De bouw van een Telem@aster

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
Nadat ik enkele weken geleden door een crash de Telemaster van Hobbyland kapot heb gevlogen, moet ik helaas een nieuwe bouwen om de oude te vervangen. Dinsdagavond maar de bouwdoos opgehaald en gisteravond maar alvast begonnen aan de romp en vanmorgen aan de vleugels.

En nu niet zeggen van dat hoort hier niet omdat dit normaal een branstof trainer is, maar deze wordt voorzien van een electromotor die met behulp van een slangklem op de standaard motordrager wordt gemonteerd.

De spanwijdte wordt 180 cm, normaal wordt dit model gevlogen met een standaard 6,5 ccm motor en in deze komt een flyware max F6 motor met een 12x6 prop aan 12 cellen GP 3600. ALs regelaar een CC Phoenix 45 met een losse Digital BEC van S&T

Alle romponderdelen uitgespreid op de tafel
Afbeelding%20039%7E0.jpg

De romp in elkaar gezet, nu nog alles met secondenlijm fixeren en klaar.
Afbeelding%20042.jpg

De romp 80% klaar.
Afbeelding%20059%7E0.jpg

De electronica ruimte.
Afbeelding%20060.jpg

de tank/accu ruimte en eronder de ruimte voor de ontvanger accu.
Afbeelding%20061%7E0.jpg

bij de neus moet de motordrager en het voorste spant er nog in net zoals de voorste rompbodem.
Afbeelding%20062.jpg

Zo ziet de vleugelverbinding er van binnen uit.
Afbeelding%20046.jpg

De rest van de vleugel van binnen.
Afbeelding%20047%7E0.jpg

nog een klein beetje doen voor het rolroer.
Afbeelding%20051%7E1.jpg

enkele uren later beide helften zover klaar.
Afbeelding%20053%7E0.jpg

nog een overzichtsfoto.
Afbeelding%20054%7E1.jpg

het middenstuk wat tegen de andere helft aan moet komen nog zonder ribben. Deze komen er in nadat de liggers aan elkaar zitten.
Afbeelding%20055%7E0.jpg

Zo ziet het rolroer er dan van binnen uit.
Afbeelding%20057.jpg

Totale bouwtijd tot nu toe is een kleine 6 uur.
morgen verder met de bouw en dan kan de vleugel beplankt worden, de romp geschuurd en voorzien worden van de nog missende onderdelen. Dan alleen nog het stabilo bouwen en we kunnen gaan beginnen met afwerken.

Ga je er nog wat hout uitlaten om gewicht te besparen?
Want die brandstofkisten worden toch standaart te zwaar gebouwd?

nope, gewoon standaard uit de doos. Motor heeft meer dan genoeg power om direct na loskomen vertikaal te gaan.

Zo snel gaat dat nu ook weer niet. Na het plaatsen van dat vorige bericht heeft alles mooi kunnen drogen en heb ik enkele huishoudelijke taken gedaan. Nu alles opgeruimd en morgenvroeg maar gelijk weer verder met de bouw. Als eerste de neusbeplanking aanpassen en dan de neuslijsten er voor lijmen en alles beplanken. En bij de romp de onderste neusbeplanking bevestigen en de motordrager aanpassen aan de electromotor. Vooral dat laatste zal ik duidelijk met foto's laten zien.

Als ik dat nu eens wist dan kon ik je het ook vertellen. De oorzaak is mij nog steeds niet bekend. Ik wilde de laatste bocht maken voor de landing en het model bleef in die bocht en ging vertikaal de grond in.

Waar heb je die telemaster vandaan?

Schiet aardig op zo. Goeie kit zo te zien.

Dat was geen mooi gezicht om die andere de grond in te zien gaan..

Ik hoop deze nog veel vluchtjes te zien maken Theo...

Via een goede bekende die deze kits freest. Passing is goed, alleen moet je wel effe alle hoekjes bijwerken, alles past heel precies alleen die ronde hoekjes van de frees niet. Als het moet kan ik de kits in 3 maten op bestelling leveren. info alleen via mail of PB.

De rompneus is nu ook dicht aan de onderzijde.
Afbeelding%20064.jpg

de motordrager aangepast aan de motor, alleen nog de sleufjes frezen voor de slangklem waarmee ik de motor vast zet.
Afbeelding%20073.jpg

de Linkervleugelhelft al helemaal klaar.
Afbeelding%20066%7E0.jpg

de beide helften tegen elkaar aan gelijmd en verbonden met 3 triplex tongen.
Afbeelding%20067.jpg

de neusbeplanking op de rechterhelft
Afbeelding%20074.jpg

het stabilo
Afbeelding%20069.jpg

alleen nog de middenbeplanking aan de bovenzijde en de tipjes, en dan is dat ook alweer klaar.

de rolroeren liggen ook al te drogen.
Afbeelding%20070.jpg

nog enkele onderdelen die nog over zijn.
Afbeelding%20077.jpg

van links naar rechts zijn dat de tip van de linkervleugel, daaronder de tipjes van het stabilo, het kielvlak en het richtingsroer, de pennen voor de vleugelbevestiging met elastieken, enkele stukjes balsa voor de beplanking, het tankdekseltje, de voorzijde van de romp opgebouwd uit 2 dikke balsa plankjes, dit moet nog bijgewerkt worden zodat de motor erin past, en dan 2 plankjes die ik niet kan thuis brengen.

