de chinese 2.4 ghz test (assan modules)

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Gerard_nl, 17 mrt 2008.

  1. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.203
    Locatie:
    Het Oldambt
    Geen idee, maar zet het maar in dit draadje.

    Dan weten we ook waarom deze draadjes haaks op elkaar moeten
    voor het beste ontvangst.

    Een ding is echt vreemd, ze hebben een coax draadje op massa, zowel
    binnen als buitenader op massa gesoldeerd. Waarbij deze op het eind
    is gestript...

    Ik heb voor zover geen enkel antenne ontwerp gezien waarbij men dit
    doet...

    Johan
     
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    placebo-effect

    Mvg Johan
     
  3. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    nog steeds niet uit of ik voor assan of frsky zal gaan.... frsky is goedkoper en met telemetry, en assan is al vaak gebruikt met goed resultaat maar is duurder en hopt niet over frequenties... moeilijk!
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.125
    Locatie:
    Woerden
    Wel, een e-mail gestuurd en ja hoor een antwoord gekregen maar of ik daar nu zo veel wijzer van ben geworden.......
    Het onderstaand antwoord in Chengels heb ik gekregen.

    Het klopt dus dat één van de antennes met de ground is verbonden, dat hadden wij ook al gezien dus ontkennen is moeilijk. Er is één echt antenne die samen met de andere (is dat dan geen echte antenne?) in een soort van cirkel werken???
    En dan volgen ze de ontwerpen van Spektrum waaraan ze niets hebben veranderd tot ze nieuwe ontvangers hebben ontwikkeld.
    Een paar engineers aan de zijkant hebben ook getest of één antenne ook goed zou werken bij deze ontvangers. Maar wat is de uitkomst van die tests? Werkt het ook met één of is die tweede toch nodig?

    Deze vragen heb ik de mensen van Assan ook voorgelegd maar daar heb ik nog geen antwoord op gekregen. Als het lastig wordt hoor je niets meer denk ik.
     
  5. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Die vragen zijn hun al eerder gesteld hoor. Destijds was er een representative van assan actief op rcgroups. Die is danig het vuur aan de schenen gelegd hierover. Een eenduidig antwoord is er nooit geweest.
    Volgens mij zit het zo :
    Ten tijde dat assan op de markt kwam was futaba en spectrum populair. Futaba had antenne diversity, spectrum had satteliet ontvangers. De chinesen hebben er allemaal niet zoveel kaas van gegeten, maar blijkbaar heb je ofwel 2 antennes, ofwel satteliet ontvangers nodig om je product verkocht te krijgen. Chinese horen goedkoop te zijn. Goedkoopste is een extra draadje binnenin te solderen zodat je ook 2 antennes hebt (diversity snappen ze niet zo goed, laat staan polarisatie van het signaal). Wie had nou gedacht dat die verrekte modelbouwers dat doosje gingen openmaken en ook nog zouden snappen dat dat draadje gewoon aan de massa hangt ? Hangt dat bij futaba niet aan de massa dan ? En waar maken ze zich uiteindelijk toch druk om ? Het werkt toch allemaal prima ?

    Dan kwam frysky en die hadden ondertussen wel hun huiswerk over diversity en polarisatie gemaakt.

    Het kan trouwens best dat die assan engineer (kan wang li van om de hoek zijn die wel wat kan solderen en morgen is het Chen Ye van om de andere hoek die radiootjes verkoopt) toch wel wist wat diversity is. Maar de brave mens die mails beantwoord en de marketing doet (dat is wie wij te spreken krijgen) weet enkel dat er 2 antennetjes horen, want 2 is toch altijd beter dan 1, niet ?

    Dit gezegd zijnde, ik ben al jarenlang een fervent chinees spul koper en heb me er al enorm veel mee bespaard. Al is dat relatief, want aan de europese prijzen was het waarschijnlijk bij 1 helikoptertje gebleven terwijl ik nu meer dan 10 helikopters, multicopters, vliegtuigen en jets heb.

    Maar die 2 assan antennes : placebo, pure marketing. Er waren er destijds op rcgroups die gewoon de massa antenne eraf soldeerden zonder merkbare nadelige effecten. Dan kon je de massa antenne gebruikten als vervang antenne als de echte antenne afgebroken was.
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2011
  6. houtjesplakker

    houtjesplakker The First Aviators

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Omgeving van Gouda
    Vreemde resultaten bij reikwijdte test met Assan.

    Al twee jaar vlieg ik met Assan 2,4 GHz modulen in mijn MPX Cockpit MM zender. Echter toen ik het hack-moduul in mijn een MPX2020 had ingebouwd ging het mi. mis. Op een hoogte van ca 100m ging de elektromotor uit en kort daarna weer aan en ook reageerde mijn zwever, op niet eens zo’n grote afstand, niet direct op stuursignalen. Reden genoeg om een paar reikwijdte testen te doen.
    De resultaten vond ik verbijsterend. De testen heb ik gedaan met het zg Futaba-zendmoduul, het hack-moduul en met ontvangers met lange en korte antennes en een indoor ontvanger met één antenne. De testen zijn zo uitgevoerd dat er altijd een zicht contact tussen zender en ontvanger was. De zender stond op een hoogte van ca 1,5m en de ontvanger op een hoogte van ca 2m. Gemeten is langs een recht pad waar langs een sloot loopt.
    De range op de grond varieerde van 150 tot 400 meter. Voor mijn gevoel is dit, om ver en veilig te zweven te gering.
    Bij een tweede test, vorige week, met de MPX Cockit MM, waarin ik het hack-mduul uit de MPX 2020 weer had terug geplaatst, kwam ik met een 6 kanaalsontvanger met korte antenne die ook bij de eerdere testen is gebruikt op een reikwijdte van 1000!!!
    Wie kan mij helpen deze resultaten te verklaren??




     
  7. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.033
    Locatie:
    Baarn
    Lijkt op een antenne probleem ... ik weet niet hoe je de antenne bij de 2020 bevestigd hebt, maar als het kan moet je antenne verplaatsen, "iets" van metaal in de behuizing van de 2020 kan als "director" of "reflector" gaan werken een goed geplaatste en bemeten director en/of reflector versterkt het signaal in één richting, maar een "foute" plaatsing kan ook verzwakking van het zend signaal tot gevolg hebben ...
     
  8. houtjesplakker

    houtjesplakker The First Aviators

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Omgeving van Gouda
    Antenne probleem zou mogelijk kunnen. Maar hoe? Alle antenne conectoren waren mi schoon, juist gemoteerd en vertoonden geen mechanische gebreken.
    Alle testen zijn gedaan met dezelfde ASSAN onderdelen.
    In zowel de MPX 2020 als de Cockpit MM bevinden zich geen metalen delen anders dan de bedrading, potmeters, schakelaars en stekers.
     
  9. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    niet toevallig met het overzetten de coax verlengkabel geknakt/losgeraakt waardoor antenne niet goed is aangesloten?
     
  10. houtjesplakker

    houtjesplakker The First Aviators

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Omgeving van Gouda
    Zou het coaxkabeltje inwendig kapot (onderdreking?) kunnen zijn en nu het een andere loop heeft, dit euvel zich bij toeval herstelt? Het coaxkabeltje had in de 2020 wel een bocht met een wat kleinere radius maar was beslist niet geknikt.
    Het coaxkabeltje zal ik met een eenvoudige mutimeter ohms doormeten.
     
  11. houtjesplakker

    houtjesplakker The First Aviators

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Omgeving van Gouda
    Bij MPX 2020 was het inwendige draadje van het coaxkabeltje onderbroken!!
    Ohms doorgemeten met een universeelmeter. Of er moet een in het kabeltje een condensatortje zitten.
    Tzt zal ik de reikwijdtetesten met een nieuwe coaxkabeltje herhalen.
     

Deel Deze Pagina