De bouw van een Telem@aster

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
@ Awol

Kistje!!! 1.8 meter span.....

Die van mij zal wel niet zo vlug klaar zijn als die van Theo. Ik ben ook nog bezig om de Poison af te bouwen. Misschien red ik die nog voor de Fly-in... Maar hopelijk zien we de Telemaster van Theo dan vliegen...

Komt Theo naar de Fly in? Gaaf, enne KIST is inderdaad een betere benaming voor de telemaster :wink:

Hmm dat ding van mij is een buitenlopertje dus dat moet ik even een ietsje anders monteren. Zou wel leuk zijn Theo als je deze kist meeneemt naar Winssen dan kom ik zeker even kijken.

Ik ben niet in Winssen, dan is ook de Inter-ex te Nederweert en daar "moet" ik naartoe vanwege mijn klapwieker en de trofee die ik daarvoor 3 jaar geleden gekregen heb.

Voor de montage van een buitenloper moet je het voorste halve triplex spant vervangen door een vol spant en dan de multiplex motordrager aanpassen zodat de buitenloper er met een beetje speling tussen past. De 2 balsa vormdelen voorop de neus kun je dan weglaten.

Ik heb effe de onderdelen zitten wegen en kom tot de volgende gewichten nu.
vleugel 519 gram
romp 458 gram
staartdelen 80 gram

Dan moet er nog de folie op en het landingsgestel erbij en dat laatste heb ik nu niet bij de hand.
Daarnaast komen er dan nog bij een flyware max F-6 motor, een dikke cc phoenix 45 regelaar, een bec regeling, 4 servo´s standaard en als sleper moet er dan nog een 5de servo bij voor de sleephaak, en dan natuurlijk nog de ontvanger.

Bedankt voor de info Theo. Heb jij het landingsgestel dat erbij wordt geleverd in de aparte 'toebehoren kit'?

Is hij inmiddels al bespannen, ben benieuwd hoe dat eruit ziet want dat is op de site van Hobby Land niet te zien.

Het voorgebogen landingsgestel wordt bij de bouwdoos geleverd. Je moet dan alleen nog de 2 delen met elkaar verbinden door harsolderen. Alles ligt nu klaar om te bespannen. Zodar het weer goed genoeg is en de kleine probleempjes hier opgelost zijn dan kan ik daar aan beginnen. Alles is er al voor in huis. Ik zit alleen nog te twijfelen of ik de scharnieren het eerste geheel monteer en verlijm of dat ik alles eerst bespan.

Na veel oponthoud nu toch weer enkele vorderingen met de Telemaster.

Laatste voorbereidingen voor het bespannen van de vleugel.
Als eerste nog een glasmat om het midden van de vleugel.
Deze zit gewoon goed ingesopt met witte houtlijm op de vleugel. Dit is meer dan sterk zat.
Afbeelding%20101.jpg

De scharnieren verlijmd en geborgd met sate-prikkers.
Afbeelding%20102.jpg

Afbeelding%20106.jpg

Ook nog een touwtje door de ribben zodat ik straks na het bespannen de servokabels er nog goed doorheen kan trekken.
Afbeelding%20111.jpg

Onderzijde van vleugel met ook de glasmat. hier zie je de plaatsen waar de servokabels naar buiten moeten komen.
Deze moeten alleen nog uit de mat worden gesneden.
Afbeelding%20113.jpg

Zo, nu eerst de metalen pennetjes uit de scharnieren wrikken en dan kunnen we de vleugel bespannen. Aangezien het vandaag toch regent is dat een leuk klusje voor de middag. Daarna kan ik met de staartvlakken verder. De romp staat al bespannen klaar.

Zo enkele uren verder is alles al bespannen. Nu alleen nog de scharnieren van de staartroeren verlijmen en borgen, dan de spullen inbouwen en als dat een beetje meezit dan kunnen we van het weekend het model invliegen.

Afbeelding%20115.jpg

Afbeelding%20116.jpg

Afbeelding%20117.jpg

Afbeelding%20118.jpg

nee, zitten er niet standaard in, maar zijn wel heel eenvoudig aan te brengen. Mijn ervaring tot nu toe is dat ze niet nodig zijn, het model vliegt nu al zo langzaam dat ik er langs op kan wandelen.

Nadat ik afgelopen week de motor uitgewisseld heb door een buitenloper met nog meer power dan die flyware F-6 motor gaat de Telemaster nu weer in de ombouw. De komende weken zal ik als het effe lukt een sleephaak gaan monteren.

De nieuwe motor is een buitenloper van het type BM3520-7 Hier zit nu een 14x4W prop op van APC. Deze motor draait perfect, wordt niet echt warm en heeft veel power. Alleen de lipo kan ene probleem gaan veroorzaken. Dit is een 5s pakket 4100 mAh van himodel dat nu na een 6tal keren te zijn geladen en ontladen iets sponzig aan voelt. Dit laden is steeds via de balancer gebeurt, dus dat kan denk ik niet direct de oorzaak zijn. Ook het ontladen door hem in het model te gebruiken kan niet direct de oorzaak zijn aangezien hij maar op 10C belast wordt terwijl het een 15C lipo is.
Morgenvroeg maar eens kijken wat de lipo werkelijk kan. Dus eerst morgen vroeg nog effe aftoppen en dan vliegen tot de regelaar (CC Phoenix 85) de motor uitschakeld.

Theo, ik heb zo'n zelfde pack en de mijne is ongeveer even vaak geladen. Hij staat helemaal bol maar dit kan ook komen omdat ik hem nioet goed heb ontladen voordat ik hem heb weggelegd.

Back