De bouw van een Concept CX5

Deel 5: kielvlak

Omdat ik rudderless vlieg fixeer ik het kielvlak door boven- en onderin het scharnier een paar stukjes carbon te lijmen met een drupje CA. Als carbon gebruik ik restjes van 0.3x3mm liggertjes van 1cm lang. Daar gaat dan doorzichtige tape overheen.

Ik probeer vooraf voor de zekerheid of het kielvlak op de romp past. Dit gaat wel wat moeizaam! Met 5 min epoxy ertussen gaat dit iets makkelijker. Bij CA en 24 uurs zijn is bij mij al eens een kielvlakken losgekomen. Keukenpapier, wattenstaafjes en spiritus bij de hand voor de overtollige lijm. Ik leg voordat ik ga lijmen de kist ondersteboven op een tafel zodat het stabilo en de vleugel horizontaal liggen, met een winkelhaak controleer ik of het kielvlak haaks op het stabilo staat. En daarna nog een keer met het timmermansoog voor de zekerheid.
 
Dat mag. Ik heb dit in het verleden wel eens gedaan en dat is losgekomen. Nu heb ik idd het probleem dat de servo's erg lastig uit de vleugel te krijgen zijn bij een defect. Er bestaan ook mooie frames voor de KST X08 servo's, die kun je in de vleugel lijmen en vervolgens de servo's in vast schroeven. Peter Aanen vertelde mij eens dat hij de servo taped en vervolgens omwikkeld met kevlar/aramide draad, hiermee heeft de lijm wat meer houvast.

TIP:
Het voordeel van metalen servo's is dat je ze uit de lijm kan halen met een soldeerbout. Ze zijn toch al stuk (anders hoefde je ze niet te vervangen), dus heet stoken en ze breken zo uit de lijm. De lijm die blijft zitten geeft een vormpje zodat je nieuwe servo op precies dezelfde plek zit. Ik lijm dan alleen de randen terug vast...
Jaap, ik kon het op je foto niet zien of jij het ook doet, maar ik schuur meestal de lijmkant van de servo een beetje op met schuurpapier voor beter houvast...
 
Tja. Belofte maakt schuld. Hier deel 6: Ballastbuis.

Als carbon voor de buis gebruik ik restjes carboline 20 of 40g. Dat is makkelijk op te rollen zonder dat het weefsel uit elkaar valt. Spreadtow kan ook.

Bepaal de diameter van je ballastbuis. Dit is afhankelijk van de ruimte in de romp en de diameter van het lood dat je kunt krijgen.

Kies een buisje van ongeveer 20cm lang met een diameter die kleiner is dan gewenste binnenmaat (bv een dikke breinaald)

Rol hier dik plastic zo strak mogelijk omheen (stroken van puinzakken vd action bevallen mij goed) tot de gewenste diameter bereikt is. De truuk is om te zorgen dat je achteraf de binnenste buis (breinaald) eruit kunt trekken. Dat lukt alleen wanneer je het plastic niet vastplakt aan de breinaald of meerdere lagen plastic gebruikt die niet aan elkaar vastzitten.

Rol dus het plastic strak om de breinaald en tape de laatste laag vast. Rol vervolgens 24 uurs epoxy in een strookje carbon (ong 8cm breed). Rol de epoxy een beetje droog met keukenpapier. Wikkel het geïmpregneerde carbon strak om de met plastic omwikkelde breinaald, iets schuin rollen gaat makkelijker. Over de epoxy komt weer plastic. Rol ea zo strak mogelijk op en sluit af met tape.

Vaak is het lossen een probleem maar omdat het plastic onder het carbon niet verbonden is met de binnenste buis (breinaald) moet deze er zo uitgeduwd kunnen worden. Eerst het buitenste plastic eraf halen. Dan de binnenste buis er uit duwen. De laag plastic aan de binnenkant van de ballastbuis kun je er nu eenvoudig uit halen.

Op maat maken en afwerken met de dremel. Verlijmen in de romp met PU lijm. Kies de kant waar de ballast door de centrifugaalkracht heen wil. Voor rechtshandige werpers komt de ballastbuis rechts.

Ballast maak ik door vislood aan een stuk staaldraad van 1.2mm te rijgen. Eerst een klein hoekje aan het uiteinde, lood er aan rijgen. Na het laatste stukje lood weer een hoekje buigen in het staaldraad zodat het lood klem zit. Alles fixeren met flink wat CA. Aan het andere eind buig ik in het staaldraad een 90 graden hoek en knip dit af op 15mm. In de romp lijm ik een stevig stukje hout waarin een paar gaatjes zijn geboord (hiermee regel je het zwaartepunt). De ballast prik ik in een van de gaatjes en deze wordt geborgd door het kapje.
 
Mooi werk Jaap.
Ik zie dat de deelnaad van de romp verticaal is. Is dat standaard de laatste tijd? Ik dacht juist door de deelnaad horizontaal te houden de romp juist stijver is in de worp vanwege de overlap op de naad.
 
Deel 5: kielvlak
Ik leg voordat ik ga lijmen de kist ondersteboven op een tafel zodat het stabilo en de vleugel horizontaal liggen, met een winkelhaak controleer ik of het kielvlak haaks op het stabilo staat. En daarna nog een keer met het timmermansoog voor de zekerheid.
Jaap, hoeveel mm ruimte heb jij tussen de voorlijst van het rudder en de achterlijst van het stabilo zitten?
 
doorgaans is een halve cm prima. als het goed is zit er een soort randje op een paar cm van het einde van je romp die de ''huls'' van je kielvlak tegenhoud wanneer je die op de romp schuift. Dat lijkt mij een prima referentie om te zien of alles zit zoals bedoelt. succes!
 
Back
Top