hallo toen niels met zijn skip begon dacht ik zo van ik heb toch ook nog vroeger met die sub gevaren en ben in de kasten gaan snuffelen en jawel hoor daar kwam die goede oude skip onder het stof vandaan de problemen om deze terug vaarklaar te krijgen waren zo enorm dat ik de boot terug uitelkaar heb gehaalt en er een polyester mal van heb gemaakt ik heb alleen de bovenkant want op de details na is de onderkant gelijk van vorm en daar ik niet de skip wil maken omdat niels er reeds aan bezig is dacht ik aan de george washington deze boot is gewoon een doorgezaagde skipjack waar ze dat rakettendek hebben tussen gezet en het dek iets verhoogt (anders konden die raketten er niet in) de skip heeft een lengte van 33 cm en george zijn lengte is 50.56 cmer moet dus 17.56 cm bij komen dat stuk komt op de plaats waar het raketten dek is geplaatst ik ga dus een rompje of 4 moeten maken om er de georges uit te kunnen samen stellen het thurtle deck moet dan nog zelf gemaakt worden maar dat gaat geen probleem geven de reden dat ik deze boot zo verschillend bouw is dat ik de wtc die niels gaat gebruiken niet kan gebruiken mijn servo's die in de oude skip zaten kunnen niet in de buis van 32 mm daar de binnen diamter van 28 mm teklein is voor mijn servo's de romp van de oorspronkelijke skip had ik vroeger verstevigd met polyester aan de binnen kant dus kon ik zo heel de romp gebruiken als wtc maar na jaren onder het stof te hebben gestaan zijn er barstjes in de polyester beginnen te komen en was de skip zo lek als een zeef daarom de mal van de skip en nu heb ik een polyester rompje dat meer druk kan verdragen dan die plastiek nu heb ik een binnen ruimte voor het techrekje van 40 mm en dus een zee van plaats vooral nu de boot ook nog eens langer wordt is er plaats voor een rcabs systeempje foto's volgen maar mijn toestel is defect dus eventjes zonder groeten raf
hallo het inwendige bestaat uit 4 X 2.4 amp penlicht accu's servo stuurprintje voor de motor sturing motor uit een knoert van een servo(oudermodel) twee jr servo's van conrad gepland rcabs uit een bloeddrukmeter sturing via een servo printje (nog oplosen hoe ik het ga doen) recup materiaal de as komt uit de ex skipjack deze was vroeger altijd goed dicht dus zal hij dat nu ook nog zijn stuurstangen door messing buisjes die in de wand zitten en daarop afgedicht met siliconen slang nog te maken bajonetsluiting (nu eigen ontwerp met 2 o ringen) het tech rek uit dun abs materiaal nog te kopen micro ontvanger de opstelling in het tech rek van achter naar voor de motor met siliconen coppeling de regelaar komt boven de as/koppeling te zitten de as loopt door de want maar de eigenlijke as is langer en komt uit in de staart en draait daar in een kleine bus de twee servo's met hun stuurstangen de ontvanger het rcabs pompje , lucht ventiel en servo stuurprintje met relais de duitank met een zakje er in de 4 accu's en dan zijn we klaar denk ik mooi hoe alles hier voor me licht op tafel groeten raf
net je nieuwe draadje ondekt, ben ook benieuwd naar de foto's De rcabs aansturen met een (1) servoprintje, is op eerste zicht een probleem aangezien het ventieltje NO (normally open) is. Heb hier een oplossing voor bedacht door een logische niet-poort te bouwen met 2 mini mosfets. Moet wel nog effe narekenen of het werkt, maar ander zou je met 2€ onderdelen klaar zijn. Heb het ook nodig voor m'n duiksysteem. het idee is; Door de 2 draairichtingen van de servoprint af te zonderen met diodes, en daarna met een P channel en een N channel enchancemant MOSFET een niet poort te bouwen zou je beiden met 1 servo print kunnen aansturen. Kosten; de 2 mosfets samen 1 euro, en 4 diodes. Lijkt me wel de moeite om te proberen, als de servo electronica niet onverwacht vies doet werkt het waarschijnlijk perfect.. Had zelfs al 2 mosfets opgezocht, de BS170 en BS250. Zo word het:schakelaar naar boven: pomp werkt, ventiel gesloten. schakelaar in het midden, pomp af, ventiel gesloten. schakelaar naar beneden, pomp af, ventiel open. Niels
hallo niels de twee van de drie stukken romp staan nu aan elkaar straks stuk drie er aan zetten amaj die boot wordt wel echt lang maar ja een zee van ruimte heb ik dan wel over kan lekker veel in dat rompje in wat die schakeling betreft ben ik dus wel benieuwd een servo print doet niet moeilijk alleen er staat als de stick in het midden staat geen spanning op de uitgangen ik dacht een relais te gebruiken met een diode stick naar boven pomp draait (in serie met een diode) relais in rust gesloten dus ventiel is dicht stick in het midden pomp staat stil relais veranderd niet stick naar onder relais trekt aan ventiel krijgt geen stroom en is open het relais is maar 5 op 5 mm 6 volt zo kan het dus ook ben nog van de oude stempel hahahahaha ik moet het horen klikken dan weet ik of het werkt hahahaha stom dat het foto toestel naar zen moer is dan kon ik twee romp helften tegen elkaar leggen dan kon je zien hoe groot de mijne wordt tegenover je skipje straks eens langs gaan bij d buren en kijken of ik hun toestel eventjes mag lenen groeten raf
idd, relais werk ook. De schakleing komt op hetzelfde neer, aleen met 'electronische' schakelaars. Wist niet dat er zo'n kleine relais bestaan? De mosfets zijn driepootjes met 5mm diameter huisje, zoals transistors, je kent ze wel. 2 van deze is dus groter dan het relais laat nog wel iets weten. Niels
