zal kijken wat ik kan doen! :D Morgenavond eerst maar eens mijn motortje testen; ik ben erg benieuwd naar de prestaties!

~Jolmer
 
Back
Top