De Eco is volwassen geworden........

• Topicstarter Topicstarter Ha-eM Helifun
  • Startdatum Startdatum
H

Ha-eM Helifun

Guest
"De Eco is volwassen geworden".
Dat is de eerste conclusie nadat we de afgelopen twee dagen de nieuwe Eco 8 Royal in elkaar hebben gezet.

Een geheel nieuw frame, een nieuwe rotorkop, een verbeterde heckrotor-unit, een nieuwe en echt stevige kap, een nieuw landingsgestel, een nieuwe pitchkompensator, zwarte heckbuis, nieuwe heck- stuurstanggeleiders, nieuwe paddels en paddelstang, overal worden stalen M2-inbus boutjes toegepast................... kortom de Eco 8 Royal is in feite een geheel nieuwe helikopter.

Mede door de grotere kap en het stevige frame oogt hij ineens volwassen......... een prettig gezicht om te zien, vinden we.

We zijn in feite opnieuw een beetje verliefd geworden op de Royal.............

De bouwschrijving is er eentje van weinig woorden, maar staat daarentegen helemaal vol met duidelijke montageafbeeldingen.

Op twee plaatsen klopt het nummer van het onderdeel niet, maar dat is ook alles.

Het "bouwt echt lekker weg" met de Royal. Alles past goed en we hoefden niets bij te vijlen.

Wat ons betreft hadden we toch liever gezien dat deze Royal standaard was uitgerust met een vrijlooplager. Een gemiste kans van Ikarus. Waarschijnlijk om de prijs beneden de € 200,00 te houden en daarmee aantrekkelijk te doen lijken voor de klandizie.

Toch is een vrijlooplager een onontbeerlijk onderdeel van de elektroheli, dus ook voor de Royal.
Die moet er dus apart worden bijgekocht.

Wel zijn bijna alle scharnierpunten voorzien van dubbele kogellagers, zelfs de bladhouders van de heckrotor-unit.

Het frame is veel en veel steviger dan bij de oude Eco. Deze stevigheid werd bereikt door een doos-constructie.

De skids zijn van kunststof en zijn aan de onderzijde open. Een minpuntje, vinden we dat. De skids hadden wat ons betreft gewoon weer van aluminium moeten zijn. De skidbeugels worden in de framedelen gehaakt. Een leuke vinding en het monteert erg gemakkelijk.

De paddelstand is nu 3 mm en de paddels worden erop geschroefd en daarna geborgd met een inbus-madenschroefje. Een prima oplossing en erg degelijk.

De bouwdoos met houten rotorbladen kost € 199,00.
Een vrijloop met een kunststof naaf (bestelnr 67703 = tandwiel met vrijloop) kost € 40,65
Een alu vrijloop (bestelnr. 67705 + vrijloop met tandwiel) kost € 51,10.
De alu-uitvoering is de beste omdat het vrijloop-lager in de kunststoffen uitvoering nog wel eens los wil gaan zitten. Dat is zelf niet te herstellen, dus.........
Bovendien is het prijsverschil tussen beide vrijlopen niet zo heel groot.

Met een alu-vrijloop kost de Eco dus € 250,10.
De prijs-kwaliteit-verhouding vinden we goed.

Nu nog de elektronica inbouwen en dan vliegen............ we zijn ontzettend benieuwd naar het vlieggedrag in vergelijking met de "oude" Eco 8.......... onze verwachtingen zijn toch redelijk hoog.....

wordt tzt vervolgd...........

vr.gr.

Joyce

Het zal tijd worden... hoeveel dure drama versies zijn er wel niet geweest en +/- 100 verschillende upgrades die hem vliegbaar zouden moeten maken :wink:

Maargoed, mooi dat hij eindelijk volwassen is!

Cheers,

Richard

heb je fotos van het beestje joyce ?
heeft hij druklagers in de kop en/of staartrotor ?

ikzelf persoonlijk vrees dat de naam eco te veel negatieve kritiek heeft gehad in het verleden.

(al dan niet terecht, ik heb er slechts ooit 1 gezien en nooit mee gevlogen)

hallo Gerard,

Hierbij de gevraagde foto's.

De grootte-vergelijking is gemaakt met een gewone Logo 10.
Daarbij zijn de hoofdassen op elkaar "uitgelijnd".
De heckbuislengte van beide is dan gelijk.
De Eco Royal is met kap aan de voorzijde net ietsjes langer.
De Logo is hoger door zijn bovenliggende paddelstang.
De kap van de Eco is steviger en dikker dan de kap van de Logo 10.
Standaard wordt de Eco geleverd met koolstoffen heckbuis"struts". Die moet ik nog monteren.
Het gewicht, inclusief kap en gfk-rotorbladen, maar zonder electronica, is 900 gram.
De Royal heeft geen druklagers, wel dubbele lagers in rotorkop, heckrotor, heveltjes etc.
De constructie is licht van gewicht en de montage is met stalen inbus m2-boutjes.
Het geheel geeft ons aanleiding te zeggen dat de Royal niet is gebouwd voor EXTREEM 3D-vliegen.
Als de pitch-travel voldoende is (+/- 10 graden) dan kan er zeker rugvlucht mee worden gedaan.
Maar de electronica moet nog gemonteerd worden en dan pas weten we de afstelmogelijkheden.

Eco8_Royal_001.jpg

Eco8_Royal_002.jpg

Eco8_Royal_003.jpg

Eco8_Royal_004.jpg

Eco8_Royal_005.jpg

Eco8_Royal_006.jpg

Eco8_Royal_007.jpg

De Orbit lijkt klein in vergelijking met het frame:

Eco8_Royal_008.jpg

Eco8_Royal_011.jpg

De doosconstrtuctie van het nieuwe frame:

Eco8_Royal_009.jpg

Eco8_Royal_010.jpg

vr.gr.

