Voor ons PWS (profielwerkstuk) hebben wij een WIG gebouwd. WIG staat voor Wing-In-Ground, oftewel het grondeffect. Onze WIG is dus een vliegtuig dat binnen het grondeffect moet gaan vliegen. Aan de hand van een berg theorie over het grondeffect en het hoe en waarom van een stabiel WIG-vliegtuig hebben wij een WIG ontworpen met een span van ongeveer 60 cm, dit met een gewicht van meer dan 800 gram! De bouw is inmiddels voltooid, foto's volgen later. De technische info:
Span: 60 cm
Gewicht: 800 gram
Aandrijving: 2 sp400 7,2V motoren
Accu: 8 cellen IB1400 (deze is nog niet binnen, zodra deze binnen is gaat de WIG vliegen)
Vleugels: Zelfontworpen profiel
Staart en stabilo: naca0009 en naca0010
De romp is van balsahout, doosconstructie met wat tussenschotjes. De vleugel is gemaakt van XPS schuim gelamineerd met 1 laag 50grams glasweefsel. De ligger bestaat uit 2 staafjes van 1mm koolstof, 1 boven en 1 onder de vleugel. De staart en stabilo zijn op de zelfde manier gemaakt. De sp400's zijn bevestigt op een koolstof staafje wat door een servo bewogen kan worden. Hiermee kunnen we ze onder de vleugel laten blazen om het luchtkussen bij de start op te bouwen. Eenmaal op snelheid gekomen is dit niet meer nodig en zetten we ze weer recht.
De WIG is uitgevoerd met rolroeren (afhankelijk van haalbare vlieghoogte misschien overbodig), hoogteroer (om te kunnen 'springen') en een richtingsroer (waarschijnlijk de belangrijkste).
Het gewicht is hoog, hoger dan we verwacht hadden maar het moet haalbaar zijn. Testen met een 7-cellen pakketje hebben uitgewezen dat dit genoeg is om een luchtkussen op te bouwen, de WIG gaat met de motoren omlaag gericht zweven. Met 8-cellen moet dit natuurlijk helemaal goedkomen. We zijn erg benieuwd hoe dit vliegen gaat, het wachten is nog op het 8-cellen pakket. De foto's komen zodra ze geupload zijn.
Span: 60 cm
Gewicht: 800 gram
Aandrijving: 2 sp400 7,2V motoren
Accu: 8 cellen IB1400 (deze is nog niet binnen, zodra deze binnen is gaat de WIG vliegen)
Vleugels: Zelfontworpen profiel
Staart en stabilo: naca0009 en naca0010
De romp is van balsahout, doosconstructie met wat tussenschotjes. De vleugel is gemaakt van XPS schuim gelamineerd met 1 laag 50grams glasweefsel. De ligger bestaat uit 2 staafjes van 1mm koolstof, 1 boven en 1 onder de vleugel. De staart en stabilo zijn op de zelfde manier gemaakt. De sp400's zijn bevestigt op een koolstof staafje wat door een servo bewogen kan worden. Hiermee kunnen we ze onder de vleugel laten blazen om het luchtkussen bij de start op te bouwen. Eenmaal op snelheid gekomen is dit niet meer nodig en zetten we ze weer recht.
De WIG is uitgevoerd met rolroeren (afhankelijk van haalbare vlieghoogte misschien overbodig), hoogteroer (om te kunnen 'springen') en een richtingsroer (waarschijnlijk de belangrijkste).
Het gewicht is hoog, hoger dan we verwacht hadden maar het moet haalbaar zijn. Testen met een 7-cellen pakketje hebben uitgewezen dat dit genoeg is om een luchtkussen op te bouwen, de WIG gaat met de motoren omlaag gericht zweven. Met 8-cellen moet dit natuurlijk helemaal goedkomen. We zijn erg benieuwd hoe dit vliegen gaat, het wachten is nog op het 8-cellen pakket. De foto's komen zodra ze geupload zijn.