de george washington ex skipjack klasse

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door raf, 9 mrt 2007.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    toen niels met zijn skip begon dacht ik zo van ik heb toch ook nog vroeger met die sub gevaren en ben in de kasten gaan snuffelen en jawel hoor
    daar kwam die goede oude skip onder het stof vandaan
    de problemen om deze terug vaarklaar te krijgen waren zo enorm dat ik de boot terug uitelkaar heb gehaalt en er een polyester mal van heb gemaakt
    ik heb alleen de bovenkant want op de details na is de onderkant gelijk van vorm
    en daar ik niet de skip wil maken omdat niels er reeds aan bezig is dacht ik aan de george washington
    deze boot is gewoon een doorgezaagde skipjack waar ze dat rakettendek hebben tussen gezet en het dek iets verhoogt (anders konden die raketten er niet in)
    de skip heeft een lengte van 33 cm en george zijn lengte is 50.56 cmer moet dus 17.56 cm bij komen
    dat stuk komt op de plaats waar het raketten dek is geplaatst
    ik ga dus een rompje of 4 moeten maken om er de georges uit te kunnen samen stellen
    het thurtle deck moet dan nog zelf gemaakt worden maar dat gaat geen probleem geven
    de reden dat ik deze boot zo verschillend bouw is dat ik de wtc die niels gaat gebruiken niet kan gebruiken
    mijn servo's die in de oude skip zaten kunnen niet in de buis van 32 mm daar de binnen diamter van 28 mm teklein is voor mijn servo's
    de romp van de oorspronkelijke skip had ik vroeger verstevigd met polyester aan de binnen kant dus kon ik zo heel de romp gebruiken als wtc
    maar na jaren onder het stof te hebben gestaan zijn er barstjes in de polyester beginnen te komen en was de skip zo lek als een zeef
    daarom de mal van de skip en nu heb ik een polyester rompje dat meer druk kan verdragen dan die plastiek

    nu heb ik een binnen ruimte voor het techrekje van 40 mm en dus een zee van plaats
    vooral nu de boot ook nog eens langer wordt is er plaats voor een rcabs systeempje

    foto's volgen maar mijn toestel is defect dus eventjes zonder

    groeten raf
     
  2. Subje

    Subje Guest

    Mooi project Raf,

    Ik ben benieuwd!

    Wel veel werk lijkt me!
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    het inwendige bestaat uit
    4 X 2.4 amp penlicht accu's
    servo stuurprintje voor de motor sturing
    motor uit een knoert van een servo(oudermodel)
    twee jr servo's van conrad
    gepland
    rcabs uit een bloeddrukmeter
    sturing via een servo printje (nog oplosen hoe ik het ga doen)

    recup materiaal
    de as komt uit de ex skipjack
    deze was vroeger altijd goed dicht dus zal hij dat nu ook nog zijn
    stuurstangen door messing buisjes die in de wand zitten en daarop afgedicht met siliconen slang

    nog te maken
    bajonetsluiting (nu eigen ontwerp met 2 o ringen)
    het tech rek uit dun abs materiaal

    nog te kopen
    micro ontvanger

    de opstelling in het tech rek
    van achter naar voor
    de motor met siliconen coppeling
    de regelaar komt boven de as/koppeling te zitten
    de as loopt door de want maar de eigenlijke as is langer en komt uit in de staart en draait daar in een kleine bus
    de twee servo's met hun stuurstangen
    de ontvanger
    het rcabs pompje , lucht ventiel en servo stuurprintje met relais
    de duitank met een zakje er in
    de 4 accu's

    en dan zijn we klaar denk ik
    mooi hoe alles hier voor me licht op tafel
    groeten raf
     
  4. net je nieuwe draadje ondekt, ben ook benieuwd naar de foto's

    De rcabs aansturen met een (1) servoprintje, is op eerste zicht een probleem aangezien het ventieltje NO (normally open) is.
    Heb hier een oplossing voor bedacht door een logische niet-poort te bouwen met 2 mini mosfets. Moet wel nog effe narekenen of het werkt, maar ander zou je met 2€ onderdelen klaar zijn. Heb het ook nodig voor m'n duiksysteem.

    het idee is; Door de 2 draairichtingen van de servoprint af te zonderen met diodes, en daarna met een P channel en een N channel enchancemant MOSFET een niet poort te bouwen zou je beiden met 1 servo print kunnen aansturen. Kosten; de 2 mosfets samen 1 euro, en 4 diodes. Lijkt me wel de moeite om te proberen, als de servo electronica niet onverwacht vies doet werkt het waarschijnlijk perfect.. Had zelfs al 2 mosfets opgezocht, de BS170 en BS250.

    Zo word het:schakelaar naar boven: pomp werkt, ventiel gesloten. schakelaar in het midden, pomp af, ventiel gesloten. schakelaar naar beneden, pomp af, ventiel open.

    Niels
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo niels

    de twee van de drie stukken romp staan nu aan elkaar
    straks stuk drie er aan zetten
    amaj die boot wordt wel echt lang
    maar ja een zee van ruimte heb ik dan wel over
    kan lekker veel in dat rompje in

    wat die schakeling betreft ben ik dus wel benieuwd
    een servo print doet niet moeilijk alleen
    er staat als de stick in het midden staat geen spanning op de uitgangen
    ik dacht een relais te gebruiken met een diode
    stick naar boven pomp draait (in serie met een diode)
    relais in rust gesloten dus ventiel is dicht
    stick in het midden pomp staat stil relais veranderd niet
    stick naar onder relais trekt aan ventiel krijgt geen stroom en is open
    het relais is maar 5 op 5 mm 6 volt
    zo kan het dus ook
    ben nog van de oude stempel hahahahaha ik moet het horen klikken dan weet ik of het werkt hahahaha

    stom dat het foto toestel naar zen moer is
    dan kon ik twee romp helften tegen elkaar leggen dan kon je zien hoe groot de mijne wordt tegenover je skipje

    straks eens langs gaan bij d buren en kijken of ik hun toestel eventjes mag lenen

    groeten raf
     
  6. idd, relais werk ook. De schakleing komt op hetzelfde neer, aleen met 'electronische' schakelaars. Wist niet dat er zo'n kleine relais bestaan? De mosfets zijn driepootjes met 5mm diameter huisje, zoals transistors, je kent ze wel. 2 van deze is dus groter dan het relais;)

    laat nog wel iets weten.

    Niels
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    hier een paar fotokes
    [​IMG]

    [​IMG]

    hier zie je het verschil in lengte tussen de skip en de georges
    er is nog veel werk aan maar het begint er op te trekken
    de plakband zit nog over een van de naden ik moet noeg polyetser afmaken om hem aan elkaar te zetten en tevens nog een rompje maken

    dat gaat in een keer door daar ik steeds de borstels moet weggooien
    deze zijn goed koper dan aceton te kopen om ze uit te spoelen

    dus probeer ik zoveel mogelijk met 1 borstel tegelijk te doen

    deze romp gaat ongeveer 800 to 900 gram drijfvermogen hebben
    terwijl de skip aan een dikke 400 gr komt

    groeten raf
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo


    ik ben aan het opliggende deck bezig
    en dat is een heel werk
    de motor die ik gebruik is 24 mm doormeter en is 34 mm lang zonder de as
    de motor is 4.8 volt en wordt aangestuurt met een servo printje uit de goeie oude tijd

    groetjes raf
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo


    de motor met de regelaar 50 gram
    de beide servo's 10 gr
    de accus 40 gr
    het rcabs systeem zonder de zak 20 gram
    de ontvanger ???maar doe daar ook maar 20 gr voor
    dan heb ik dus een totaal gewicht van 140 gr
    dat is het drijfvermogen dat ik zal moeten hebben voor de georges
    ik ga er vanuit dat het wel ongeveer 200 gr zal moeten worden want de as en prop zijn er nog niet bijgerekent en de stuurstangen

    groeten raf
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    het dack deck is een hele opgave
    eerst in schuim geprobeert maar dan is er enorm plamuur werk aan
    dan maar in kunststof maar dat is hart te schuren en niet makkelijk om mooi glad te krijgen

    nu dan maar her begonnen in balsa hout
    ik wil meteen de details mee aan brengen van de raketsilo luiken en dergelijke

