De "Friesland" van Mamoli

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Groenenberg, 27 aug 2020.

  1. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dat vermoed ik ook een beetje wat nylongaren doet.
     
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Nee, dit is teveel om uit te zetten. Is maar garen. Er is aan de wanttouwen getrokken. Ik zou toch nog eens naar de kat kijken of die harem eens strak aankijken. :)
    En als het dat niet is een exorcist bellen.
     
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik ben best voor wat humor in een beantwoording. Maar er is niet aan de wanttouwen getrokken. Ik stel een serieuze vraag en nu kom ik ietsie belachelijk over:rolleyes: met een stellig antwoord dit heeft de kat gedaan.

    Maar goed als niemand iets zinnigs kan zeggen of er ook ervaring mee heeft dan weet ik het ook niet.:)
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2020
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Volgens mij gaf ik als antwoord polyester of nylon garen moet je gelijk sealen/lijmen want bij het minste of geringste laat het los. Ik lijm iedere rij voordat ik de volgende doe.
     
  5. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Het lijkt mij dat temperatuur en vochtigheid hier de hoofdrolspelers kunnen zijn. Nylon heeft de neiging iets uit te zetten in een vochtige omgeving (alhoewel zéér gering).
    Touw opbergen in een koude droge kast, er mee aan de slag in een warme kamer, waar wat meer vocht in de lucht zit. En het touw hoeft maar iets uit te zetten om al slapper te hangen.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dit verklaart mij nog steeds niet waarom er in het midden van wanttouwen het draad zakt. Dat betekend dat er 8 mastworpen per geweven draad zichzelf zouden lossen...
     
  7. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik vermoed ook dat het met luchtvochtigheid te maken heeft. Ik haalde namelijk het touw uit de schuur.
     
  8. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Vochtigheid denk ik niet, na de eerste rij is het garen allang geclimatiseerd. Maar er zitten ook 2 rijen meer op als op de eerste foto. Denk dat het toch met bewegen en niet sealen te maken heeft. Het onderste afgeknipte touwtje is nog helemaal in vorm.
     
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Natuurlijk zitten er 2 rijen meer op. Denk je dat ik niets hebt gedaan vandaag:) ik zag dit tijdens het verder gaan en dacht... dit is wel erg vreemd en besloot het op dit forum te delen.
     
  10. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Mijn ervaring is. Ik lijm iedere rij die ik klaar heb voordat ik naar de volgende ga. Rede is wat jij nu hebt. Katoen doet dit niet, daar kan je een paar rijen doen voordat je lijmt.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Luctor et Emergo


    20201222_202828.jpg
     
    Prutsertje, Mees Ippel en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  12. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    Oud Beijerland, ligt dat in Zeeland? :)
     
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dit hoor ik wel meer dat dit in Zeeland zou liggen. Hemelsbreed op nog geen 7km vanaf Rotterdam en Oud Beijerland ligt op de Zuid Hollandse eilanden. Na Flakee schuurt het een beetje tegen Zeeland aan inderdaad.
    Je bedoelt... zo vochtig is het hier niet....:rofl:
     
  14. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    Haha, Luctor et emergo, wat je uitriep, is toch de lijfspreuk van de provincie Zeeland, en dus van alle Zeeuwen?
     
  15. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    De tekst is inderdaad vindbaar op het Zeeuws wapen. Maar het schoot me te binnen toen ik van dit want de laatste weeflijn zette:)
     
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Kunststof vezels zijn in tegenstelling tot natuurlijke vezels elastisch en door verschil in temperatuur en vocht schommelingen kan deze elasticiteit minder worden, waarna de 'rek' er een beetje uit gaat. Ik geloof dat dit de reden is waarom je weeflijnen hier en daar wat slapper zijn gaan hangen. Om die reden gebruik ik bijna altijd natuurlijke vezels voor mijn tuigage, want ook al gaat de rek er niet meteen uit, in de loop der jaren gaan kunststof lijnen zoals nylon en polyester gegarandeerd altijd slapper hangen, zeker wanneer je ze redelijk afgespannen hebt. Dus volgens mij had katoen een betere keus geweest voor je weeflijnen. (de kat heeft er dus zeer waarschijnlijk niets mee te maken;))
     
    Flying Scotsman en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Daar komt nog bij, dat als een kat zich daar mee had vermoeid, dan had dat want er niet meer zo bij gestaan, maar dat was volledig gesloopt geweest :koud:
    Verder kan ik daar niks zinnigs over zeggen, maar wat Piet daar zegt, klinkt mij redelijk logisch in de oren
     
  18. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Mijn neef woonde aan de dijk daar, veel van mijn jeugd daar door gebracht oa in de grient (of was het griend?)
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  19. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Indertijd waren er aan de rivier het Spui veel grienden. Dit is allang verloren gegaan en nu is er veel gebouwd met bedrijventerreinen en woningen. Wat dat betreft herken je het niet meer. Maar in de Hoeksewaard zijn er ongelofelijk veel dijken. Ik vermoed als je over grienden spreekt en de dijk waar je neef woonde dat dit de Beijerlandse dijk is geweest.
     
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Met het knopen ben ik redelijk opgeschoten.
    Het is goed om pijnlijke schouders te veroorzaken:)
    De fokkemast is nu dus klaar.
    • Fokkewant
    • Voorstengewant
    • Voorbramwant
    Totaal nu 780 mastworpjes gelegd.
    20201225_102618.jpg 20201225_102613.jpg

    Ik zal nu eerst het gourmetset maar gaan opzoeken. Het is tenslotte 1e kerstdag.:thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2020
    TIMBERWOLF, Ronk, Ruud Pont en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina