De bouw van een cessna 182 skylane van CMPRO (165 cm)

Ik ben begonnen met de ARF versie van cessna 182 van CMPRO.
Dit is een erg mooi gedetailieerd toestel geschikt voor een 7,5 tot 10 cc 2 takt motor.
Ik ga hem als elektro uitvoering maken.

gegevens van de kist:

Span van 165 cm
Lengte 116
Gewicht 3 kg met (met 2 takt)


cessnamooi.jpg


noaencessna-1.jpg

Mijn dochter is 120 cm al tegenwoordig.

noaencessnaVer-1.jpg


Ik ben eerst maar eens meteen met de wingtips begonnen om die te voorzien van 120 graden leds.

wingtips.jpg


Een zelf gemaakt verend neuswiel.
Standaard kan dit niet veren, met een beetje aanpassen kan je een mooi verend neuswiel maken.

cessna3.jpg


cessna2.jpg


cessna1.jpg


Op de radioplaat worden ook wat lichte aanpassingen gedaan om te lipo straks plaats te kunnen geven.

Zo zijn bijde servo's voor staart en hoogte nu op een lijn gezet, zover mogelijk naar achteren.

cessna4.jpg
 
Als ik je een tip mag geven.. haal die verlichting er maar weer uit, evenals die hele radioplaat.

Deze Cessna ziet er erg goed uit, maar is relatief gesproken loodzwaar. Nog niet al te lang geleden heb ik er eentje voor een clubgenoot onder handen genomen, pull/pull op het rudder gezet en de radioplaat geheel eruitgehaald en een nieuwe gemaakt.

Standaard is het ding ENORM staartlastig. Ik weet niet welke motor je er op wil gaan zetten, maar een OS 60FX zou een goede zijn. Ga NIET voor een .46.. daarmee vliegt ie wel, maar marginaal. De 55AX zou ook nog kunnen.

Let bij de bouw HEEL goed op of alles recht is, bij de kist die ik onder handen gehad heb, was er veel scheef..

Wil je 'm ook schaal vliegen, en niet als pylonracer, zet dan alles uit je hoofd wat 'm zwaar kan maken. Maak 'm ook zeker niet electro.

Electro kan natuurlijk prima, maar dan is schaalvliegen er niet meer bij, je zult er dan flink de vaart in moeten houden.

Ik heb met een brandstofversie gevlogen met .46 motor die dus na heel veel aanpassingen net op 3300 gram te krijgen was, en dat vloog, in de lucht ook wel goed, schaal ook wel, maar het ding is in staat tot best nare tipstalls. Bij opstijgen HEEL voorzichtig met je up.. doe je dat te fors, zal ie gelijk over een tip wegvallen, of, erger nog, snappen.

Laatste tip.. controleer de motordomp goed. Bij die die ik onder handen genomen heb, stond de gehele firewall een graad of 3~4 omhoog gericht.. precies verkeerd dus..

Is een beetje een negatieve post, zo was het niet bedoeld, ik wil je alleen waarschuwen voor het gewicht.. dit kistje is van zichzelf al te zwaar en alles wat je er op en aanzet maakt 'm zwaarder. Dan blijft ie nog steeds wel vliegen, is ook best een grote vleugel, maar ALS je voor schaalvliegen gaat..

Verder is het wel een heeeeeel mooi kistje om te zien, qua uiterlijk is er totaal niets mis mee!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik je een tip mag geven.. haal die verlichting er maar weer uit

:confused:

Als het aan die paar gram moet liggen, nota bene ongeveer ter hoogte van het zwaartpunt, dan is het wel een heel fout toestel en daar geloof ik helemaal niets van....

Mooi toestel Bobbert, en mooie verlichting :!: ;)

Dirk
 
Tje weet ook niet.