Joyce

Gerard_nl zei:
ikzelf persoonlijk vrees dat de naam eco te veel negatieve kritiek heeft gehad in het verleden.

(al dan niet terecht, ik heb er slechts ooit 1 gezien en nooit mee gevlogen)

hallo Gerard,

Er is inderdaad altijd heel veel kritiek geweest op de Eco 8.
De kritiek kwam ook vaak van mensen, die zelf nog nooit een Eco 8 hadden gevlogen.
Dan wordt het negatief napraten en dat is jammer.

De Eco 8 werd/wordt aangeboden met een borstelmotor en 8 cellen, waarmee de Eco echt niet te vliegen is.
Die aanbiedingen zijn nog steeds te vinden en nog steeds worden beginners daarmee op het verkeerde been gezet, althans dat is mijn persoonlijke visie daarop.
En zolang dergelijke praktijken plaatsvinden, is het eigenlijk vechten tegen de bierkaai.......

De standaard "oude" Eco met houten rotorbladen, maar....... met een goede brushless motor/regelaar set, goed vliegt.
Ik heb er zelf in die uitrusting mee gevlogen en dat ging prima.
Zeker, extreem 3D is niet mogelijk, maar daarvoor is de Eco ook niet ontworpen.
Ook de nieuwe Royal niet.
Het zijn lichtgewicht elektroheli's voor het gewone rustige rotor-up vliegwerk.
En daar is niets mis mee, zolang gebruikers binnen dat gebruiksdoel blijven.

Iemand die rond wil raggen, de grenzen wil overschrijden, extreem 3D wil gaan vliegen.......... die kan beter een ander model kopen.
Je neemt met een Fiatje 500 immers ook niet deel aan de Formule 1 wedstrijden, toch? :wink:
Ook de vernieuwde Fiat 500 is daar niet geschikt voor.
Maar liefhebbers van dat kleine autootje zijn er voldoende.

In die gedachtengang geldt dat denk ik ook voor de Eco 8.........

vr.gr.

Joyce

Hai Joyce,
Watvoor brushless motor zou je aanraden voor lekker rondvliegen? (gaat om een oudere versie eco8, maar wel alles alu)
Ik zag op de ikarus site een motor van ±1500KV / 150 gram. Is dat de goede richting?

En ik zit te denken aan 3 cellen 4100mah lipo. Is meer voltage dan 8 cellen en 2 keer zo licht als de 2400nicads. Goed idee?

Hallo Sietse,

Mijn oude Eco vlieg ik met een Orbit 15-12 zonder koelvin en een Schulze regeaar 12.46E met interne BEC.
Die kombinatie gebruik ik al jaren en doet het nog steeds uitstekend.
Dus dat wil ik ook testen op de Royal.
Ik denk dat dat prima zal gaan.

Mijn andere Eco, vlieg ik met een Plettenberg HP 220/20/A3 P6 Heli.
OOk met een Schulze regelaar.
De allerbeste motor, maar tevens ook de duurste.

Als je nog een regelaar erbij moet kopen, dan zou ik kiezen voor de Kontronik Jazz 40-6-18.
Deze heeft ook een interne 2A Bec.
Mocht je later toch wat meer zekerheid willen inbouwen, dan kun je gewoon een kleine bufferakku op de ontvanger aansluiten zonder extra maatregelen.
Bij de Schulze regelaar kan dat niet.

vr.gr.

Joyce

Okidoki duidelijk en snel antwoord :). THNX

Het is trouwens niet voor mij, ik zoek het ff uit voor iemand anders. Waarom zou je bij de schulze niet een aparte BEC erop kunnen zetten trouwens? Gewoon rode draadje uit de stekker toch?
Ikzelf vlieg met veel goedkopere "zooi" :). Gewoon
heeel goedkope regelaars met een losse BEC. werkt prima. En aan buitenlopers is er ook al veel meer te koop dan alleen plettenberg...

Orbit 15-20:
175 gram, 1210KV

Plettenberg 220/20/A3 P6
200 gram, 1620KV

een buitenloper van rond de 170/200 gram met ±1200KV voor 3 cellen, ±900KV voor 4 cellen en ± 720KV voor 5 cellen :) moet goed genoeg zijn dus. In die range zijn aardig wat goedkopere motoren te vinden. Ik ga dus ff op zoek :). Heb er al een paar gevonden die het zeker wel gaan trekken.

Ik heb nu bijvoorbeeld een Hextronic buitenloper van 300 gram in een Sceadu EVO 50 gezet. vliegt prachtig :).

Er is inderdaad altijd heel veel kritiek geweest op de Eco 8.
De kritiek kwam ook vaak van mensen, die zelf nog nooit een Eco 8 hadden gevlogen.
Dan wordt het negatief napraten en dat is jammer.

Hmm, ik heb de oude Eco 8 meerdere keren zien crashen door technische mankementen zelfs nadat er al vele dure upgrades op gemonteerd waren. Zelf heb ik ooit met een standaard eco 8 geprobeerd te vliegen, maar die kwam met een normale accu en de standaard setup amper van de grond.

Ik ben het met je eens dat de Eco 8 gezien moet worden als leuke heli maar niet als 3D wonder, mensen die ik zag crashen probeerde er loopings e.d. mee te maken waardoor verschillende onderdelen faalde.... ik heb het wel over enkele jaren terug toen ik zelf nog niet eens met heli's vloog. De nieuwe versie zal allicht beter zijn :)

Cheers,

Richard

Back