de eerste keer slepen

Ik vind die multisleep prachtig, maar inderdaad, om er een knappe schaalbak van mezelf tussen te hangen, mhh, even denken ...

Ik veronderstel wel dat je met dat hele span niet gaat bochten maar in 1 lijn omhoog gaat?

Zijn niet echt schaalbakken hoor! De sleep met 4 was met een Fox, Salto, Solution en een discus (dacht ik). Bv. mijn Fox is Semi-scale (Reichard) en een cockpit zit er niet eens in...

Met 4 hebben toen toch 2 à 3 bochtjes gemaakt per vlucht...met 5-6 is dat mss wat moeilijker. Ik veronderstel dat we dat snel eens gaan proberen, alleen niet dit weekend, dan is het Old Timer Fly-in in SChaffen en mag er door ons niet gevlogen worden:mrgreen:

Gr Wim

Ai....juiste afmetingen ken ik niet, maar in ieder geval meer dan 3m span, motor is een ZDZ 160cc als ik me vergis...

slepen

zaterdag de 23 ste zou jules nog eens willen oefenen met 4 of 5? zwevers met iets langere koord en dunner dus zie dat je er bent hee wim

dat met 4 zwevers achter je gat... dat is eens leuk om gek te doen, maar daar komen alleen maar vodden van. (stukken dus!) dat loopt zeker niet altijd goed. en vind t ook een beetje onverantwoord eigenlijk. ik hang altijd alleen achter een sleper, en vind dat al moeilijk genoeg :)
vorige winter nog achter een sleper gehangen met een "sissi" en op 180m hoogte knalde we los de wolken in... das ff vies als je lostrekt en je ziet geen zwever voor een halve minuut :) gheghe

en op die discussie van sleper met dubbele staart enz... wat dacht je van een V-staart? das ook tof :) bij ons op de club "mach" in herentals, vliegt de sleper met 2 toestellen allebei voorzien van een Vstaart. en das ook wel effectief... alleen mag je dan zeker niet lager als de sleper vliegen anders dan trek je em op zijn gat... terwijl bij een gewone kruis, de sleeplijnsneller langs de stabilo zou afschieten.

V-staart vliegt niet fijn, dat waggelt meer en wringt. Waarom moeilijk doen met een V staart?

Als iemand 4 zwevers of meer gelijktijdig wil slepen, laat die dan toch. Qua veiligheid is het niet echt een probleem. Een groter probleem zijn leden welke hun toestel nauwelijks onder controle hebben en toch alleen vliegen. Hier wordt weinig tegen gedaan op zowat alle clubs, terwijl het toch wel degelijk deze mensen zijn die aan de afrastering invliegen, toestellen doodtrekken vlak boven het veld, niet meer weten hoe het toestel hangt en het de grond intrekken, altijd last hebben van "storingen",...

Paul,
Zie mijn eerdere reactie, het is niet nodig een dubbele staart. En leijk vind ik het ook, mja da's uiteraard MIJN smaak.

Een Wilga háát je of je bent er helemaal gek van.

Laatst bewerkt:
slepen

ik wilde niet te reageren op reactie van firefox

Als iemand 4 zwevers of meer gelijktijdig wil slepen, laat die dan toch. Qua veiligheid is het niet echt een probleem. Een groter probleem zijn leden welke hun toestel nauwelijks onder controle hebben en toch alleen vliegen. Hier wordt weinig tegen gedaan op zowat alle clubs, terwijl het toch wel degelijk deze mensen zijn die aan de afrastering invliegen, toestellen doodtrekken vlak boven het veld, niet meer weten hoe het toestel hangt en het de grond intrekken, altijd last hebben van "storingen",...

maar toch bedankt voor jou inzicht paulplevoets jij zal ook al lang genoeg vliegen,voor te zien wie wel en wie niet bekwaam is

ik zeg ook helemaal niet dat t noodzakelijk is die V-staart :)
tis gewoon eens een leuk zicht :) en op zich niet moeilijker vliegen, zeker niet voor een zwever, dat is net een pittig karaktertje aan de zwever :) kheb er 4 met een Vstaart, en t vliegt best soepel, kheb maar 1 die een beetje waggelt op de helling, das de cumulus XXL.

voor de rest ben ik en de man die me sleept tevreden met een V-staart.

net als een Tstaart... ieder staartje heeft zijn vliegeigenschappen
ik ben totaal verkocht aan een T-staart :) maar onlogisch bij een motorbak :)

maar we zijn over slepen bezig.... alles kan en alles mag... en idd t is gevaarlijker van mense die niet kunne vliege te late alleen vliege... kheb op de club ene die al 6j vliegt en nog geen bal kan... altijd pompt met zijn easystarke of easyglider... dinge die op zich alleen vliege.

maar zelfs onder begeleiding lukt t hem nog om te crashe en mense bijna aan te vliegen..
sommige leren t nooit... ik daar en tegen kon na 3maand men eerste zender vast te nemen al spotlandingen maken met mijn eigen zwevers... (ben ik blij dat ik t direct kon)

Paul,
Zie mijn eerdere reactie, het is niet nodig een dubbele staart. En leijk vind ik het ook, mja da's uiteraard MIJN smaak.

Een Wilga háát je of je bent er helemaal gek van.