Hier een filmpje met een .46 os motor houd misschien niet over maar gaat toch redelijk zo te zien.
[media=youtube]RtKova1p95E[/media]

Ik heb een piper gehad met een span van 125 en die heb ik ook elektro gemaakt.
was voor een 6,5 cc 2 takt.

kist woog ruim 1,2 kg en met een borstelloze motor die een trust kan leveren van ruim 1,5 kg ging hij best goed de lucht in.

Starten met die kist was soms wel eens lastig omdat ik met trekkend hoogte roer starte en dan wel eens iets te laat down gaf met als gevolg een stal start.

Of als je niet exact op de wind starte (dus met iets zijwind) tja daar was die piper wel wat gevoelig voor.

Ik heb de filmpjes gezien op internet die er van deze cessna zijn en zie toch niet zoveel start problemen.

Ik denk dat het wel mee zal vallen allemaal.
Het is toch tenslotte een hoogdekker.


Ik leg er een motor in die minimaal 3 kg kan trekken en maximaal 5,5 kg afhankelijk van de propkeuze straks en een regelaar van 100 A (is te veel weet ik maar was niet veel duurder).

Dus als ik er een motor in heb liggen die makkelijk de trust kan leveren van het gewicht van het toestel moet ik makkelijk weg komen.

Lipo is trouwens een 5 cellen pakket 30 C 5000 mAh.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er mooi uit allemaal...
als je hem elektro maakt heb je dan al een setup in het oog gr
 
Hezik , het is geen depron indoor model . :D

CMPRO heeft geen lichte ARF's (heb zelf een Ventus) maar om nou te zeggen dat alles veel te zwaar is .

Beetje verlichting maakt niks uit .

Voor het zwaarte punt moet je zo wie zo opletten als je van brandstof naar elektro gaat .

De Cessna heeft landeklappen dus het schaal vliegen zou geen probleem moeten zijn .
De motordomp zou een fout kunnen zijn van CMPRO , maar ook bouwers krijgen het voor elkaar iets verkeerds te bouwen .

En wat het vliegen betreft , ervaring van een piper is voorhanden en dat is een goede basis omdat Pipers nog al eens lastig kunnen zijn bij de start . :D

Mvg Johan
 
Dit is de setup die ik van plan was om er in te zetten.

motor.jpg


An excellent replacement for .43 ~ .61 size planes.

Model: TR42-60A
Speed : 500Kv
Max Efficiency : 38A
Max Load : 50A
Weight : 280grams
Lipo Cell requirements: 3~7cell
No Load Current : 4.3A
Resistance: 23mh
Power: 900W
Shaft: 5mm
Suggested prop: 13x10e ~ 20x10


En dit zijn wat test die men er mee heeft gedaan.

4S = APC 16x12" > Schub 3.6Kg / Luftstrom 100Km/h / 42A
4S = APC 17x12" > Schub 4.0Kg / Luftstrom 95Km/h / 47A

5S = APC 14x8.5" >Schub 3.0Kg / Luftstrom 90Km/h / 31A
5S = APC 14x10" > Schub 3.6Kg / Luftstrom 110Km/h / 38A
5S = APC 14x12" > Schub 3.9Kg / Luftstrom 130Km/h / 41A
5S = APC 15x10" > Schub 4.1Kg / Luftstrom 105Km/h / 44A
5S = APC 16x8" > Schub 4.1Kg / Luftstrom 88Km/h / 46A
5S = APC 16x10" > Schub 4.5Kg / Luftstrom 100Km/h / 49A

6S = APC 15x8" > Schub 4.8Kg / Luftstrom 100Km/h / 51A

Verder 5x standaard servo 4 kg trek.
regelaar 100 A (no bec)
Becunit 3A
Bec monitor
apparte lipo voor bec 2 cellen (ik denk 1000 Mah)
PCM ontvanger 6 kanaals.

Ik denk dat dit perfect moet vliegen.
 
Hezik , het is geen depron indoor model . :D
De motordomp zou een fout kunnen zijn van CMPRO ,
Mvg Johan


Ik snap dat niet van die motordomping.

Er zit een perfecte motorsteun bij die 2 graden domping heeft.

Er staat zelf op deze steun TOP aan de bovenkant.
Als je het dan presteerd om hem op zijn kop te monteren, dan ligt dat echt aan de bouwer.

cessna1.jpg


Hier kan je het een beetje zien dat de motorsteun iets naar beneden staat.

Deze hebben ze dus al netjes 2 graden scheef gezaagt voor je.
 
Zal het wel een bouwfout gewesen zijn van de bouwer .

Op RC-Network is wel te lesen dat hij staartlastig is .
Dus alles naar voren inbouwen .

Een moest zelfs 270 gram lood erbij doen (vliegt ook op 5S)
En kwam op 3655 gram .

Maar vliegt wel goed er mee .;)

Mvg Johan
 
Tsja, dat weet ik niet, ik heb de motorsteun er niet opgelijmd.. heb er verder ook niet op gelet, heb geconstateerd dat de motor omhoog stond te wijzen en heb het gecorrigeerd. Ik was er vanuit gegaan dat de motorsteun al gemonteerd was in de fabriek, duidelijk is te zien dat het brandschot zelf sterk achterover geheld staat. Vandaar mijn opmerking.

Mogelijk dat de motorsteun wel correct gemonteerd was en het geheel nog achterover stond, ik kan het nu niet controleren, want het toestel is hier niet meer, ik heb het louter voor iemand gerepeareerd.

De tip om alles voorin te zetten gaf ik idd ook al, ding is staartlastig. Daarbij is de orginele servoplank van massief eikenhout gemaakt ofzo. Je kunt al dat hout er relatief eenvoudig uithalen, ook de ondersteuning, dan heb je een helemaal lege romp op het hout van het landingsgestel na. Het geheel blijft dan meer dan stevig genoeg. Daarna kun je helemaal voorin een nieuw servoplankje monteren. Scheelt gewicht en helpt gelijk mee het zwaartepunt goed te krijgen.

Uiteindelijk vliegt het wel hoor, er zijn op andere fora zelfs mensen te vinden die het ding op 4.5kg afgebouwd hebben en dan vliegt het nog steeds. Het wordt alleen steeds lastiger te vliegen, en schaalvliegen is er boven de 3.5kg gewoon niet meer bij. Dan moet je altijd 'te hard' vliegen. Wat op zich geen ramp is hoor.

@Johan: zoveel lood? De versie met .46FXI die ik hersteld heb had na alle ingrepen iets van 50 gram lood in z'n neus nodig. Dat was met OS .46FXi als aandrijving. Snap sowieso niet dat je lood nodig had, je kunt dan toch de lipo's 'door het brandschot' heentrekken?

Ik heb er sterke moeite mee het gewicht te geloven wat jij aangeeft. Dan bakt CMpro ze wel heel erg bruin qua gewichtsverschillen. Een 5S setup is inclusief lipo toch fors zwaarder dan een .46 FXi, dan heb jij 270 gram lood ipv 50 en dan nog kom je maar 200gram zwaarder uit tov. een versie die zwaar op dieet gezet is?! Ter vergelijk: de oorspronkelijk geheel origineel afgebouwde versie, zonder toeters of bellen, woog 3800 gram, met een .46Fxi. en 100 gram lood. Daar zou jij met die electroversie en 170 gram meer lood nog steeds 200 gram onderzitten. Dat betekend dus dat CMPro tussen 2 afgeleverde Cessna's iets van 500~700 gram gewichtsverschil zou hebben.

Of is die 3600 die je noemt zonder 5s lipo?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
duidelijk is te zien dat het brandschot zelf sterk achterover geheld staat. Vandaar mijn opmerking.


