De bouw van een dubbelschroefs binnenvaartschip

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Alex Sijbranda, 4 feb 2007.

  1. Alex Sijbranda

    Alex Sijbranda

    Lid geworden:
    5 jan 2007
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Dordrecht
    In dit topic ga ik een bouwverslag starten van mijn binnenvaartschip schaal 1:50.
    Ik ben nu ongeveer anderhalf jaar bezig met de bouw.
    Ik ben nog niet zo lang gebruiker op dit forum en aangezien ik al anderhalf jaar aan het bouwen ben, wordt het eerste deel van dit verslag een inhaalslag.

    Eerst een kleine inleiding van het schip.
    Ik ben zelf in de binnenvaart opgegroeid en ben altijd al bezig geweest met het tekenen van schepen. Wat ik van bepaalde schepen wel en niet mooi vond en wat ik zelf anders zou doen. Zo ben ik op een keer begonnen, om zo mijn eigen ideale schip te ontwerpen en in het model te bouwen. Na veel tekenwerk, en ik ben nog steeds niet klaar met tekenen, ben ik begonnen met bouwen.
    Het wordt een dubbelschroever met duwsteven en wordt uitgerust met een 4-kanaals boegschroef. Het schip is geschikt om containers te varen. Met een capaciteit 208 TEU op 4 lagen.

    Afmetingen van het schip.
    Lengte: 110 m (model: 2200 mm)
    Breedte: 11,45 m (model: 229 mm)
    Diepgang: 3,75 m (model: 75 mm)
    Holte: 4,20 m (model: 84 mm)

    Hieronder zijn de spanten van het achterschip al uitgezaagd en de gaten voor de schroefassen zijn al geboord. Als dit later gedaan wordt dan wordt dat er niet makkelijker op en het is minder nauwkeurig.
    [​IMG]

    Ik heb op elk spant controle lijnen gezet waarmee ik alle spanten kan uitlijnen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    De spanten van het voor- en achterschip heb ik los van elkaar op een bouwplank gezet omdat ik op dat moment niet zo'n lange plank had. Bovendien is het middenschip opgebouwd uit één dubbelebodem-sectie en twee zij-secties, waarbij het niet echt noodzakelijk is om dit op een bouwplank te zetten.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2010
  2. huub de jong

    huub de jong

    Lid geworden:
    14 aug 2003
    Berichten:
    580
    Locatie:
    raamsdonksveer
    Hoi Alex

    We hebben al bij die andere foto's zitten kwijlen. Het is indrukwekend wat je heb gemaakt. Zeker de roeren en de ankers zijn erg mooi. Sucses verder met de bouw. Ik blijf het ieder geval volgen. En ik denk dat er meedere mensen zijn die dat gaan doen.
     
  3. melf

    melf

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Hardinxveld-Giessendam
    hoi

    ik ben het helemaal met Huub eens :D

    gr melvin
     
  4. Alex Sijbranda

    Alex Sijbranda

    Lid geworden:
    5 jan 2007
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Dordrecht
    Hier weer even een up date.

    Het middenschip is opgebouwd uit drie secties. Op de foto hieronder is op de achtergrond de dubbelebodem sectie zichtbaar. Op de voorgrond ligt één van de twee zijsecties. Deze worden in één geheel op de dubbelebodem sectie gelijmd.
    [​IMG]

    En hier is het achterschip verbonden met het middenschip.
    [​IMG]

    Bij het achterschip ben ik alvast begonnen met de latjes. Voordat ik de latjes op de spanten lijm leg ik ze een paar uur in het water waardoor ze makkelijk te vormen zijn. Deze laat ik daarna een nacht, met wasknijpers, op de spanten zitten. Zodra de latjes goed droog zijn lijm ik deze vast. Hierdoor duurt het bouwen van de romp wel lang maar de spanningen zijn veel lager waardoor er later geen scheurtjes ontstaan.
    Zoals je ziet op de foto zijn wasknijpers ideaal bij dit bouwproces. :D
    [​IMG]

    De boegschroef heb ik ingebouwd voordat ik ben begonnen de spanten van het voorschip te bekleden. Omdat het gat waar de kanalen uitkomen altijd te groot wordt als ik de boegschroefkanalen achteraf plaats. Daarom heb ik deze er van te voren in gezet zodat ik hier met de latjes op aan kan sluiten.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2015
  5. marcobreen

    marcobreen

    Lid geworden:
    3 apr 2005
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Goedereede
    hoi Alex,

    Mooi werk al reeds geleverd, en zit ook te "kwijlen" bij de foto`s, maar wordt voor soort binnenvaart schip wordt het?
    een containerschip, of een binnenvaarttanker

    groet Marco
     
  6. Justin

    Justin

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Marken
    Hoi

    Ziet er erg mooi uit ga zo door!!

    Groeten Justin
     
  7. Alex Sijbranda

    Alex Sijbranda

    Lid geworden:
    5 jan 2007
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Dordrecht
    Bedankt voor de (nu al) lovende woorden.

    En Marco, het wordt een containerschip. Had ik misschien even moeten vermelden bij de inleiding.
    Kan ik als nog wel even doen. Bedankt voor de opmerking.

    Groeten,

    Alex
     
  8. Alex Sijbranda

    Alex Sijbranda

    Lid geworden:
    5 jan 2007
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Dordrecht
    Zo, weer even een up date.

    Na een aantal uurtjes werk schiet het al aardig op met de romp. De romp is bijna helemaal dicht.
    [​IMG]

    In het achterschip moet nog het één en ander gebeuren. De spiegel, hak en de zijkant van de tunnels moeten nog dicht gemaakt worden.
    Eerst maar even een uitslag maken voor de tunnelplaat. Deze moet perfect passen zodat dit later een mooi resultaat geeft. Wat ik hiermee bedoel laat ik zien bij de volgende up date.
    [​IMG]

    Ik ben dik tevreden over het voorschip. Met name de huid rond de boegschroefkanalen sluit redelijk goed. De kieren rondom de kanalen kunnen later met weinig plamuur werk weggewerkt worden.
    [​IMG]

    Ik heb meteen even een anker uitgeknipt om te zien hoe dat staat in de ankerkluis. Past perfect.
    [​IMG]

    Dat was het weer even. Tot de volgende ronde.

    Groeten,

    Alex
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2010
  9. Frenske

    Frenske

    Lid geworden:
    29 jan 2004
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Millingen a/d Rijn
    pff.....kwijl kwijl.....
    Ziet er puik uit Alex...knap stukje vakwerk wat je hier laat zien...

    Zelf wil ik een tanker van de WGL gaan nabouwen...een van de Synthese's van 86x11.40 in 1:50..

    Hoop dak ook zo een vakwerk kan laten zien met de tijd.. maar kan hier van jouw en anderen al veel tips zien..

    Ga vooral door met ons lekker te maken ...ik blijf het volgen...

    Groeten en succes..

    Frans
     
  10. ingmar

    ingmar Guest

    Hoi Alex,

    Super mooi gemaakt hoor en ben blij dat we er weer een binnenvaartbouwer bij hebben op dit forum.
    Al vast bedankt voor het mooie verslag en ik zal hem zeker volgen.

    Gegroet, Ingmar
     
  11. Alex Sijbranda

    Alex Sijbranda

    Lid geworden:
    5 jan 2007
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Dordrecht
    De plaat aan de buitenkant van de tunnel is geplaats. Op onderstaande foto zie je de gebogen lijn die de plaat maakt met de huid. Ik wilde deze lijn zeer strak hebben want dat geeft uiteraard een mooi resultaat als het geverfd is. En als dit niet helemaal zuiver zou zijn dan is dat niet zo makkelijk op te lossen met een beetje plamuur.
    [​IMG]

    De romp is van de bouwplank bevrijd. Is toch leuk dat je het resultaat ook aan de binnenkant kunt bekijken.
    [​IMG]

    [​IMG]
    Ik heb vooraf een dubbelplaat in de machinekamer gemaakt. De bovenkant van de spanten liggen gelijk met de bovenkand van de dubbelplaat. Op de foto nog niet maar dat wordt later verwijdert. Dit had de functie om de SB zijde van het spant te verbinden met de BB zijde zodat de breedte van het spant behouden bleef en het tijdelijk voor extra stevigheid zorgde tijdens het dicht maken van de romp.
    Hierdoor heb ik meteen een glad vloertje voor de motorsteunen van mijn hoofdmotoren. In het midden zit een uitsparing voor de hefkolom. Het stuurhuis wordt hefbaar dus heb ik hier meteen de voorzieningen voor getroffen. Nu alleen nog even het verlengde deel van de spanten verwijderen, waarmee de spanten op de bouwplank bevestigd stonden.

    Onder het gangboord heb ik als langsverstijving een aluminium U-profiel geplaatst. Deze dient gelijk als kabelgoot.
    [​IMG]
    De kabelgoot steekt net door het ruimschot in de boegschroefruimte.
    [​IMG]

    [​IMG]
    De ankerkluizen zien er nog een beetje vreemd uit, deze worden boven in nog gedeeltelijk afgedekt wat beter is voor de stroomlijn. De opening wordt zo klein mogelijk dat het anker er zonder problemen door kan.

    [​IMG]
    Op de foto staan de oude motorsteunen nog van mijn vorige romp.

    Ik moet trouwen nog even vertellen dat dit de tweede romp is voor dit schip. De vorige romp had ik op de zelfde methode gebouwd als deze maar de verkoper van de modelbouwwinkel heeft mij op een of andere manier weten te overtuigen dat een romp van ABS kunststof geen enkel probleem was. Dus inplaats van berken triplex had ik ABS kunststof platen gebruikt. Wat ik er toen misschien bij had moeten melden dat mijn schip 2,20 meter lang werd en dat ik daarvoor meerdere platen (500 x 250 mm) nodig had.
    Nadat deze romp geheel klaar was voor de proefvaart bleek dat ABS het heel erg lekker vindt om uit te zetten en te krimpen bij temperatuurwisselingen #%#$!*. :evil: Alle verbiningen begonnen te scheuren waardoor de romp op den duur lek was. Ik hoopte dit op te lossen door de romp te bekleden met glasvezel en polyesterhars. Helaas bleef de hars niet aan het ABS hechten dus probleem was nog niet op gelost. Uiteindelijk heb ik een :evil: HELE :evil: GROTE :evil: KNOOP :evil: doorgehakt en besloten de romp opnieuw te maken. Hierdoor kon ik wel meteen wat kleinigheden aanpassen waar ik niet tevreden over was. Nu ik toch een nieuwe romp ging maken heb ik meteen het lijnenplan een beetje aangepast waardoor het model een wat mooiere lijn kreeg. Zo dat was even een treurig verhaaltje, maar achteraf niet zo erg. :p

    Wel moet ik er bij zeggen dat ik af en toe een beetje doorsla want nu ik de romp opnieuw heb gemaakt zijn er meerdere dingen waarvan ik zeg, nu ik toch bezig ben....... :oops: Wel maak ik de achter- en voorwoning ook opnieuw en dan van messing. Over de achterwoning was ik niet te vreden. Deze was hier en daar niet naar mijn zin. Zoals de brug rond het stuurhuis, bleef niet mooi staan zoals ik dat wilde. Deze hoort een mooi gebogen lijn te hebben, maar het hout wilde toch terug buigen. En als ik ergens niet tevreden over ben, en het toch laat zitten ga ik me er later weer aan irriteren. Dus doe ik het nu meteen maar goed. Tenmiste dat is het plan.

    Hier hou ik het voorlopig even bij.

    Groeten Alex
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2010
  12. diamond334

    diamond334

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    187
    EEN WOORD "ZALIG"
     
  13. Wilco Wagner

    Wilco Wagner

    Lid geworden:
    18 mei 2006
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Meppel
    Ziet er erg mooi uit.
    Vraagje,
    Ik zie bij de boegschroef 4 kanalen. De twee aan stuurboord en bakboord snap ik wel maar die twee aan de onderkant in de lengterichting even niet.
     
  14. jerommekke

    jerommekke

    Lid geworden:
    13 dec 2005
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Hoek
    met zon boegschroef kun je dus ook voor en achteruit varen, handig als je stukje moet verhalen voor of achteruit, hoef je niet de hoofdmotor op te starten maar gebruik je de boegschroef.
     
  15. ingmar

    ingmar Guest

    Hoi Wilco,

    aanvulling op bovenstaande info; Bij een leeg schip ligt de schroef te ver boven water om het schip binnen een fatsoenlijke afstand stil te leggen en daar gebruik je de boegschroef dan voor.

    Als je bezig bent met afmeren of een andere zijdelingse verplaatsing en je roeren dwars onder de kont hebt en vooruit draait om de kont bij of af te draaien loop je toch altijd wat vooruit en dat kan je dan opvangen door de boegschroef daar tegenin te laten stuwen.

    Verder zijn er nog tal van momenten dat het een zeeeer groot voordeel heeft als je boegschroef ook een kanaal aan de voorkant heeft.

    Groet, Ingmar
     
  16. Alex Sijbranda

    Alex Sijbranda

    Lid geworden:
    5 jan 2007
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Dordrecht
    Nou, hier hoef ik geen woord meer aan toe te voegen.

    Wat wel een handige bijkomstigheid is, wat vaak wordt toegepast in de binnenvaart is dat er op het kanaal naar achteren één of twee pijpen met een afsluiter aangesloten worden naar het ruim. Het ruim wordt in de binnenvaart namelijk ook vaak gebruikt om ballast te zetten. (Als het leeg is uiteraard) Door met de boegschroef naar achteren te draaien, en de afsluiters naar het ruim open te zetten kan in een uur tijd 1000 ton water in het ruim worden gepompt. Daar het je een hele grote pomp voor nodig om daar tegen op te kunnen.

    Groeten Alex
     
  17. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Is dat niet levensgevaarlijk, 1000 ton water in een ruim??
     
  18. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Is dat niet levensgevaarlijk, 1000 ton water in een ruim??
    --------------------------------------------
    Dat is 166 ton in tien minuten hoor
    En dan kan je de kraan ook dicht draaien he
    mvg
    Frederik :D :D
     
  19. Alex Sijbranda

    Alex Sijbranda

    Lid geworden:
    5 jan 2007
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat ligt er helemaal aan hoe je ermee omgaat. Je moet natuurlijk niet op volle kracht het roer dwars gooien. Dan ontstaan er hele akelige situaties.
    Kijk, als je 1000 ton ballast moet zetten dan is dat voor een hele lage brug. Lage bruggen kom je meestal tegen op de kleinere kanalen en rivieren. Dus daar vaar je zowiso al niet erg hard. Maar je moet natuurlijk niet doorpompen totdat je scheef valt want dan kan het wel eens fout aflopen. Bovendien zijn er voor dit soort schepen stabiliteitsberekeningen uitgevoerd voor het vervoer van 4 lagen containers. (Boven 3 lagen is dat verplicht)
    Met de hydrostatische gegevens van het schip kun je precies berekenen wanneer het gevaarlijk wordt, om zo binnen deze grenzen te kunnen blijven.

    Groeten van Alex
     
  20. Alex Sijbranda

    Alex Sijbranda

    Lid geworden:
    5 jan 2007
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Dordrecht
    Nou moet u mij even uitleggen wat u bedoeld met: "en dan kan je de kraan ook dicht draaien he"
    Hier ben ik het even kwijt.

    Alex
     

Deel Deze Pagina