Richard, begrijp met niet verkeerd, ik ben 100% voor een conventionele staart, en zeker helemaal voor een Wilga. Zo lelijk dat het mooi wordt. Beetje zoals de Yak 55 van krill, daar heb ik hetzelfde gevoel bij.

Dubbele staart, V-staart, allemaal niet nodig om te slepen. Meestal lelijk en constructie weinig aantrekkelijk. Met de decathlon waren er spankabels aan het stabilo, zelfs daar nooit last gehad van vastslaande sleeplijnen of dergelijke. Gewoon een beetje opletten.

Paul, sorry, opm was bedoeld voor Firefox...

Was al duidelijk dat jij er ook zo over denkt als ik.
Spandraden op een sleepkist raden we als BIGGS altijd sterk aan, dit om het kielvlak te beschermen tegen een "zwiepende" zwever (heet dit geen alliteratie ?) en tevens om de sleeplijn weg te houden van de aansturing van de hoogte- en richtingsroer.

V-staarten hebben NOOIT de richtingsstabiliteit als van een conventionele 3-vlaks staart.
In de zwevers acro scene zijn de Salto's altijd in het nadeel, bvb bij een stall turn zijn ze in het neerwaartse deel langer aan het "zoeken" met de neus voordat ze stabiel op koers liggen.

Ik snap het wel waarom bvb in Frankrijk de Bisons zo populair zijn, als je niks anders ziet als dit soort kisten om te slepen dan denk je gauw dat dit het ideale vliegtuig is. Vanwege de taal leven de Fransen (-taligen) ook min of meer "geïsoleerd", men ziet ze weinig op internationale meetings op zweef en sleepgebied, ze kunnen Duitse en Engelstalige modelbladen niet lezen en omgekeerd kunnen wij hun bladen niet lezen.

Maar ja, ze hebben ook zo'n groot land, er is genoeg te doen op modelgebied, ze hoeven ook niet naar andere landen uit te wijken, wat wij in NL en BE wel moeten doen omdat er te weinig te beleven is op sommige modelbouw gebieden en er bovendien overal ruimtegebrek is.......

Vanwege de taal leven de Fransen (-taligen) ook min of meer "geïsoleerd", men ziet ze weinig op internationale meetings op zweef en sleepgebied, ze kunnen Duitse en Engelstalige modelbladen niet lezen en omgekeerd kunnen wij hun bladen niet lezen.

Richard,

ik hoop dat je hier enkel uit naam van uw collega Nederlanders spreekt. 3/4 van de vlamingen hier op het forum kunnen perfekt een franstalig magazine lezen.

Ik heb trouwens jarenlang het franse RCM gekocht, daar kon toen weinig ander blad tegenop wat betreft info.

Peter, ahhh, stiekum Franstalig zitten lezen hè..... :)

Ja, ik denk dat in NL weinig franse bladen gelezen worden, evenals in Engeland en Duitsland...Vandaar dat ik bedoel dat ze van twee kanten geïsoleerd leven, tenminste que onze hobby.

Toch hebben ze een rijke modelbouw kultuur (Fr is sowieso een erg luchtvaart minded land!), maar er komt relatief weinig naar buiten.

Maar af en toe dat je een (engelstalig schrijvende) Fransman op een int forum tegenkomt...

dat is zeker waar.

En wetende dat er veel en grote sleepmeetings zijn in Frankrijk met prachtige toestellen.

Ook de locaties zijn soms heel interessant.

En wat betreft de spijs en drank moet je er zeker naartoe. Alleen wat betreft het vliegen moet je af en toe eens wat laten voorbijgaan denk ik. Ze zijn nogal eigenwijs, maar dat geld ook al voor onze zuidelijke helft van België.

om terug op topic te komen, ik ben al een tijdje aan het twijfelen tussen een grote bidule of toch maar een grote paf trainer.

ARF tov ARC
standaard staart of dubbele staart
neuswiel of staartwiel

veel dingen dat hun plus of minpunten hebben.

in ieder geval voor een 100cc

Peter,

Ja, eens kijken wat er op de poll binnen BIGGS gereageerd wordt, er zijn ook enkele Franse treffens nu opgenomen als keuze.

Vwb de sleper:
Of je wacht nog heel even, John Greenfield heeft een uitvergrote versie van de Greenley gemaakt, geschikt voor 100cc. Het ding heeft al gevlogen in de UK en heeft alle verwachtingen overtroffen.
De tekening komt binnen enkele weken online op de nieuwe BIGGS site!!!!
Maar OK, het is dan wel weer bouwen, en de PAF trainer is natuurlijk ARF.
De nieuwe Greenley heeft ribben vleugels dus als je iemand kent die kan fraisen, dan heb je snel een ribbenset mbv van de CAD tekening.

Ik begin binnenkort aan de kleinere Greenley en ben benieuwd of het bouwen idd zo snel gaat als John claimt (binnen één week klaar....)

2 leden met een freesmachine, daar zit het probleem niet. TIJD, en GOESTING om te bouwen is echter wel een probleem.

Ik moet deze winter een nieuwe wedstrijdkist maken omdat de andere vroegtijdig en onverwacht naar de vlieghemel gegaan is. Dit is natuurlijk absolute prioriteit 1.

Danny is volop aan zijn spit bezig dus de winter is al vlug volgeboekt, een arf is de enige optie om een alternatief voor de wilga te hebben.

Die moet binnenkort al gaan presteren, Kurt zijn 9 meter is bijna klaar.

Back