hallo hier een paar fotokes hier zie je het verschil in lengte tussen de skip en de georges er is nog veel werk aan maar het begint er op te trekken de plakband zit nog over een van de naden ik moet noeg polyetser afmaken om hem aan elkaar te zetten en tevens nog een rompje maken dat gaat in een keer door daar ik steeds de borstels moet weggooien deze zijn goed koper dan aceton te kopen om ze uit te spoelen dus probeer ik zoveel mogelijk met 1 borstel tegelijk te doen deze romp gaat ongeveer 800 to 900 gram drijfvermogen hebben terwijl de skip aan een dikke 400 gr komt groeten raf
hallo ik ben aan het opliggende deck bezig en dat is een heel werk de motor die ik gebruik is 24 mm doormeter en is 34 mm lang zonder de as de motor is 4.8 volt en wordt aangestuurt met een servo printje uit de goeie oude tijd groetjes raf
hallo de motor met de regelaar 50 gram de beide servo's 10 gr de accus 40 gr het rcabs systeem zonder de zak 20 gram de ontvanger ???maar doe daar ook maar 20 gr voor dan heb ik dus een totaal gewicht van 140 gr dat is het drijfvermogen dat ik zal moeten hebben voor de georges ik ga er vanuit dat het wel ongeveer 200 gr zal moeten worden want de as en prop zijn er nog niet bijgerekent en de stuurstangen groeten raf
hallo het dack deck is een hele opgave eerst in schuim geprobeert maar dan is er enorm plamuur werk aan dan maar in kunststof maar dat is hart te schuren en niet makkelijk om mooi glad te krijgen nu dan maar her begonnen in balsa hout ik wil meteen de details mee aan brengen van de raketsilo luiken en dergelijke en de vorm lijkt makkelijk maar valt vies tegen vooral omdat het back deck niet echt op de romp licht maar er een grote rand tussen romp en dek moet open blijven foto's volgen groeten raf
hallo vandaag alu gaan halen om de bajonetsluiting te maken ik was voor 4 cm dikwandige buis gegaan maar ze hadden alleen maar vol alu van 4 cm die dan maar dus gekocht kan ik toch weer wat verder ik vind de ophanging van de roeren wat dunnetjes achteraan en had aan deze oplossing gedacht om de zaak wat te verstevigen rood is de as van het roer en blauw is de servo arm in het midelste gat komt de schroef as te zitten om achter wat plaats te sparen heb ik de as in een eind lager voorzien de asbuis stopt dus voor deze constructie en wordt daar afgedicht met een siliconen slangetje er komen 2 roerstangen uit de wtc deze splitsen op het nog dikke gedeelte in 2 om elk met een apparte stang naar de duikroeren te gaan zo heb ik wat meer ruimte om de verbindingen te maken hier gebruik ik luster klemmen om de twee roeren te verbinden 1 stang loopt door de tweede is regelbaar door dat ik de luster klem kan verschuiven zo kan ik de beide roeren mooi uitlijnen groeten raf
hallo vandaag nog wat tijd gevonden om verder te werken aan de george ik heb het stuur stang probleem anders opgelost ik gebruik achter voor de roeren allemaal buisjes buis is niet minder stevig dan staf op deze schaal maar het scheelt wel wat in gewicht de roeren zijn beide aan elkaar gekopeld doormiddel van een messing staaf je dat in het midden in een boogje is geplooid over deze buis zit een tweede buis waar de duikroeren komen op te zitten en deze draait weer in een buisje dat in de romp verlijmt zit maar wat aan beide kanten 2 mm uitsteekt dit stukje is het tweede scharnier punt van de duikroeren moeilijke uitleg hier de afbeelding groen romp zwart gebogen buisje dat de twee roeren koppelt zood het buisje dat IN de duikroeren komt te zitten .dit wordt later over het zwarte buisje gelijmt donker blauw zijn de buisjes die in de romp zitten gelijmt en uitsteken aan de buitenkant licht blauw de roeren die weer met een buisje over de donkerblauwe scharnieren zo krijg ik een stevig geheel want ik zit met een flinter dunne romp (dikte een blad papier)en daar heb ik niet zoveel support van dan niels met zijn rompje uit plastiek dat al snel een paar mm dik is onderaan is weer een buisje en dat dient als stuur stang dit schuift over de stuur stang die door de romp uit gaat helaas nog geen foto's maar die volgen wel groetjes raf ik ga kijken of het nu gebouwd reeds droog is
hallo vandaag de eerste van de twee stukken van de bajonetringen gemaakt het is de buitenste ring en hij weegt 4 gram de buiten diameter is 40 mm en de binnen diameter is 33.63 door deze opening krijg ik juist alles netjes doorheen ik ga de ring in 3 verdelen om de sluiting te maken deze moeten nog uit gefreest worden maar dan moet de draaibank omgebouwd worden dus dat is voor morgen groetjes raf ps dat de binnen diameter zo een aardige maat is komt gewoon doordat het juist zo uit komt de koppeling is uit een stuk alu staf gedraait en dan ben je wat vrijer in de keuze van je maten
hallo de volledige koppeling is klaar totaal gewicht zonder O ring 22 gr maar der kan nog heel wat weg gehaalt worden aan de achterkant er is nu nog een dikte van ongeveer 6 a 7 mm en dat is heus niet nodig ik wil op een gewicht komen van 20 gr met de O ring er bij dus morgen eerst zien of ik aan een O ring geraak dan kan ik defenitief de gleuf uitdraaien waar hij in komt te zitten foto's volgen weer strakjes groeten raf