Theo Coenen zei:
Als ik dat nu eens wist dan kon ik je het ook vertellen. De oorzaak is mij nog steeds niet bekend. Ik wilde de laatste bocht maken voor de landing en het model bleef in die bocht en ging vertikaal de grond in.

Dat had ik vorige week ook met mijn taxi II :(

Jep, effe een bouwpauze.
Er kwamen enkele prive zaken die voorrang hadden en een artikel dat met heel grote spoed afmoest voor de MBA die weer op uitkomen staat.

Als alles meezit wordt er vandaag weer een beetje gebouwd. Waarschijnlijk is het model dan ruwbouwklaar en dan wordt het schuren en schaven om alles glad te krijgen voor het bespannen.

Nee, nog niet, hij is ruwbouw klaar en wacht op het folieën. Dit heb ik ivm het warme weer niet gedaan. Als het mee zit kan ik morgen ermee verder. Eerst nu het stabilo afneembaar maken en dan het model folieën en alles inbouwen en als het effe meezit kan ik het komende weekend de nieuwe Telemaster invliegen.

Ik zal morgen enkele foto's maken zodat jullie kunnen zien hoe die er nu uitziet.

Zo ziet hij er nu uit.
Afbeelding%20078%7E0.jpg

en dit is de staart.
Afbeelding%20079.jpg

motordrager aangepast en slangklem zit er al doorheen
Afbeelding%20080%7E0.jpg

in close up. Die blokjes waarvan ik eerst niet wist waarvoor ze dienden komen naast de motor.
Afbeelding%20081.jpg

de motor en daarachter de tankruimte die groot genoeg is voor een dikke accu.
Afbeelding%20084%7E0.jpg

de servoruimte.
Afbeelding%20085%7E0.jpg

rolroer tip[ met een van de scharnieren, let op die zitten niet helemaal bovenin, maar zijn iets naar beneden geplaatst.
Afbeelding%20087.jpg

de rest van het rolroer met de plaats waar de servo er straks inkomt.
Afbeelding%20088.jpg

De gaten die ik in de onderste beplanking van het stabilo heb gemaakt. hier komen balsa blokken in waar de schroeven in komen waarmee de staart aan de romp wordt verbonden. Let op dit is niet origineel.
Afbeelding%20090%7E0.jpg

de blokken ingelijmt met houtlijm, nu alleen nog wachten tot het droog is en dan schuren.
Afbeelding%20092%7E0.jpg

Hoe ga je de staart dan vast zetten Theo?
Zo breed is de romp daar toch niet?

Mijn romp is ook al haast klaar, en de staart ook. Ben nu net begonnen aan de vleugel. De romp wacht alleen nog op de motor zodat ik de neus meteen passend kan maken..

Ziet er goed uit Theo, ben benieuwd naar het eindresultaat (gefolied en wel). Is het een beetje goed te bouwen deze kit of moet je veel dingen aanpassen (ook tbv het plaatsen van elektromotor). Had je nog voor me gekeken naar het leeggewicht en het vliegklaargewicht?

Volgens mij zag ik trouwens dat ze bij Hobby Land ook een toebehoren-set verkopen met wieltjes, scharnieren ed. Heb jij die ook of heb je die spullen los gekocht.

@ Sanka, er komen 2 hoekprofieltjes tegen de romp waar 2 zelftappers die in die blokken worden geschroefd en aan de voorzijde komen 2 koolstof pennetjes die in de romp steken.

Die spullen komen allemaal uit de gecrashte Telemaster.

Het lege gewicht ben ik vergeten :oops: , maar doe ik morgen voor je, het vliegklare gewicht van de gecrashte versie was 2,8 kilo. De enigste aanpassing die ik gedaan heb voor de electromotor is dat de originele motorsteun is bewerkt om de electromotor op te nemen en goed te ondersteunen en verder zijn er 2 sleufjes in gefreesd met een dremle waar die slangklem doorheen gaat. De flyware motor (binnenloper) wordt gewoon met 1 slangkelm vastgezet en dat is meer dan genoeg.

Als het morgen droog is dan effe het stabilo schuren en daarna alles bespannen. Foto's zullen dan weer snel volgen.

Mooi kistje en een aanrader zo'n slangklem, weer iets geleerd 8)
Ben ook erg benieuwd om die van jouw op ons veld te zien Sanka!

Back