de bouw van een tanktrailer

Discussie in 'Model truckers' gestart door rottierood, 29 mrt 2005.

  1. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Ik ben vandaag begonnen met de eerste stap van mijn nieuwe trailer.
    Het wordt een Amerikaanse tanktrailer.Het wordt gemaakt van een aanvoerbuis voor lucht van de CV ketel.
    Deze heb ik door de lengte doorgehaald met de haakse slijper.Daarna beide einden een beetje uit elkaar gebogen zodat het een ei vormig geheel is.
    Amerikaanse tanktrailer zijn over het algemeen een beetje ei vormig.
    Ook dit wordt vervolgd........
    gr Marcel.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. TiZeR

    TiZeR

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Wolphaartsdijk
    netjes! en weet je de kleuren enz. al?
     
  3. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Ik denk dat de tank wel in deze kleur blijft.Niet om dat ik hem niet durf te spuiten of zo,maar ik vindt het wel mooi staan zo.De achterzijde van de tank krijgt wel een kleurtje,want dat is niet toegestaan om deze glimmend te houden.Zo ook bij mij.
    Hij zit er nu al leuk uit.
    Dit keer geen fabriekant die mij op weg helpt wat maten betreft,maar gewoon uit mijn hoofd.
    gr Marcel.
     
  4. pieter007

    pieter007 Guest

    hij lijkt mij iets te lang ten opzichte van je trekker :)

    maar kan door de foto zijn
     
  5. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Klopt Pieter,ik moet de buis nog op lengte zagen.Hij is inderdaad veel te lang ten opzichte van de trekker.Komt allemaal goed.
    gr Marcel.
     
  6. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Opnieuw bezig geweest met de opbouw tanktrailer.De buis is op maat gemaakt en de basis is bevestigt aan de buis.Dit heb ik gemaakt van een plank hout.Zijkanten schuin weggezaagd en de buis er op vastgeschroefd.
    Over de schroefjes komt een strip die deze schroefkopjes verbergt.De strip gebruikt de tegelzetter om hoeken netjes af te werken.
    Onder het basisplankje komt een balkje te zitten die in het chasis van de trailer komt te zitten.Deze wordt door middel van twee pennen geborgt.
    Het voordeel hiervan is dat ik de opbouw er zo af kan halen en een andere opbouw op de zelfde manier kan borgen.Er komen dus nog een(paar) opbouwen voor 1 chassis.
    gr Marcel.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. tvs

    tvs Guest

    het is al zeer mooi
    goed gevonde dat je er een andere opbouw kan opzetten
     
  8. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Ik moest voor de achterkant en voorkant van die bollingen maken.Hoe heb ik dat gedaan.
    Een dik stuk MDF van 18 mm in vorm gezaagd van de kachelpijp.Op dit MDF stukje heb 2 cm kleiner een plaatje triplex in vorm gezaagd en daarop weer een plaatje triplex 2 cm kleiner gezaagd.
    Op elkaar geplakt en daarna met een epoxy 2-componenten plamuur een bolling er in gemaakt.
    Nadat dit hard was (duurt 24 uur) afgewerkt met een polyesterplamuur.
    Dit droogt stukken sneller dan een epoxyplamuur.
    En zo ziet de achterzijde van de tank eruit.Deze worden in een kleur gezet.
    gr.Marcel.
    [​IMG]
    [​IMG][​IMG]
     
  9. pieter007

    pieter007 Guest

    heb je allemaal zeer mooi gemaakt !
     
  10. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Op een trailer zitten natuurlijk openingen om vloeistoffen te laden.
    Deze maak ik van beschermstukken die op radiatoren (Centrale Verwarmingen die in huis hangt).
    De ronde dopjes zijn afsluiters die op de leidingen zit om er voor te zorgen dat er geen vuil en stof in komt.Allemaal afval in princiepe die ik op de bouw vond.(ik ben namelijk onderhoudsschilder,dus ik heb wel eens een nieuwbouw klusje).
    De ronde dopjes verzink ik in de blokjes.Zo krijg je het systeem wat bovenop de tanktrailer zit.
    [​IMG]

    Uiteraard zit er op een tanktrailer een ladder.Deze maak ik van 10 mm aluminium strip en daar boor ik om de twee cm een gaatje.Door deze gaatjes komt een dun boutje die gelijk als tree functioneert.Op de tree komt een isolatie stuk van een electrasnoer zodat je de schroefdraad niet ziet.
    En zo ben je lekker bezig met afval!!!!!!!!
    gr Marcel.
    [​IMG]
     
