de calmato : een bouwpakket of rtf

• Topicstarter Topicstarter doodidle
  • Startdatum Startdatum
D

doodidle

Guest
hallo, ik ben als beginner met nul ervaring hier terechtgekomen en ben nogal in de war is de calmato nu een bouwpaket of al een compleet vliegtuig? :oops: dit lijkt me het ideale vliegtuig om mee te beginnen. weten jullie een betrouwbare website waar men dit vliegtuig ook in belgië levert? ik wil wel even bouwen maar niet beginnen met continue in balse enz. zitten te snijde :?

De calmato van kyosho is arf.Dus deze is 95% klaar en dus moet je voornamelijk lijmen.
Kyosho levert aan België en je kan de calmato gewoon in de winkel kopen.Je kan hem ook bestellen in een andere kleur bij de albatros.
rood bovenaan en geel onderaan.
geel bovenaan en rose/paars onderaan.
groen bovenaan deze kan je alleen bestellen met een motor.je kan hem beter in een winkel kopen.

Mvg bartoke

ik denk dat ik dan maar eens in de albatros binnenspring
maar zit de ontvanger enz. daar al bij? 8)
dus ik heb alleen maar een zender nodig?
mvg

Hoi,

De Kyosho Calmato .40 arf is een goed vliegtuig zonder meer. Ik zelf heb leren vliegen met een Skystar van Protech met een OS .46 LA motortje. Vliegt ook prima en wat goedkoper. De Skystar is ook een arf dus al bijna af. Reken voor de afbouw van het vliegtuig en de inbouw van de servo's toch nog een flinke avond werk. Tank, wielen enz. zitten er wel bij. De arf toestellen zijn leeg. Je moet dus zelf de aan/uit schakelaar, de accu, de ontvanger en de servo's zelf inbouwen.
Vaak zie je best goede aanbiedingen van andere modelpiloten die hun vliegtuig willen verkopen voor een redelijke prijs. Zoek een Modelvliegclub bij jou in de buurt. Vaak is er wel iets tweedehands te koop bij een van de leden.

Gr. Arnold

doodidle zei:
ik denk dat ik dan maar eens in de albatros binnenspring
maar zit de ontvanger enz. daar al bij? 8)
dus ik heb alleen maar een zender nodig?
mvg
de ontvanger enz zit niet bij de calmato,maar normaal zit deze+enkele servo's wel bij de zender zelf bij(je hebt 4 servo's nodig)
je moet eigenlijk alleen nog de motor kopen dan en de nodige accesoires...

Je hebt de Calmato in meer versies.. zo is er een ARF en een R2F.. er is ook nog een ARF met motor (=goede keuze).

Bij de ARF moet je nog kopen:
1) zender
2) ontvanger
3) accu
4) servo's (4 stuks)
5) motor

Dan moet je 'm nog bouwen. In het kort houdt dit in dat je de vleugelhelften aan elkaar moet lijmen, de motor moet monteren, de servo's moet monteren, de roerscharnieren moet inlijmen, de roeren aansluiten, het kielvlak inlijmen en het stabilo inlijmen.

Bij de R2F set zit alles erbij, dus servo's en ontvanger etc ook. Voor zover ik weet hoef je daar niet echt meer aan te bouwen, het kan hooguit zijn dat je de vleugelhelften nog aan elkaar moet lijmen en het landingsgestel nog moet monteren.

De R2F set is er al voor rond de 300 euro en dat is gewoon een goede set. De meegeleverde motor (GX 40) is niets mis mee. Stuur anders eens een PB naar "Schroef", die is begonnen met de R2F set.

Toch zou ik de ARF kopen als ik jou was, omdat de Perfex zender die bij de R2F set zit, niet echt geweldig is. Hij voldoet, je kunt er prima mee beginnen, maar je zult al snel gaan uitkijken naar een nieuwe zender. Schroef heeft denk ik iets van 4 maanden met de meegeleverde zender gedaan en heeft inmiddels een andere zender gekocht.

als zender is mij aangeraden de mx-12 deze kan je kopen voor 89 eur maar je kan ook 1 voor 149 kopen met 1maal c577 (zijn dit servo's),r700 ontvanger,zendaccu 1700ma, schakelaar en set kristallen het is dus beter dat ik de dure koop zeker? wat heb ik nu eigenlijk allemaal al en wat moet ik nog hebben: motor, servo en wat nog

doodidle zei:
als zender is mij aangeraden de mx-12 deze kan je kopen voor 89 eur maar je kan ook 1 voor 149 kopen met 1maal c577 (zijn dit servo's),r700 ontvanger,zendaccu 1700ma, schakelaar en set kristallen het is dus beter dat ik de dure koop zeker? wat heb ik nu eigenlijk allemaal al en wat moet ik nog hebben: motor, servo en wat nog

voor de zoveelste keer stel ik dezelfde vraag op het forum...

"heb je in je club al gaan vragen met welk merk ze vooral vliegen?"graupner en of futaba als dit futaba is raad ik je de futaba T6EXAP aan, is een set met ontvanger,accu,4servo's+lader is dus ook een aanrader..

De MX-12 is een goede beginnerszender waar je langer mee kunt doen. Een andere optie die mensen hier op het forum wel aanraden is om te kijken naar de Multiplex Cockpit serie. Die is iets duurder, maar heeft net iets meer mogelijkheden.

Wat je allemaal hebt, kun je zelf het beste zien denk ik :P

Ik zou inderdaad de complete set voor 149 euro kopen. Die C577 is inderdaad een servo.

Zelfs al zou je spullen uit je airblade (ontvanger, accu) kunnen hergebruiken (wat niet onwaarschijnlijk is), voor 60 euro (het prijsverschil) krijg je meer extra spullen dan je los voor 60 euro zou kunnen kopen. Zeker een extra ontvanger ga je al snel nodig hebben, want als je eenmaal begonnen bent met vliegen, is er geen houden meer aan.

Ik ben begin vorig jaar begonnen en tel inmiddels al 4 ontvangers, bijvoorbeeld..

Welke Calmato bedoel je de bovendekker of de onderdekker sport.
BOVENDEKKER
KYOSHO TRAINER 40 CALMATO

ONDERDEKKER
KYOSHO CALMATO 40 SPORT

Deze laatste heb ik gekocht bij Albatros in Mechelen (muizen)
Hij is nu volledig af en hoop het volgende weekend zijn eerste vlucht te doen.

Zender moet je apart aankopen.
voor zover ik op de hoogte ben zijn er 2 bekende spelers op deze markt namelijk FUTABA en GRAUPNER
Voor vliegtuigen en helis wordt meestal de 35 MHZ zender genomen...
Mijn zender is van GRAUPNER MX-12 een 6 kanaal zender en voldoende om te beginnen.
Zie voor prijzen bij Albatros

Je kan beter met de bovendekker beginnen.
Die is goedkoper en gemakkelijker te vliegen.
Je zou het wel eens moeilijk kunnen hebben met het leren landen met een laagdekker.
Laat je niet verleiden door een 4 kanaals zender zoals de multiplex pico want je doet
alleen een dubbele aankoop.Dit heb ik gedaan maar nu heb ik een mx 22 en die is
wel voor even.

mvg bartoke

De meningen hierover zijn verdeeld elbartoke. Er lopen op dit forum ook genoeg zeer ervaren mensen rond die juist het tegenovergestelde zeggen, dus dat de laagdekker juist beter vliegt.

Ik denk niet dat het veel uitmaakt. Als ik nu opnieuw zou moeten beginnen, zou ik de laagdekker kopen, gewoon omdat hij er mooier uitziet.

Het is een misverstand dat je bij de R2F set zelf nog een zender moet kopen. Er zijn gewoon verschillende setjes van beide toestelllen, waarbij er ook 1 set is waar alles bij zit. Zoals gezegd heeft het dan wel minder (lees: geen) mogelijkheden.

Vragen bij de club welke zender ze daar gebruiken kan handig zijn, maar ik zou er niet teveel waarde aan hechten. Ook zonder kabel kun je prima leren vliegen. Voorwaarde is dan wel dat je zelf kunt uitvinden hoe je zender werkt. Zo lang dat wel lukt (kwestie van handleiding goed lezen) is er geen enkele reden waarom je 'de zender van de club' zou moeten kopen.

Als het een electro- of benzinetoestel is wel.

Voor een tweetakt is het wel mogelijk de accu etc. in het toestel te bouwen, zodat je het met een schakelaar op je zender kunt bedienen, maar een tweetakt heeft wel een gloeiplug nodig (4 takt ook overigens).

Hoezo?

Voor het starten koop je bij praktisch alle modelbouwzaken een gloestartertje met ingebouwde accu. Kosten tussen de 10 en 20 euro.

Een gloeiplugknijper, power panel, losse accu's, etc, is helemaal niet nodig, in elk geval zeker niet voor een beginner.

Als het om leren vliegen gaat.
Algemeen wordt aangeraden om met een hoogdekker te beginnen. Deze vliegen makelijker, zijn stabieler en je kunt je wat meer stuurfoutjes veroorloven.
Wat mij erg geholpen heeft is het oefenen op een flightsimulator. Je kunt hierop eindeloos op een bepaalde handeling oefenen. De praktijk is wel anders maar je kent al de bewegingen van de sticks met het resultaat ervan. Een goede instructeur is belangrijk want jezelf leren vliegen met een motorvliegtuig is (bijna) onmogelijk.
Een 4 kanaalszeder is in het begin voldoende maar je komt op den duur kanalen te kort, flaps bijv. of een systeempje om slepen te droppen. Ook hier weer kijk eens rond want je komt vaak genoeg een advertentie tegen waar je voor weinig geld een complete set koopt van iemand die het vliegen toch niet ziet zitten of wil gaan heli vliegen. Voor € 250 heb je vaak alles compleet, inclusief al dat kleine spul wat nog aardig in de papieren loopt.

Back