    en de vorm lijkt makkelijk maar valt vies tegen
    vooral omdat het back deck niet echt op de romp licht maar er een grote rand tussen romp en dek moet open blijven
    foto's volgen

    groeten raf
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    vandaag alu gaan halen om de bajonetsluiting te maken
    ik was voor 4 cm dikwandige buis gegaan maar ze hadden alleen maar vol alu van 4 cm
    die dan maar dus gekocht
    kan ik toch weer wat verder

    ik vind de ophanging van de roeren wat dunnetjes achteraan en had aan deze oplossing gedacht om de zaak wat te verstevigen
    [​IMG]
    rood is de as van het roer en blauw is de servo arm
    in het midelste gat komt de schroef as te zitten
    om achter wat plaats te sparen heb ik de as in een eind lager voorzien
    de asbuis stopt dus voor deze constructie en wordt daar afgedicht met een siliconen slangetje
    er komen 2 roerstangen uit de wtc deze splitsen op het nog dikke gedeelte in 2 om elk met een apparte stang naar de duikroeren te gaan

    zo heb ik wat meer ruimte om de verbindingen te maken
    hier gebruik ik luster klemmen om de twee roeren te verbinden
    1 stang loopt door de tweede is regelbaar door dat ik de luster klem kan verschuiven
    zo kan ik de beide roeren mooi uitlijnen

    groeten raf
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo


    vandaag nog wat tijd gevonden om verder te werken aan de george
    ik heb het stuur stang probleem anders opgelost
    ik gebruik achter voor de roeren allemaal buisjes
    buis is niet minder stevig dan staf op deze schaal maar het scheelt wel wat in gewicht
    de roeren zijn beide aan elkaar gekopeld doormiddel van een messing staaf je dat in het midden in een boogje is geplooid
    over deze buis zit een tweede buis waar de duikroeren komen op te zitten
    en deze draait weer in een buisje dat in de romp verlijmt zit maar wat aan beide kanten 2 mm uitsteekt
    dit stukje is het tweede scharnier punt van de duikroeren
    moeilijke uitleg hier de afbeelding
    [​IMG]
    groen romp
    zwart gebogen buisje dat de twee roeren koppelt
    zood het buisje dat IN de duikroeren komt te zitten .dit wordt later over het zwarte buisje gelijmt
    donker blauw zijn de buisjes die in de romp zitten gelijmt en uitsteken aan de buitenkant
    licht blauw de roeren die weer met een buisje over de donkerblauwe scharnieren
    zo krijg ik een stevig geheel want ik zit met een flinter dunne romp (dikte een blad papier)en daar heb ik niet zoveel support van dan niels met zijn rompje uit plastiek dat al snel een paar mm dik is
    onderaan is weer een buisje en dat dient als stuur stang
    dit schuift over de stuur stang die door de romp uit gaat

    helaas nog geen foto's maar die volgen wel

    groetjes raf ik ga kijken of het nu gebouwd reeds droog is
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo


    vandaag de eerste van de twee stukken van de bajonetringen gemaakt
    het is de buitenste ring en hij weegt 4 gram
    de buiten diameter is 40 mm
    en de binnen diameter is 33.63
    door deze opening krijg ik juist alles netjes doorheen
    [​IMG]
    ik ga de ring in 3 verdelen om de sluiting te maken
    deze moeten nog uit gefreest worden maar dan moet de draaibank omgebouwd worden
    dus dat is voor morgen

    groetjes raf
    ps dat de binnen diameter zo een aardige maat is komt gewoon doordat het juist zo uit komt
    de koppeling is uit een stuk alu staf gedraait en dan ben je wat vrijer in de keuze van je maten
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    de volledige koppeling is klaar
    totaal gewicht zonder O ring 22 gr

    maar der kan nog heel wat weg gehaalt worden aan de achterkant
    er is nu nog een dikte van ongeveer 6 a 7 mm en dat is heus niet nodig
    ik wil op een gewicht komen van 20 gr met de O ring er bij
    dus morgen eerst zien of ik aan een O ring geraak
    dan kan ik defenitief de gleuf uitdraaien waar hij in komt te zitten

    foto's volgen weer strakjes


    groeten raf
     

Deel Deze Pagina