  11. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    De plannen zijn at veranderd.Het trappetje is niets geworden.Was veel te dik.Ik heb een nieuw trappetje gemaakt wat in verhouding met de trailer wel klopt.Van installatie draad heb ik een trap in elkaar gesoldeerd.Is ff een stukkie beter.
    Verder de openingen boven op de trailer zijn vervangen door rozetten die ik op de bouw vond.Ook dit staat beter.
    Gisteren heb ik een profielplaat gekocht bij de G.....a en deze op maat gemaakt.Dit moet een soort antislip voorstellen en ook voorkomen dat er water op blijft liggen als het regent(in het echt dan hè).
    Het trappetje komt aan de zijkant.

    Let op.Dit wordt geen Europese trailer,maar een Amerikaanse.Vandaar de ovale vorm van de trailer.
    gr Marcel.
    [​IMG]
     
  12. Dikkie

    Dikkie

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Den Helder, NL
    WOW...

    ik moet zeggen dat het hard gaat! maar het was volgens mij wel e doen die trap, je kan die dan toch dunner maken?

    Veel succes verder!
     
  13. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Hai Dikkie,dit gaat inderdaad wel snel.Maar vergeet niet dat ik hem nog helemaal af moet werken.De tank zelf ga ik oppoetsen met Brasso(koperpoets) zodat hij mooi gaat glimmen.
    Verlichting moet er ook op uiteraard.De voor en achterzijde van de tank zijn van hout en moeten nog gespoten worden in een kleur.
    Ook moet ik de tank zelf nog vergrendelen zodat deze er niet vanaf trilt.Ik ben van plan om het chassis van Tamiya te gebruiken voor meerdere opbouwen.Ik wil ook een platte wagen maken voor het vervoer van pallets enz.
    Het chassis wordt dus gebruikt door meerdere opbouwen.Amerikaanse en Europese opbouwen.Deze tanktrailer is een typisch Amerikaans ding.(wielen ver naar achteren,geen beschermbeugels voor fietsers enzovoort)
    Op dit moment staat hij achter de Mercedes en dat is geen gezicht!
    gr Marcel.
     
  14. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Nog een klein tijdje van een bouwstop ben ik vandaag weer even een stapje verder.De achterpartij zit er op incl. het bekende trappetje.Eerst wilde ik het trappetje aan de zijkant erop zetten maar ik heb toch gekozen om hem op de achterzijde te maken.

    Aangezien de andere foto's kruisjes vertonen i.v.m het platliggen van de upload,de andere manier.
    gr Marcel.
    [​IMG]
     
  15. Ghost_Whiper

    Ghost_Whiper Guest

    hoe ziet de hele combinatie er nu uit ???????
     
  16. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Ik zal er vanavond wel een foto van maken.Moeten nu weg want het is moederdag :?
    gr Marcel.
     
  17. Robin Verkerk

    Robin Verkerk

    Lid geworden:
    10 dec 2004
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Ter Aar
  18. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Nou hier zijn twee foto's van de hele combinatie,Ghost.Ik hoop dat ze naar het zin zijn.Als je er nog wat wil,zeg het maar.Je weet misschien wel m'n e-mail adres.Stuur ik ze wel op die manier op.
    Je kan zien dat ik aan de achterkant even een proef gedaan heb om de trailer te laten glimmen.Ik gebruik koperpoets (Brasso).Gaat als een tierelier!
    gr Marcel.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  19. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Lijkt me heel leuk,Robin.Maar voorlopig is hij niet klaar.Mijn andere truck met oplegger is wel klaar.(ik heb het over de racetrailer)
    Ik zal het in gedachte houden!Dank je wel voor de uitnodiging.
    gr Marcel.
     
  20. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    De wisseltruc(k) is een feit!Ik kan nu of de tank er op zetten of het origineel van Tamiya er op zetten.Het houten latje aan de onderkant valt precies tussen de twee chassis delen in en als ik hem borg met een pen die van links naar rechts er door heen gaat,zit de opobouw als een huis.
    Zo wil ik nog een aantal opbouwen maken voor de trucks.Het zij voor de Mercedes(van de racetrailer) hetzij voor de Amerikaan.
    Uiteraard moet het geheel mooi worden afgemaakt,maar voor de truckmeeting a.s zaterdag kunnen jullie zien wat de bedoeling is.
    gr Marcel.
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina