De bouw van een SNJ-6 naar model uit Florida

Bert van Eijk zei:
Leuk om nog eens een reactie te krijgen.
Stickers vind ik niet zo mooi, omdat het altijd een laagje vormt, terwijl dat met verf goed is vlak te krijgen. Het probleem dat ik toen had is tot nu toe één keer voorgekomen en ik hoop dat het daarbij blijft.
Alleen voor de hele kleine opschriften gebruik ik decalpaper van JetCal, hetgeen heel goed werkt.

m'n pa zit in de boten enzo... hebben pasgeleden amerikaanse speedboot gekocht en daar de nummers op laten maken door bedrijf die dat vaker doet, dat was flinterdun plak plastic... (vooral t.o.v. de striping op de rest van de boot) weet alleen niet hoe dat op zo'n model staat...

Bert van Eijk zei:
Bedankt voor het compliment.

Ik heb op 18 september in Genk (B) meegedaan aan de F4C/Benelux-cup, maar ik het jou daar jammer genoegd niet gezien. Hoe kan dat?

Bert

Dat klopt dat vond ik ook heel erg jammer, het was ook nog een thuis wedstrijd :oops: .
Maar ik ga al 10 jaar naar de zelfde modelvliegshow (gezellig lang weekendtje weg) in Willebroek en dat was dat zelfde weekend/zondag. Volgend jaar hoop ik dat de wedstrijd niet het derde weekend van sept is.
ps ik heb op de foto´s van de Beneluxcup geen Havard gezien (wel een Piper Cub :wink: )

Groetjes Eric

Beste Bert of andere lezers van dit draadje,

Ik heb een gecrasjte AT-6 (van Midwest) van iemand gekregen.
De neus ligt flink in puin en moet rerepareerd worden.
Ik heb een goed idee hoe de neus hersteld kan worden, maar ik heb geen tekeningen.
Zou dus heel graag van iemand vernemen hoeveel domping en zijstelling de motor moet hebben.
En of een 23CC tweetakt Irvine voldoende power heeft om deze gigant de lucht in te helpen.
Alvast bedankt voor de reactie,
Jak

Beste Jak,

Ik heb de tekeningen nog en zal morgen voor je kijken en dan krijg je uiteraard antwoord.
De Irvine van 23 cc moet het goed kunnen doen, die van mij vloog als een scheermes met een
Zenoah 23 cc benzinemotor. Eigenlijk zelfs te snel. :D

Tot morgen,

Alhoewel (gelijk nog maar dit bericht gewijzigd na een zoektocht op zolder).

Zowel de side- als de downtrust moeten 3[sup:d441d1068d]o[/sup:d441d1068d] bedragen en daar vliegt ie goed mee.
Succes met de reparatie en laat eens zien wat het geworden is.

Groetjes,

Bert

Dag Bert,
Hartelijk dank voor je snelle reactie!
Ik neem aan dat de hartlijn van de kist parallel loopt met de bodem van de cockpit.
Zou je dit nog even voor me willen nakijken?
Ik heb met veel belangstelling (en bewondering) naar je foto's gekeken en je beschrijving gelezen.
Voorwaar een meesterstuk!
Dit exemplaar is helaas nogal slordig gebouwd en zal nooit het niveau van jouw model kunnen benaderen.
Maar we doen ons best om er iets aardigs van te maken.
Heb geen foto's van het wrak, maar neus, cowling en wheelfairing zaten goed in de kreukels.
Met het nodige geduld, hout en polyester is het meeste al weer aardig in model.
Ik zal je wat foto's sturen.
Nog een vraagje:
Ik heb in mijn vliegopleiding (1970, MLD) voor dat de S-11 kwam, nog 10 uur Harvard gevlogen en ik herinner me dat deze kist een kreng was om 'flapless' te landen (de snelheid was relatief hoog en zij moest op de hoofdwielen neergezet worden en men kon dus flapless geen mooie driepunter maken; dat was dus uitkijken, want voor je het wist maakte je een gier naar links of rechts.)
Om die reden ben ik flaps in de vleugels aan het bouwen, maar weet niet wat het effect op dit model zou zijn.
De flaps worden draaikleppen en dus geen splijtkleppen, zoals bij het origineel.
Hoe is jouw vliegervaring met dit flapless model, kun je hem netjes neerzetten, of is de landingssnelheid ook relatief hoog?

Alvast bedankt voor je reactie!
Jak

Dag Jak,

De hartlijn loopt inderdaad parallel aan de cockpitbodem.

Mijn ervaring met mijn toestel is dat hij redelijk moeilijk te landen is en als wedstrijdmodel dus ongeschikt.
Mijn kist weegt boven de 7 kg, dus dat had eigenlijk lichter gemoeten.
Maar met retracts en het nodige extra is dat wel moeilijk.
In bouwdozen geven ze overigens toch alleen maar idealen weer.

De keus om er flaps in te bouwen is m.i. een goeie 8) want dan zal het landen eer stuk gemakkelijker gaan.

Groeten,

Bert

Back