De bouw van een Boomerang Elan

Die kwiklinks zijn gemaakt van erg taai veerstaal, ik denk niet dat 'ie losschiet... Maar ik kan het altijd overwegen, natuurlijk. Maar dan moet dat wel op het laatste moment, omdat ik misschien nog hier en daar iets moet afstellen...

~Jolmer

Hee Jolmer,

Anders een stukje brandstofslang eromheen, kan die niet open schieten en kun je toch nog verstellen.

Al heb ik zelf nog geen openspringende kwiklink meegemaakt, maar heb het op mijn jet ook wel toegepast.

Kijk hier is het brandstofslangetje net te zien:
jet160.jpg

De rolroeren en hoogteroer worden aangestuurd met ball-links dat werkt nog mooier :-)

hee jolmer volgens mij is krimpkous iets sterker/taaier dan brandstofslang,
als brandstofslang een beetje inscheurt is het binnen no time helemaal kapot en krimpkous heeft daar minder last van.

moet zeggen dat dat je redelijk opschiet met de kist dus binnen de 2 maanden vliegt ie wel

gr rene

moet zeggen dat dat je redelijk opschiet met de kist dus binnen de 2 maanden vliegt ie wel
Als die nu heel snel is, 25 dagen ofzo ;-)

Krimpkous is zeker wel sterker/taaiern maar met afstellen is dat wat lastiger, je zou eerst alles in kunnenstellen, dan vliegen, dan alles afstellen zoals je het wilt hebben en dan als dat goed is krimpkous er omheen.

ikzelf heb het alleem maar op m`n richtingsroeren zitten daar zijn de brandstofslangetjes goed genoeg voor :yes:

Jolmer, moet je die gaatjes voor die draadstangetjes voor de aansturing zelf boren? En zo ja, hoe zorg je ervoor dat het recht is? Voor de rest ziet ie er gaaf uit hoor! Zou hem ook wel willen als 1e jet!! En welk merk landingsgestel heb je? Is het ervoor gemaakt om zonder verdere aanpassingen erin te passen?

@Rene: Krimpkous is dan inderdaad beter, maar even kijken wat het handigste is... De kist zal zeker binnen nu en 2 maanden klaar zijn; ik probeer 'em nog vóór de Jetmeeting in Appingedam klaar ~ én al de maiden gevlogen te hebben, maar dat wordt wel krapjes...

@Berto: Wat voor soort draadstangen heb jij gebruikt? Is dat messing? Ik heb voor de ailerons en hoogteroer RVS M3 gebruikt, maar daarbij is zó ongelofelijk lastig de draad na het afzagen een beetje te herstellen (knoerdhard metaal!)... Daarom heb ik voor de flaps en richtingroeren ALU M3 gebruikt, dat moet volgens mij ook wel kunnen...

@Gary27: Jep, die moet je er zelf in boren! Ik heb het heel voorzichtig geprobeerd met een boortje van 1 mm en dat ging prima... Daarna opgeboord naar 3 mm. Landingsgestel is van ProLynx / Digitech Turbines (Sandor).

~Jolmer

Laatst bewerkt:
Yep, ik heb messing M3 toegepast op alles, draad draai je ook zo in de kunstof ball-links.

Om het draad netje te houden/krijgen draai ik eerst een moertje erop, dan zaag ik de draad door.
Dan een beetje het uiteinde vijlen, de het draaduiteinde met een dunne vijl of mesje iets in vorm brengen envervolgens de moer eraf draaien.

Over het algemeen hou je dan een nette draaduiteinde over waar je een moer of kwiklink goed op krijgt.

Om het draad netje te houden/krijgen draai ik eerst een moertje erop, dan zaag ik de draad door. Dan een beetje het uiteinde vijlen, de het draaduiteinde met een dunne vijl of mesje iets in vorm brengen envervolgens de moer eraf draaien.
Dat heb ik ook steeds gedaan, alleen met RVS (staal!) krijg je dat bijna niet voor elkaar... Ik ben met één draadeinde van het hoogteroer een uur en een kwartier aan het ploeteren geweest...

Wat denk je, voor rudder en flaps; volstaat Aluminium? Bij flaps uit "trekt" de servo alleen maar, dus het draadeinde zal niet bol gaan staan... Zou de draad / spoed van de ALU-draadeinde stevig genoeg zijn?

~Jolmer

Dat heb ik ook steeds gedaan, alleen met RVS (staal!) krijg je dat bijna niet voor elkaar... Ik ben met één draadeinde van het hoogteroer een uur en een kwartier aan het ploeteren geweest...

Wat denk je, voor rudder en flaps; volstaat Aluminium? Bij flaps uit "trekt" de servo alleen maar, dus het draadeinde zal niet bol gaan staan... Zou de draad / spoed van de ALU-draadeinde stevig genoeg zijn?

~Jolmer

neem gewoon pisbakken staal m3 draad meer dan voldoende.
op maat knippen..
daarna met de dremel even een puntje maken en klaar ..
blijf nu gewoon jongens , op een jet komen mider krachten dan een prop toestel.
wat ik je wel kan vertellen is dat de meer hij weegt , de Slechter hij vliegt..

blijf nu gewoon jongens
Haha, laat sommigen dat maar niet horen ;-)

Ben wel met je eens dat zelfs pisbakken staal sterk genoeg is, denk dat ik eerder het draad uit mijn plastik ball-links trek dan dat het draadstaal het begeeft.

"Pisbakkenstaal", is daar ook een schap voor in de Karwei? :D
Moet ik de ALU-draadeinden dan weer vervangen? Die heb ik alleen op rudder en flaps...

~Jolmer

"Pisbakkenstaal", is daar ook een schap voor in de Karwei? :D
Moet ik de ALU-draadeinden dan weer vervangen? Die heb ik alleen op rudder en flaps...

~Jolmer

Pisbakken maakt men tegenwoordig van RVS, daar is dus niks mis mee :thumbsup:

Na het op maat maken best even langs slijpsteen, bandschuurmachine of zoiets. Slijpsteentje of schuurtonnetje Dremel is ook prima.

Bij het maken van een kleine afschuining aan het einde van de draadstang, altijd richting het uiteinde slijpen, slijpsporen komen dan dus in het verlengde van de draadstang. Niet rond slijpen (zoals een punteslijper dat doet) of richting de stang slijpen.

Het is maar een kleinigheid, maar als je dat aanhoud, lukt het altijd :yes:

Ik ga altijd gewoon met een ruwe vijl even over de gezaagde rand heen en dat werkt super. Altijd naar het einde toe vijlen in het verlengde van de bout. Kopse kant eerst vlak maken en daarne de scherpe rand wegvijlen. Moestjes draaien er altijd mooi op zonder enige weerstand.

Ik heb gewoon kavan ballinks op alle aaansturingen gezet.
Wat betreft de draadstang draai ik er eerst een moertje op zaag dan opmaat vijl de boel een beetje bij...draai dan het moertje er af......geen centje pijn ;-)

Zo deed ik het eerst ook maar er blijven scherpe randen zitten die je altijd moet vijlen. Als je goed vijlt hoeft een moer niet eens :) Moer is altijd wel handig om de boel in de bankschroef te zetten ;)

Back