@Johan: zoveel lood? De versie met .46FXI die ik hersteld heb had na alle ingrepen iets van 50 gram lood in z'n neus nodig. Dat was met OS .46FXi als aandrijving. Snap sowieso niet dat je lood nodig had, je kunt dan toch de lipo's 'door het brandschot' heentrekken?

Ik heb er sterke moeite mee het gewicht te geloven wat jij aangeeft. Dan bakt CMpro ze wel heel erg bruin qua gewichtsverschillen. Een 5S setup is inclusief lipo toch fors zwaarder dan een .46 FXi, dan heb jij 270 gram lood ipv 50 en dan nog kom je maar 200gram zwaarder uit tov. een versie die zwaar op dieet gezet is?! Ter vergelijk: de oorspronkelijk geheel origineel afgebouwde versie, zonder toeters of bellen, woog 3800 gram, met een .46Fxi. en 100 gram lood. Daar zou jij met die electroversie en 170 gram meer lood nog steeds 200 gram onderzitten. Dat betekend dus dat CMPro tussen 2 afgeleverde Cessna's iets van 500~700 gram gewichtsverschil zou hebben.

Of is die 3600 die je noemt zonder 5s lipo?

Hezik , Ik denk dat de foto ook iets niet goed weer geeft .
De neuspoot is nu geveert en is door het motor/lipo gewicht wat er nog niet in zit langer als het hoort .

En de gegevens die ik heb gepost waren van RC-Network .
Daar zijn 3-4 man die hem gebouwt hebben .

Ik zelf gebruik geen lood in modellen .
Uitzondering de 2 EasyGlider's met de kogel achter in de staart .

Mvg Johan
 
De foto geeft het goed weer. In het echt staat het brandschot in een hoek achterover. Echter, wat ik op deze foto zie en ook van bouwer begrijp, is dat de motorsteun/bok (het houten boxje wat erop zit) zelf gemonteerd moet worden en het lijkt erop dat die het achterover staan van het brandschot corrigeert. Het kan zijn dat de oorspronkelijke bouwers van de Cessna die ik gerepareerd heb, dat ding er niet goed opgezet hadden.
 
Zo even weer wat tijd gehad om aan de cessna te werken.

De lampen in de neus gemaakt van bolle ledlenzen.
Hier kan een 5 mm led in.

Ik heb hier 2 witte 120 graden leds ingezet.
Dit wordt allemaal door een unit aangestuurd straks.

neuslichten3.jpg


neuslichten2.jpg


neuslichten1.jpg
 
Het is wel een heel mooi model en het ziet er allemaal gelikt uit!
 
Dank je, als hij klaar is gaat hij zijn maiden bij jullie op de hei krijgen waar ik nu al een paar keer gevlogen heb.
:thumbsup:

Dan kom ik jou en de kist wel een keer tegen :yes:
 
Laatst bewerkt:
Wordt echt een mooie kist! Ben nu al jaloers op de verlichting.

Dank je, als hij klaar is gaat hij zijn maiden bij jullie op de hei krijgen waar ik nu al een paar keer gevlogen heb.

Moet zeggen perfect terrein.

Gr
Bobbert

Ah leuk, kondig je het even vantevoren aan? Dan kom ik ook even kijken.
Perfect terrein? Beetje korte baan (voor mij dan teminste, maar ik kan nog niet zo goed vliegen/landen :))
en af en toe een beetje hobbelig/zanderig..
Maar het werkt!
 
Ik zal het melden als ik zo ver ben om de maiden te gaan maken met de cessna.

Vandaag voor 99% de achterkant van het toestel gemaakt incl meteen een rood staartled.

Ik heb er een kort filmpje van gemaakt.



Tot nu toe past alles werkelijk super in elkaar.
Was even bang voor de schanieren die er bij zaten, om die goed vast te krijgen.

Ik heb daar namelijk op een of andere manier altijd ruzie mee.
Maar het is allemaal goed gegaan.

Van de week de motor met regelaar maar eens inbouwen als die binnen is.









..
 
Back
Top