H
Ha-eM Helifun
Guest
"De Eco is volwassen geworden".
Dat is de eerste conclusie nadat we de afgelopen twee dagen de nieuwe Eco 8 Royal in elkaar hebben gezet.
Een geheel nieuw frame, een nieuwe rotorkop, een verbeterde heckrotor-unit, een nieuwe en echt stevige kap, een nieuw landingsgestel, een nieuwe pitchkompensator, zwarte heckbuis, nieuwe heck- stuurstanggeleiders, nieuwe paddels en paddelstang, overal worden stalen M2-inbus boutjes toegepast................... kortom de Eco 8 Royal is in feite een geheel nieuwe helikopter.
Mede door de grotere kap en het stevige frame oogt hij ineens volwassen......... een prettig gezicht om te zien, vinden we.
We zijn in feite opnieuw een beetje verliefd geworden op de Royal.............
De bouwschrijving is er eentje van weinig woorden, maar staat daarentegen helemaal vol met duidelijke montageafbeeldingen.
Op twee plaatsen klopt het nummer van het onderdeel niet, maar dat is ook alles.
Het "bouwt echt lekker weg" met de Royal. Alles past goed en we hoefden niets bij te vijlen.
Wat ons betreft hadden we toch liever gezien dat deze Royal standaard was uitgerust met een vrijlooplager. Een gemiste kans van Ikarus. Waarschijnlijk om de prijs beneden de € 200,00 te houden en daarmee aantrekkelijk te doen lijken voor de klandizie.
Toch is een vrijlooplager een onontbeerlijk onderdeel van de elektroheli, dus ook voor de Royal.
Die moet er dus apart worden bijgekocht.
Wel zijn bijna alle scharnierpunten voorzien van dubbele kogellagers, zelfs de bladhouders van de heckrotor-unit.
Het frame is veel en veel steviger dan bij de oude Eco. Deze stevigheid werd bereikt door een doos-constructie.
De skids zijn van kunststof en zijn aan de onderzijde open. Een minpuntje, vinden we dat. De skids hadden wat ons betreft gewoon weer van aluminium moeten zijn. De skidbeugels worden in de framedelen gehaakt. Een leuke vinding en het monteert erg gemakkelijk.
De paddelstand is nu 3 mm en de paddels worden erop geschroefd en daarna geborgd met een inbus-madenschroefje. Een prima oplossing en erg degelijk.
De bouwdoos met houten rotorbladen kost € 199,00.
Een vrijloop met een kunststof naaf (bestelnr 67703 = tandwiel met vrijloop) kost € 40,65
Een alu vrijloop (bestelnr. 67705 + vrijloop met tandwiel) kost € 51,10.
De alu-uitvoering is de beste omdat het vrijloop-lager in de kunststoffen uitvoering nog wel eens los wil gaan zitten. Dat is zelf niet te herstellen, dus.........
Bovendien is het prijsverschil tussen beide vrijlopen niet zo heel groot.
Met een alu-vrijloop kost de Eco dus € 250,10.
De prijs-kwaliteit-verhouding vinden we goed.
Nu nog de elektronica inbouwen en dan vliegen............ we zijn ontzettend benieuwd naar het vlieggedrag in vergelijking met de "oude" Eco 8.......... onze verwachtingen zijn toch redelijk hoog.....
wordt tzt vervolgd...........
vr.gr.
Joyce
Dat is de eerste conclusie nadat we de afgelopen twee dagen de nieuwe Eco 8 Royal in elkaar hebben gezet.
Een geheel nieuw frame, een nieuwe rotorkop, een verbeterde heckrotor-unit, een nieuwe en echt stevige kap, een nieuw landingsgestel, een nieuwe pitchkompensator, zwarte heckbuis, nieuwe heck- stuurstanggeleiders, nieuwe paddels en paddelstang, overal worden stalen M2-inbus boutjes toegepast................... kortom de Eco 8 Royal is in feite een geheel nieuwe helikopter.
Mede door de grotere kap en het stevige frame oogt hij ineens volwassen......... een prettig gezicht om te zien, vinden we.
We zijn in feite opnieuw een beetje verliefd geworden op de Royal.............
De bouwschrijving is er eentje van weinig woorden, maar staat daarentegen helemaal vol met duidelijke montageafbeeldingen.
Op twee plaatsen klopt het nummer van het onderdeel niet, maar dat is ook alles.
Het "bouwt echt lekker weg" met de Royal. Alles past goed en we hoefden niets bij te vijlen.
Wat ons betreft hadden we toch liever gezien dat deze Royal standaard was uitgerust met een vrijlooplager. Een gemiste kans van Ikarus. Waarschijnlijk om de prijs beneden de € 200,00 te houden en daarmee aantrekkelijk te doen lijken voor de klandizie.
Toch is een vrijlooplager een onontbeerlijk onderdeel van de elektroheli, dus ook voor de Royal.
Die moet er dus apart worden bijgekocht.
Wel zijn bijna alle scharnierpunten voorzien van dubbele kogellagers, zelfs de bladhouders van de heckrotor-unit.
Het frame is veel en veel steviger dan bij de oude Eco. Deze stevigheid werd bereikt door een doos-constructie.
De skids zijn van kunststof en zijn aan de onderzijde open. Een minpuntje, vinden we dat. De skids hadden wat ons betreft gewoon weer van aluminium moeten zijn. De skidbeugels worden in de framedelen gehaakt. Een leuke vinding en het monteert erg gemakkelijk.
De paddelstand is nu 3 mm en de paddels worden erop geschroefd en daarna geborgd met een inbus-madenschroefje. Een prima oplossing en erg degelijk.
De bouwdoos met houten rotorbladen kost € 199,00.
Een vrijloop met een kunststof naaf (bestelnr 67703 = tandwiel met vrijloop) kost € 40,65
Een alu vrijloop (bestelnr. 67705 + vrijloop met tandwiel) kost € 51,10.
De alu-uitvoering is de beste omdat het vrijloop-lager in de kunststoffen uitvoering nog wel eens los wil gaan zitten. Dat is zelf niet te herstellen, dus.........
Bovendien is het prijsverschil tussen beide vrijlopen niet zo heel groot.
Met een alu-vrijloop kost de Eco dus € 250,10.
De prijs-kwaliteit-verhouding vinden we goed.
Nu nog de elektronica inbouwen en dan vliegen............ we zijn ontzettend benieuwd naar het vlieggedrag in vergelijking met de "oude" Eco 8.......... onze verwachtingen zijn toch redelijk hoog.....
wordt tzt vervolgd...........
vr.gr.
Joyce